Optimal løsning – Udlejning og køb af ny lejlighed,

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • SpørgeBørgeForfatter
    Indlæg
  • #89531
    SpørgeBørgeForfatter

    Jeg har forelsket mig i en ny lejlighed, men har ingen intentioner om at sælge min nuværende, både pga. finanskrisen samt andre private ting. Derfor kunne jeg overveje at udleje min lejlighed..
    Håber i vil hjælpe med nogle dumme spørgsmål 🙂

    Lejligheden som jeg ejer er vurderet til 1.2 mill og jeg har lån for 900.000 i realkreditlån.

    Første spørgsmål:

    Virksomhedsordningen eller kapitalafkastordningen?

    Overskud ved udlejning efter at alle udgifter er fratrukket: +12600kr
    Hvad skal jeg betale i skat af dette beløb?..
    Hvis beløbet var -12600 fx, ryger minuset så over i mit personlige fradrag?

    Hvis jeg trækker mine renteudgifter fra i huslejen, har jeg så stadig samme personfradrag?

    Hvordan får jeg bedst muligt overtalt banken til at finansere min nye lejlighed?. Kan jeg gøre noget fancy?.. Banken er ikke glad for at jeg både udlejer og vil købe ny lejlighed.

    Vh

    #134880
    thsvForfatter

    I virksomhedsordningen er det de reelle udgifter og indtægter, der skal bogføres, og revideres af en revisor.
    I Kapital-afkastordningen kan du klare regnskabet med en separat konto for din lejlighed.

    Lejeindtægt-udgifter (fællesudgifter+ejd.skat)-kapitalafkast (pt.4% af de 1,2 mill) bogføres som indkomst.
    Renteudgifter bogføres som nu, men der fratrækkes kapitalafkastet.

    Taleks.:
    Husleje 72.000
    fællesudg. 10.000
    ejd.skat 2.000
    Kapital afkast 4% af 1,2 mill.= 48.000

    Nettoleje= 72.000-12.000 = 60.000
    skattepligtigtig indkomst = 60.000 – 48.000 = 12.000 (hvoraf der beregnes topskat)
    Rentefradrag = 900K*5,7% (F1-lån) = 51.300
    Kapitalindkomst derfor 51.300-48.000 = 3.300

    Du mister altså næsten hele skatteværdien af dine renter, og skal betale topskat af overskuddet, skatteværdien af dine renter var ca. 17.000 kr før i dette eksempel.

    Virksomhedsordningen er måske lidt bedre:
    Overkud er jo kun 8.700 i mit eksempel.
    Og der kan lægges et banklån ind på restfinansiering 225.000 kr., så virksomheden kører med underskud (normalt den fordel, der er ved forældrekøb).
    Der kan vist osse sættes et beløb på 5.000 til vedligeholdelse uden dokumentation.

    Derudover kan du få en husleje-sag på halsen, hvis ejendommen er fra før 1991, og der ikke er nymoderniseret bad og køkken.
    Så pas på, udlej kun til familie, hvis du er i tvivl.

    #221178
    Korshøj Forfatter

    Hej.
    Tak for en virkelig god og oplysende hjemmeside!
    Mon I vil svare på et spørgsmål?
    Vi købte en lejlighed d. 1. februar 2012, satte den i stand og har udlejet den siden 1. maj 2012.
    Lejligheden kostede 500.000,-
    Vi købte lejligheden for vores opsparing og har således ingen lån.
    Ejendomsværdien er 650.000,-
    Vi har endnu ikke betalt skat af overskuddet ved udlejningen, så vi skylder desværre en del til skattevæsenet.
    Vores lejer betaler 5.600,- pr. måned + 600,- a’conto til forbrug.
    Jeg har gennemlæst bl.a. jeres hjemmeside og jeg mener, at have fundet ud af, at kapitalafkastordningen er bedst for os, da vi ingen renteudgifter har.
    Er det rigtig forstået?
    Mvh Lene

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.