Søger råd

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89605
    AnonymForfatter

    Hej alle,

    Søger et par gode råd i forbindelse med et huskøb.

    Vi har 1.2 mill med fra vores tidligere bolig og skal købe et nyt for 3 mill.
    Dvs at vi skal låne 1.8 i et realkredit institut.

    Hvilken lån skal vi vælge, hvordan ser i udviklingen af renten?
    I øjeblikket er vi mest til det billigste, et 1 årigt variabelt rente lån. Er det klogt på nuværende tidspunkt. Vi mener at have luft i økonomien til en evt stigning.
    Men skal vi overveje at låse den og betale for det?

    Er der noget at spare ved at låne direkte ved kreditinst. istedet for at bruge banken som mellemmand?

    Vi har nogle dyrere banklån i form af forbrugslån og kassekredit for ca 350.000,-. Kan vi omlægge dem til realkredit lånet og er det smart?

    På forhånd tak
    SirReal

    #135534
    AnonymForfatter

    Hej SirReal

    Hvilket lån I skal vælge afhænger fuldstændig af Jeres risikoprofil. Nogle mennesker vil gerne betale ekstra for at have en fast rente, og dermed have ro i maven omkring fremtidige udgifter. Andre, herunder Jer, kan godt sove roligt om natten med en variabel rente, og har luften i økonomien til en rentestigning. Til dem vil jeg foreslå et Flekslån. Som renten, og forventningen til udviklingen i denne, er lige nu, vil jeg foreslå et F1-lån i DKK. Renten herpå er pt. ca. 3,70%, men eksempelvis Realkredit Danmark har en forventning om, at den ved næste refinansiering pr. 1. januar 2010 skal komme ned i nærheden af 2,50% +/-.

    Ja – der er besparelser ved at finansiere direkte i kreditforeningen i forhold til at benytte banken som mellemmand. Men jeg mener omvendt, at de ekstra omkostninger er godt givet ud, i forhold til den bekvemmelighed der er ved, at klare det hele i banken.

    Med hensyn til om det kan svare sig at omlægge forbrugslån og kassekreditter til kreditforeningen, afhænger det naturligvis først og fremmest af, om der er plads indenfor 80% af ejendommens pris, hvilket vist ikke er et problem i Jeres tilfælde. Derefter afhænger det af renten på forbrugslånet og kassekreditten, som dog typisk er væsentlig højere end renten på kreditforeningslånet, grundet den højere risiko.

    Jeg vil foreslå Jer følgende finansieringssammensætning:
    80% af 3.000.000 kr. = 2.400.000 kr.

    Kreditforeningslån: 1.800.000 kr.
    Prioritetslån: 500.000 kr.

    Beløbene kan naturligvis være anderledes, men ved at lave et prioritetslån indenfor 80% vil I have en del af friværdien stående på en konto, fremfor i mursten. I låser altså ikke alle Jeres 1.200.000 kr. i murstene, men har i dette tilfælde 150.000 kr. til fortsat rådighed, efter indfrielse af kassekredit og forbrugslån. Prioritetslånet eller kreditforeningslånet kan laves større, hvis I synes et større disponibelt beløb kunne være rart.

    Det er ikke sikkert I har behov for dette disponible beløb (buffer), men det kan være meget rart at vide, at man har likviditet, hvis behovet opstår.

    Håber dette gav Jer lidt input.

    Hilsen Lykkedrengen

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.