Nyuddannet, ung, enlig og lån!

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89599
    AnonymForfatter

    Jeg står i en ny situation! Jeg er nyuddannet, med første job og med flere penge end jeg længe kan huske. Nu overvejer jeg så, hvad der vil være bedst for mig økonomisk. Jeg har følgende lån alt i Nordea:

    afdragsfrit obligationslån på 1,043.000 5% rente
    Kassekredit 60.000 9% rente

    SU lån på 206.000 og hvad jeg tror er 3,75% rente (diskontoen plus 1%)
    Mit SU lån skal jeg begynde at afdrage på til januar 2010.

    Jeg ville gerne begynde at afdrage på mit boliglån, nu mens jeg kan, men min bank siger at det skal omlægges inden jeg kan begynde på det. Så tænker jeg på hvad der er smartest i forhold til min kassekredit som jeg selfølgelig også gerne vil af med, og min SU gæld. Skal jeg lægge min su gæld sammen med mit boliglån, hvis jeg kan?
    Jeg har ikke friværdi,

    Jeg vil også gerne spare op, er der nogle gode råd til hvilken måde det er bedst?
    og sidst men ikke mindst – Efterlønsordning? Det skal jeg tage stilling til ?

    Håber der er nogen med gode råd..

    #135476
    AnonymForfatter

    Jeg ville i hvert fald ikke røre ved dit SU Lån, det er jo det billigste du har.

    Hvad er det for en boliglån eller tænker du på det afdragsfrie lån ?

    #135482
    AnonymForfatter

    Obligationslånet er boliglånet – ja

    #135484
    thsvForfatter

    1) obl.lån 5% afdragsfrit
    2) kassekredit 60.000 9%
    3) SU-lån 206.000 (rente pt. 3+1%)

    Obl.lånet har en ydelse på ca. 57.600, eller netto 38.400 kr årligt.
    Kan formentligt indløses til kurs ca. 94, regn selv på en omlægning i din netbank.

    Jeg ville lægge om til F2-lån, da det giver den laveste rente, og du vil få ca. 50.000 kr udbetalt ved samme hovedstol (intet nyt stempel til staten). Disse kan nedbringe din kassekredit.
    Rentebyrden vil så være ca. 43.000, eller ca. 28.700 netto.
    Hertil skal så lægges afdraget, der i starten bliver ca. 1.700 kr om måneden.
    Du vil altså opleve en årlig stigning på ca. 10.000 kr ved at omlægge til F2 med afdrag.

    Efterlønsordning syntes jeg du skal vente med, skal man ikke blot være medlem i 25 år , så du behøver ikke melde dig ind før end du er 35-37 år.

    #135492
    onkelForfatter

    Hej

    Jeg er enig i at da SU lånet er med lavest rente skal det afvikles senest (i øvrigt er nationalbank renten på 3 %, så hvis tillægget er på 1 % må renten være 4 %)

    Umiddelbart skal du først afdrage på kassekreditten da renten her er klart størst. Om det er en god idé at omlægge obligationslånet kommer an på hvordan du har det med risiko (rente risiko) middelbart er det jo et godt lån.

    Jeg er ikke helt klar over om det er gældene hos alle kreditforeninger, men jeg ved at fx. ved RD kan du altid begynde at afvikle på en afdragsfrit lån (dog kan der ikke ændres på løbetiden). Derfor kan du undersøge om afdragsfriheden kan fravælges.

    Da vi ikke kender dine fremtidsplaner er det svært at sige hvad du ellers bør gøre. Men hvis du fx. ønsker at spare op til fremtidige køb, kunne en delindfrielse af obligationslånet (fx. 300.000) og oprettelse af et prioritetslån være en fornuftig løsning. Da et prioritetslån reelt fungere som en kassekredit, vil du kunne spare op på den, uden at binde pengene (og dermed behøver du ikke at lægge dig fast på en afdragsprofil).

    Bemærk at du i øvrigt skal spare op til efterløn i 30 år.

    mvh

    Onkel.

    #135538
    AnonymForfatter

    Hej

    Det er IKKE sandt at du skal omlægge realkreditlånet for at påbegynde afdragsbetaling. Det er rigtigt at RD har en slags klippekortsordning, hvor du løbende kan til- og fravælge afdragsfriheden.

    Når det er sagt, vil jeg også mene, at du skal se at få afviklet det dyre lån i Nordea, før du begynder at afdrage på kreditforeningslånet.

    Flekslån eller fastforrentet lån afhænger fuldstændigt af din mavefornemmelse. Vælger du Flekslån vil jeg råde dig til at tage et F1.

    Lykkedrengen

    #135550
    thsvForfatter

    Hej Lykkedreng!

    Det gælder kun på Flex-lån!
    på obl.lån som her er der 10 års afdragsfrihed fra starten af.
    Så trådstarter er nødt til at lægge om, for at begynde at afdrage.

    #135554
    AnonymForfatter

    Hej

    Hos Realkredit Danmark kan du til og fravælge afdragsfriheden – uanset om der er tale om obligationslån eller Flekslån.

    Her er der altså ingen regler om, hvornår i forløbet afdragsfriheden skal ligge – den må blot ikke overstige 10 år.

    Lykkedrengen

    #135556
    AnonymForfatter

    Tak for alle besvarelserne.

    Jeg ved egentlig ikke hvordan mit liv ser ud om et år, men nu hvor jeg ikke længere er på SU, men har en løn, så tænker jeg at det ville være smart at begynde at afdrage på det lån, og for at gøre det skal det lægges om! (ifl min bank) men til hvad? og her skal jeg tænke over hvor risikovillig jeg er, hvis jeg har forstået det rigtigt.. men hvor store er risikoene ved et F2 og et F1 og i forhold til min kassekredit kan man da lægge det ind i et nyt F1 eller F2 lån uden man skal ud i en lejlighedsvurdering igen? min lejlighed er jo faldet i værdi…

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.