Køb af ejerlejlighed, er det muligt?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89544
    AnonymForfatter

    Hej alle. Jeg er førstegangskøber og alene, og søger at høre jeres mening omkring et evt. køb.
    Kort fortalt har jeg en stabil økonomi, har ikke de store udgifter, fast og “sikkert" job, og sætter generelt “tæring efter næring" (i disse tider er jeg godt klar over at det er problemet at overbevise bankerne om, og forståeligt nok taget situationen i betragtning)

    Tallene:
    Månedlig indtægt: 18.500kr. efter skat. (ca. 32.000 før)
    Månedlige udgifter: 2.450kr. (bil, forsikringer, tv/internet, el osv osv)
    Har et lån på 50.000 som jeg betaler 2.000 af på hver måned (oveni de månedlige udgifter)
    Derudover har jeg sparet 50.000 op til udbetaling.
    Dvs. at jeg ca har 14.000kr hver måned til at dække en nettoudgift + rådighedsbeløb.

    Mit håb er at kunne købe en lejlighed til ca 1.1mio som har en nettoudgift (ifølge ejendomsmæglerne) på ca. 8000/mdr. hvilket vil give mig et rådighedsbeløb på ca. 6000kr,
    hvilket er riiigeligt med min økonomi, men hvordan tror i bankerne vil se på dette regnestykke?

    På forhånd tak for jeres vurdering..

    #134974
    AnonymForfatter

    Hej førstegangskøber.

    Husk på at der udover nettoudgiften på ejerlejligheden er:

    Udbetaling i dit tilfælde 55.000 (dine 50.000 går til omkostninger)
    Vand
    Varme
    El

    Derudover stiller mange banker krav om udbetaling og postiv formue.

    Jeg ville i hvert fald spørge mine forældre om de kunne låne mig penge eller kautionere for mig.

    #134976
    AnonymForfatter

    Jeg undrer mig over to ting:

    * Bor du stadigvæk hjemme siden du ikke har boligudgift?
    * Hvorfor ikke få betalt dit lån af når du har til pengene?

    For mange banker er det vigtigt, at man ikke har små lån hos banker/kreditorer. Derfor kan dette, foruden rentebesparelsen, være en fordelagtig idé.

    #134978
    AnonymForfatter

    tb: Nej, jeg bor ikke hjemme. Burde nok have uddybet det…
    Jeg bor til leje for 6500/mdr. hvilket giver mig ca 7500 i rådighedsbeløb lige nu, og det er mere end rigeligt til mig.

    De 50.000 jeg har til udbetaling er inklusiv det indskud i min lejlighed som jeg ved at jeg får tilbage. Og så tænker jeg også at banken vel hellere vil have at man har penge til udbetaling (stort set) end at jeg intet lån har, men heller ingen penge. Men det kommer jo nok ud på ét.

    #134980
    AnonymForfatter

    Nej – det kommer ikke ud på et. I disse tider ser det ikke godt ud med forbrugslån etc.

    Derudover, som skrevet tidligere, sparer du penge hver dag ved at indfri lånet. Så skynd dig 😉

    #135004
    thsvForfatter

    Tjah, lyder vel meget rimeligt at kunne købe en ejerlejlighed til ca. 1 mill.
    Tror nok, at de fleste banker kræver ca. 6.500 kr i rådighedsbeløb for tiden.
    Mht. til dit lån!
    Dette er så lille, at du burde kunne bede banken om en kassekredit på 50.000 kr istedet, så du kun betaler rente af det reelt lånte beløb.
    Som det er nu betaler du formentlig rente af 50.000 på 10%? og får hvad i rente på din lønkonto (0,25%?).
    mht. til købet, så skal du overveje om prisen på ejer-lejligheden er rimelig osse om 3-5 år, så du ikke taber 200.000 ved at købe nu.
    Salgspriser kan du se på http://www.boligpriser.dk (BBR-kvm), og du skal normalt ligge ca. 20% under disse for at gøre en god handel på langt sigt.
    Ville nok overveje en andelslejlighed i din situation, vælg en med lav mdl. boligafgift og højt indskud, da der så ikke er plads til flex-lån i foreningen.
    Ligeledes har andelslejligheden lavere omkostninger ved køb/salg.
    men markedet er sværere at gennemskue.

    Start med at lægge et budget over dine nuværende udgifter/indtægter og tag en snak med din bankrådgiver om et fornuftigt køb.

    #135024
    AnonymForfatter

    Tak for hjælpen.. Jeg vil kigge på at få lavet lånet om til en kassekredit..

    mht. købet. De lejligheder jeg har kigget på (i roskilde) ligger på en kvm-pris på ca 14.500 og det ligger ca 20% under gennemsnittet i roskilde såvidt jeg kan se på boligpriser.dk, så det passer jo udemærket. Prisen kan måske også presses lidt.

    Der er ikke andet for en at snakke med banken selvf. Jeg takker for jeres input =)

    #135062
    AnonymForfatter

    Sikke en fornuftig økonomi, den ligner min haha.

    Jeg er blevet godkendt med et rådighedsbeløb på 5.000,- kr. Jeg bor alene.

    Min løn, er ikke så høj som din, men det opvejes af at jeg har et større kontantbeløb.

    Jeg kan købe en lejlighed til ca. 1.300.000,-. De 600.000,- skal jeg låne.

    Ønsker dig held og lykke med det, det der talte for mig, var at jeg havde bevis på at jeg kunne spare op og at jeg lever fornuftigt.

    Så selv i disse finanskrisetider, kan en førtidspensionist låne 600.000,-

    #135068
    AnonymForfatter

    DEn ligner da overhovedet ikke din.

    1. Du kommer med en udbetaling
    2. banken har SLET ingen risiko ved dit lån.

    Ps. lad være med at lægge dit lån om til kassekredit – indfri lånet og spar op til udbetaling ;o)

    #135102
    AnonymForfatter

    Rart at hører at nogen har ville godkende med 5000 i rådighedsbeløb. Må man spørge hvilken bank det var?
    Men der er selvf. stadig en stor forskel, da du har meget opsparet…

    Planen er indtil videre at indfri lånet (kan gøres så snart jeg flytter fra min lejlighed og får indskuddet tilbage) og så håber jeg på at nogle vil låne til udbetaling, ellers må man jo vente til den er opsparet..

    #135112
    thsvForfatter

    Når du har over 40% i kontanter er godkendelsen ren formelt, da der ikke løbes nogen risiko ved at formidle lånet. Kreditforeningen skal bare sikre sig, at boligen handles til markedspris.

    Så samme situation, absolut ikke!

    Tror bestemt at en enlig uden opsparing ikke bliver godkendt uden et rådigshebeløb på mindst 6.000 kr, når der er tale om 100% finansiering.

    #135118
    AnonymForfatter

    thsv, tror du har ret..

    Faktisk vil mit rådighedsbeløb være omkring 8000, da jeg havde indregnet 2000/mdr til det banklån jeg nu har. Men det bliver betalt såsnart jeg flytter herfra. Men ja, det vil være en 100% finansiering jeg skal bruge.

    #135130
    thsvForfatter

    Læg et budget over alle dine udgifter, og tag en snak med din bankrådgiver.
    Dumt at bruge tid på fantasi-fremvisninger.

    #135142
    AnonymForfatter

    Du har fuldstændig ret. Jeg har blandet tråden sammen med en anden tråd herinde, hvor en gut havde sparet 165.000,- kr op.

    Var Ps´set til trådstarter?

    #135144
    AnonymForfatter

    Kan se den citatfunktion stadig ikke er god herinde.

    Den der spurgte til bank: Jeg var først i DanskeBank og bagefter indsendt papirer til BRF.

    Dette forum har vist ikke rigig udviklet sig siden sidst.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.