BRFbank og Visa/Dankort

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89644
    AnonymForfatter

    Hej folkens!

    Jeg er en fyr på 22 år, der har haft Danske Bank siden jeg blev født.
    Jeg har min lønkonto i danske bank, hvor der er tilknyttet et VISA/Dankort, det har jeg haft siden jeg fyldte 18.
    I september 2008, valgte jeg at åbne en konto hos BRFbank (højrente, uden binding), som jeg bruger som opsparingskonto. Der står pt. ca. 25.000.

    I sidste uge fik jeg den idé at jeg ville flytte min lønkonto til BRFbank. Jeg fik oprettet endnu en konto hos BRFbank, og søgte om VISA/Dankort, men dette er blevet afvist af kunderådgivere og deres teamleder.

    Jeg sidder og undrer mig over afvisningen.
    Jeg har en indkomst på ca. 20.000/mnd før skat, jeg har ingen gæld, aldrig optaget lån, køber altid kontant, har en lav husleje på 2600 alt inklusiv, ikke registreret i RKI, og har ingen ekstra udgifter udover forbrug.

    Jeg har brug for et VISA/Dankort knyttet til min lønkonto, men BRFbank mener altså ikke at jeg er “værdig".

    Jeg sidder og bliver lidt bekymret for, at det ikke kun er BRFbank der vil nægte mig et dankort, og at jeg er bundet for livet i Danske Bank 🙁

    #135832
    AnonymForfatter

    Har du tidligere haft Visa/Dankort eller blot et hævekort?

    #135836
    AnonymForfatter

    Jeg har, siden jeg fyldte 18, haft et VISA/Dankort fra Danske Bank.

    #135840
    AnonymForfatter

    Har du ikke fået en begrundelse af rådgiveren? Hvis du ved med dig selv, at der ikke er årsag til at du ikke skulle kunne få et dankort (overtrækshistorik / spiller meget / betalingsserviceaftaler til hurtiglåne-firmaer), så ville jeg da tage mine ting over i en anden bank.

    #135884
    AnonymForfatter

    Begrundelsen jeg fik fra rådgiveren lød sådan:
    “På baggrund af dine økonomiske oplysninger har vi desværre ikke mulighed for at tilbyde dig et VISA/Dankort"

    Jeg blev lidt forbavset over det, og ringede derfor for at få en mere uddybenede forklaring, men fik et “sådan er vores regler" svar. Jeg skrev en e-mail til dem, og fik derefter følgende svar fra deres teamleder:
    “At reglerne kan virke “strammere" i BRFbank end f.eks. Danske Bank skyldes at vi er en internetbank og derfor ikke har det samme kendskab til vores kunder. Jeg har revurderet din ansøgning, men må bekræfte at vi ikke kan tilbyde dig et Visa/Dankort."

    Jeg er klar over at jeg ikke ligefrem er millionær, men jeg har styr på min økonomi, og kommer ud af hver måned med et overskud som indsættes på min opsparing. Jeg har aldrig haft overtræk, skyldt penge væk, eller sågar købt på afbetaling.

    #135888
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor vil du flytte totalt over til BRF-Bank. I dit sted ville jeg da beholde Danske Bank som den primære Bank, og så flytte evt. overskud til en bedre forrentet konto i en anden bank, som du jo også rigtigt gør.

    Det kunne jo tyde på at de har strammet op efter at de har tabt 1/2 millard kroner i 2008 eller at du måske fejlagtigt står eller har stået i “Ribers". For med 25.000 kr. stående på en konto ser alt – efer min opfattelse – jo i princippet fint ud.

    #135924
    AnonymForfatter

    Grunden er egentlig, at jeg ikke har brug for at have en lokal filial. Jeg kan fint nøjes med netbank og dankort, og det er jo netop det BRFbank kan tilbyde. Men du har ret, jeg tror at jeg vil beholde min lønkonto i Danske, jeg blev bare overrasket over afvisningingen fra BRFbank.

    #135952
    AnonymForfatter

    Jeg blev i dag kontaktet per e-mail af BRFbanks teamleder, som jeg tidligere i denne debat har omtalt:

    “Til xxx

    Vi har i BRFbank med interesse fulgt dit indlæg på mybanker.dk og de kommentarer andre har haft hertil. Vi skal beklage hvis du føler dig dårligt behandlet hos os. Baggrunden for at vi har måtte stramme op på vores regler for hvilke kunder vi kan tilbyde Visa/dankort er, at banken har været udsat for systematisk svig i form af udnyttelse af kreditfaciliteten som findes på Visa/dankort.

    Vi forventer i nær fremtid at kunne tilbyde nye (og kendte) kunder et kort uden kreditfunktionalitet, men som kan anvendes til køb så længe der er indestående på kontoen.

    Venlig hilsen
    xxx
    Teamleder, BRFbank Privatkunder"

    Jeg synes det er bekræftende at se at BRFbank holder sig opdateret om deres kunders meninger og bekymringer, ved at holde øje med sider såsom mybanker.dk.

    Som jeg også svarede tilbage per e-mail, har jeg ikke følt mig dårligt behandlet af BRF, jeg var derimod bare overrasket over afslaget på ansøgningen af VISA/Dankortet. Ovenstående forklaring giver for mig mere mening, og ro i sjælen, end det tidligere “på grund af din økonomiske situation"-svar.

    Jeg kan altså stadig ikke modtage et VISA/Dankort fra BRFbank, men jeg vil med interesse se frem til deres kommende betalingskort uden kredit. Efter hvad jeg kan forstå vil det svare mere eller mindre til et VISA/Electron kort.

    God weekend

    #136022
    AnonymForfatter

    garanteret et visa elektron, jeg ville skifte til en mere rimelig bank.

    #136058
    AnonymForfatter

    Et visa-elektron kort ville på sin vis også være et fint betalingskort. Det eneste (men store) minus, er at det ikke kan bruges alle steder som f.eks. VISA/Dankort, især i udlandet. Derfor beholder jeg også min konto hos Danske Bank.

    Et tillægsspørgsmål:
    “Kreditfunktionaliteten", som teamlederen ovenfor snakker om, er det ikke banken der bestemmer om man har den kredit ? Jeg er klar over at der kan ske utilsigtet kredit ved brug af VISA/Dankort, men så vidt jeg kan læse på http://visa.dk/visa-dankort/, kan det maksimum beløbe sig til kr. 2.000 om dagen, og i sådanne tilfælde kan banken vel spærre kortet ? Hvis der ikke er tale om kontant hævning, har de vel mulighed for at trække overførslen tilbage ?

    Jeg har stadig svært ved at se risikoen i at tilbyde et VISA/Dankort til en kunde der igennem 6 måneder har haft sin opsparing hos dem, men det er jo deres sag. At deres “strammere" regler koster en kunde i ny og næ, betyder nok ikke det store for dem.

    #136094
    AnonymForfatter

    Hej igen
    Jeg undrer mig lidt over hvordan de kan skrive til dig – det er fint nok de følger med herinde, men hvordan vidste de det var dig der havde skrevet? De har måske kun én kunde de har afvist at give dankort til.. hm.
    Mht. kreditfunktionen på dankort, så kan det beløbe sig til omfattende misbrug af kortet før det bliver stoppet af PBS og banken – du kan jo godt nå at løbe rundt og købe varer for mange tusind kroner og så rejse til Caribien og ikke lade høre fra dig igen.. (håber ikke der var nogen der fik gode ideer der..).

    #136136
    AnonymForfatter

    Jeg synes også at det var lidt pudsigt at de skrev til mig, da jeg jo er oprettet med et rimelig anonymt alias herinde. Der er dog en del ‘hints’ i denne debat, der kunne have ledt dem på sporet; alder, tidligere bank, hvornår jeg oprettede konto hos dem samt indestående, løn-indkomst og husleje er alle ting de kender.

    Okay, men kan de ikke annullere overførslerne, og på den måde overføre kreditten til købstederne ? Eller det må de måske ikke ?

    #168132
    AnonymForfatter

    Jeg kan berolige dig, ingen andre end BRF bank har sådan en idiotisk politik om Dan kort konti. Vi havde aftalt med banken om at overføre 5000 kr for at åbne en konto, og fik bekræftelse på, at vi nemt kunne knytte et Dan kort til kontoen. Aftalen på mail lød, at vi ville overføre et betydeligt større beløb så snart kontoen var oprettet De havde fået lov til at få indsigt i vores økononmi. Vores politik er, at vi ikke vil indsætte store beløb før vi ved om banken lever op til en forhåndsaftale. Fik samme besked no Dan, ingen forklaring: hvor mange penge så? intet svar. Henviste til vores mail korospondance, og deres viden om vores økonomiske forhold, og aftalen. Vi lå klar med overførslen af et større beløb så snart kontoen var oprettet (go indlånsrente) Hvis de ikke havde mistænkelig gjort os med deres skrivelse havde de haft lidt flere penge at arbejde med, da overførslen var kommet før vi havde fået vores Dan ding. DE ER NOGLE FJOLSER!!!

    #168164
    AnonymForfatter

    BRFKredit har åbenbart kun VISA/Dankort som kreditkort og ikke som debitkort pt., hvilket er det de har skrevet til dig om.

    Dit VISA kort hos DB, er givetvis også et debitkort. Mit råd er, behold DB som lønko eller skift det hele over til en anden bank med højrente indlån som har en mere normal VISA/Dankort model.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.