Nyuddannet, ung, enlig og lån!

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89599
    AnonymForfatter

    Jeg står i en ny situation! Jeg er nyuddannet, med første job og med flere penge end jeg længe kan huske. Nu overvejer jeg så, hvad der vil være bedst for mig økonomisk. Jeg har følgende lån alt i Nordea:

    afdragsfrit obligationslån på 1,043.000 5% rente
    Kassekredit 60.000 9% rente

    SU lån på 206.000 og hvad jeg tror er 3,75% rente (diskontoen plus 1%)
    Mit SU lån skal jeg begynde at afdrage på til januar 2010.

    Jeg ville gerne begynde at afdrage på mit boliglån, nu mens jeg kan, men min bank siger at det skal omlægges inden jeg kan begynde på det. Så tænker jeg på hvad der er smartest i forhold til min kassekredit som jeg selfølgelig også gerne vil af med, og min SU gæld. Skal jeg lægge min su gæld sammen med mit boliglån, hvis jeg kan?
    Jeg har ikke friværdi,

    Jeg vil også gerne spare op, er der nogle gode råd til hvilken måde det er bedst?
    og sidst men ikke mindst – Efterlønsordning? Det skal jeg tage stilling til ?

    Håber der er nogen med gode råd..

    #135476
    AnonymForfatter

    Jeg ville i hvert fald ikke røre ved dit SU Lån, det er jo det billigste du har.

    Hvad er det for en boliglån eller tænker du på det afdragsfrie lån ?

    #135482
    AnonymForfatter

    Obligationslånet er boliglånet – ja

    #135484
    thsvForfatter

    1) obl.lån 5% afdragsfrit
    2) kassekredit 60.000 9%
    3) SU-lån 206.000 (rente pt. 3+1%)

    Obl.lånet har en ydelse på ca. 57.600, eller netto 38.400 kr årligt.
    Kan formentligt indløses til kurs ca. 94, regn selv på en omlægning i din netbank.

    Jeg ville lægge om til F2-lån, da det giver den laveste rente, og du vil få ca. 50.000 kr udbetalt ved samme hovedstol (intet nyt stempel til staten). Disse kan nedbringe din kassekredit.
    Rentebyrden vil så være ca. 43.000, eller ca. 28.700 netto.