Prioritetslån versus F1-lån

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • okiForfatter
    Indlæg
  • #89564
    okiForfatter

    Jeg har tænkt mig at gå mod finanskrise-strømmen 🙂

    Jeg planlægger således at optage et lån i år på 500.000 kr. til henholds anskaffelse af et større forbrugsgode samt forbedringer på huset. Indenfor 3 år planlægger jeg yderligere at optage et lån på 300.000 til yderligere husforbedringer.

    Mit spørgsmål (med dette scenarium) er nu: Hvorfor jeg skulle vælge at optage et Danske Prioritet+ lån på f.eks. op til 1.100.000 kr. (som er det jeg uden videre vurdering af huset er blevet tilbudt) – fremfor at optaget almindeligt F1-lån (enten 20-årigt eller 30-årigt) på 500.000 kr. nu og et til om 3 år på 300.000 kr. ?

    Prioritetslånet forekommer uigennemskueligt for mig. Desuden ser Prioritets-lånet ud til at være dyrere, og har jeg ikke brug for – og ønsker ikke – muligheden for afdragsfrihed.

    Hvad skal jeg vælge?

    OKI.

    #135170
    thsvForfatter

    Hejsa

    Jeg har begge typer lån.

    Fordelen ved boligprioriteten er flexibileten.
    I vores hus sparer vi ca. 100.000 kr op om året, og så er det altså fedt at få samme rente på indestående som vi betaler for at låne. Vi betaler pt. 4,35% for boligprioritete, der ligger indenfor 40% af husets værdi. Denne remtesats er i min verden ligeså god som F1-lånet på 3,7% + bidrag 0,4-0,5% (0,3% i vores eksempel), vi har ligeledes et F1-lån i enanden ejendom, og skal betale 5,2% + bidrag for dette lån i hele 2009, knapt så fedt.
    Med de nuværende rentesatset (tillæg) på boligprioriteten, mener jeg at lånetypen har spillet fallit.

    I dit tilfælde, ville jeg nok optage et lån på 750.000 kr nu, og så spare sammen, så der er 300.000 kr i alt om de 3 år. De overskydende 250.000 kr ville jeg så indsætte på et aftaleindskud på 12 måneder. FIHs rentesats er f.eks. 4,4% for dette, så giver jo mere i rente end et F1-lån koster. Så undgår i omkostninger til et nyt lån om 3 år.

    #135200
    okiForfatter

    Hej thsv

    Tak for indlægget og din mening.

    Din prioritet er jo kanon – så deeet 🙂

    Jeg er tilbøjelig til at give dig ret med hensyn til at prioriteten har spillet fallit med de nuværende satser. jeg skal betale ca. 2% mere i rente på prioriteten end for et F1-lån. ÅOP er også væsentligt højere. Så det er spørgsmålet hvad man vil betale for den større fleksibilitet.

    oki.

    #135214
    thsvForfatter

    Hvor får du de 2% fra?

    Eik banks nuværende rentesats er 5,1% for boligprioritet!
    BRFs sats for F1-lån 3,7% hertil kommer bidrag 0,375-0,55% alt efter hvor meget belånt din ejendom er. Samlet rente altså 4,075%-4,25%, eller ca 1 % lavere end boligprioriteten.
    Nordea og Danske bank tilbyder endda prioritetslånene fra ca. 4,8%.

    #135232
    okiForfatter

    Hej igen

    Jf. det tilbud, som jeg netop har modtaget fra min bank:

    Renten på et F1-lån er:
    3,81% (ÅOP = 4,4%).

    Renten på Danske Prioritet er:
    5,90% (ÅOP = 6,3%)

    Altså en forskel på ca. 2%

    oki.

    #135236
    thsvForfatter

    Ja, renten på F1-lånet er 3,81%, hertil kommer bidraget.

    På danske prioritet er der intet bidrag, eller rettere, det er incl. renten.
    At dømme efter ÅOP er dit bidrag ca. 0,3% = lav belåning, eller osse er løbetiden på prioriteten kortere end 30 år.

    Du kan som sagt let få prioriteten andre stedere til 5,1 % !!!

    #135244
    okiForfatter

    Hej igen

    Under alle omstændigheder er omkostningerne (ÅOP) forbundet med Danske Prioritet betydeligt højere end for F1-lånet. Så spørgsmålet er nok blot, om man vil betale prisen for de fordele, der følger med prioritets-løsningen i form af større fleksibilitet mv.

    Tak for tippet om de 5,1% – det vil jeg tage med i betragtning. 🙂

    oki.

    #135250
    thsvForfatter

    Nordea tilbyder ligeledes prioritetslån til under 5 %.
    Faktisk til 4,65%, men skal så være 1. prioritet i boligen.
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b%2baf%2bbolig/Priser/788972.html
    Deres fordelsprogram må du selv sætte dig ind i.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.