7% til afdragsfrit F1??

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89665
    AnonymForfatter

    Hej kloge mennesker

    Har p.t. et 7% fastforrentet lån med 3 års afdragsfrihed (2 år endnu) – lån kr. 1.900.000

    Overvejer seriøst at omlægge til afdragsfrit F1, og indsætte “gevinsten" hver 3 måned på anden gæld.. Bliver renten ved med at falde, vil jeg omlægge til fast 4% hvis den en dag byder sig

    1) Hvad siger I til det?
    2) Hvis jeg gør det NU taber jeg ca. 27.000 (kurstab) da den handles over 100 hvis jeg ikke venter til næste termin. Skal jeg vente?? Eller skal jeg nappe den nu? Man skal jo også se på de “sparede renter" til næste termin (1/7)

    Eller skal jeg bare vente til renten falder og nappe en 5’er??

    VH

    Jan

    #136072
    elkayaForfatter

    Det er svært at spå – specielt om fremtiden og om renteudviklingen i særdeleshed.

    Med udsigten til vigende rentefradragsret i fremtiden, jf. seneste skatteomlægninger, så taler al sund fornuft for at undgå gæld, men da det jo næppe er en realitet for de fleste, og det alligevel er det vores politikere nu siger vi skal gøre, efter de har ladet festen køre os ud over den afgrund deres forgængere på taburetterne advarede os alle i mod, så har vi som borgere vel ikke anden mulighed end at sikre os den til enhver lavest mulige rente som alt andet lige pt. er rentetilpasningslån af F1 typen.

    Ihvertfald så længe som forventninger og udsigter peger i mod lavere renter eller renter som vil kunne forventes at blive fastholdt på et givent lavt niveau en årrække frem. det er der imidlertid mange meninger om men ingen garantier for vil blive tilfældet.

    Jeg selv tog rentetilpasningslån i 2004 til godt 2 % i rente, missede 3% fastforrentet lån hos BRF kredit til kurs 95 fordi banken syltede låneansøgningen, og er sidenhen forsat med rentetilpasningslån selvom jeg i bagspejlet og bagklogskabens udlideligt klare lys burde have hjemtaget 4 % fastforrentet lån da de lå tæt på kurs 100. Renten på rentetilpasningslånet var imidlerted forsat knap 2 % under et 4 % lån og alt så jo lyserødt fordi jeg ikke havde og heller ikke kunne se hvad der foregik i de i elitære kredse, som nu har vendt hele bøtten på hovedet og kørt os ud i den værste økonomiske århundredårs krise nogensinde.

    Der har i tidligere tider været givet statslige husmanslån til 3 % forrentning og måske vi igen vil se disse lån blive nødvendige og måske også markedsmæssigt mulige at opnå inden denne krise er overstået. Pengemarkedsrenterne falder støt. Ingen af de trillioner som der kastes ud til den finansielle sektor og erhverslivet i øvrigt som politisk bestemte redningskranse synes at virke eller i hvert fald have virkdet indtil nu. Det får eftersprøgslen på aktier og kurserne til at falde. Det vil få flere til at søge sikrere pengeplaceringer i obligationer. Kurserne på obligationer bør alt andet lige så stige hvis ikke udbuddet af statsobligationer til financiering af alle hjælpepakkerne ikke ender med også at presse kurserne på obligationer helt i bund.

    Det må jo siges at være godt politisk håndværk. Først at have sovet i timen og ikke stoppet en uholdbar udvikling i det finansielle system, som nu har undergravet værdierne på alle slags aktiver. Så kaste trillioner af hjælpekroner efter denne sektor og erhverslivet i øvrigt som skal financieres og måske undergrave kurserne på obligationsmarkedet.

    Endeligt kan pengemarkedsrenterne måske også komme til at blive presset helt op. Tabene i den finansielle sektor siges at ville blive på ikke mindre end 50.000 milliarder dollar. Meget af tabene er selvfølgelig kurstab på aktier, men så vidt som tabene måtte kunne henføres til reelle og rede penge i den ene eller den anden valuta så må det vel siges at kunne blive til den største hvis ikke den allerstørste omfordeling af midler mellem denne verdens kapitalister. Nogen må have betalt rede penge for de enormt opskruede værdier på aktier, ejendomme osv. som nu ligger i lommerne på de som solgte disse aktiver, hvis ikke altså det hele var for lånte midler, og dermed igen reelle tab for den finansielle sektor.

    Hvis pengemængden bliver for lille vil det presse markedsrenterne op hvilket ikke er godt for rentetilpasningslån.

    Nå, men jeg tager nu en dag ad gangen og holder indtil videre fast i mit rentetilpasningslån indtil der viser sig noget bedre eller der kommer en klar vending i forventningerne til renteudviklingen både kortsigtet og langsigtet istedet for at bekoste flere låneomlægninger af fastforrentede lån inden jeg tager det endelige fastforrentede lån hjem.

    Håber du bliver mere afklaret om hvad du selv vil, bør eller skal gøre.

    #136074
    elkayaForfatter

    Hvis den finansielle sektor og erhvervslivet i øvrigt med rette kan påberåbe sig hjælpepakker til at redde dem ud af deres egen selvforskyldte elendighed lige her og nu ja så må det vel også berettiget flekslånere at kræve og få hjælpepakker, hvis det hele kører direkte i afgrunden.

    Så jo flere flekslånere jo mere alvorligt må politikerne tage konsekvenserne for boligejerne. Politikerne kan ikke selv overleve politisk ved at lade alle boligejere gå på tvangsauktion og måske stå på gaden uden tag over hovedet. Hvis politikerne alligevel gør det hvad skal panthaverne så stille op med alle de boliger som de må overtage? Leje dem ud til de tidligere ejere formodentligt, når der ingen købere er til dem.

    Så strategisk er der nok ingen reel risiko ved at satse på flekslån hvis blot alle ville gøre det.

    #136112
    AnonymForfatter

    Hmmm – tak for dit input..

    Lige en siste ting. Hvis jeg beslutter mig for at tage rentetilpasningslånet, ville du så mene jeg skulle nappe den nu og betale ca. 27.000 i “straf" for ikke at vente til termin – eller ville du konvertere NU?? Man skal jo se på at jeg næsten betaler dobbelte renter indtil termin hvis jeg venter….

    Jan

    #136114
    thsvForfatter

    27.000 kr i kurstab.
    For at vente i 4 måneder på 1,9 mill.
    Derved skal renten på flex-lånet være max. 0,6% for at det kan betale sig.

    Udregninger:
    1,9 mill á 7% i 4 måneder = 47.500 kr
    Kurstab på 27.000 svarer til renter på 40.500 kr
    Derved 7.000 kr tilbage til det nye lån, svarende til 1,1% ialt incl. bidrag eller 0,6% i rente.

    Opsig derfor dit lån til omlægning ved kurs 100 til termin.

    #136128
    AnonymForfatter

    Hvad hvis man gør det via Differencerente-princippet? Spørgsmålet er selvfølgelig hvad man kan få i rente hos realkreditinstituttet i perioden frem til terminen (godtgørelsesrenten)? Differencerente + rente på nyt lån er måske nærmest altid større end renten på den oprindelige lån…

    #136192
    thsvForfatter

    Jeg ville nok vente på en endnu lavere F1-rente end nu, så omlægning pr. 1/7 nok ikke helt skæv.

    Difference-rente er nok bedre, da der så trods alt er fradrag for renterne.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.