Hus-drømmere med eksisterende gæld.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89508
    AnonymForfatter

    Hej Eksperter.

    Min kone vores 2 børn og jeg bor idag til leje, men har en drøm om en dag at flytte i hus. Vi har desværre idag en gammel gæld på 240.000 kr. som vi afbetaler 3000 kr. på om månenden. Vi har pt. ingen opsparet udbetaling.

    Ved I om det er muligt at få lagt eksisterende gæld sammen med et evt. boliglån? Ved I om det overhovedet er muligt for “sådan nogle som os" at få et boliglån? HVsi I vil vurdere at vi kan få et boliglån, hvor meget vil I vurdere vi vil kunne låne, og hvordan vil I anbefale at vi griber det an?

    Facts om vores økonomi er: Faste mdl. udgifter (inkl. eksist. lån) i gns. pr. md. kr. 19.100,00, heraf husleje inkl. vand, varme, el kr. 9.100,00) Husstandsindkomst årlig inden skat: kr. 639.450,00. (32.300 kr. pr. md. efter skat). Vores rådighedsbeløb er idag ca. 13.100,00 kr.

    Håber på at I kan hjælpe os “hus-drømmere"!

    #134492
    thsvForfatter

    Hvor ønsker I at købe, og hvor stort?
    Markedet er jo farligt, og mange steder skal man have 20% afslag for at gøre et fornuftigt køb.
    Tommelfingerreglen siger jo 3 gange årlig indtægt, men problemet er jo, at I så vil sidde med følgende gæld (hus til 2 mill.):
    Realkredit 1,6 mill.
    Boliglån 300K
    Forbrugslån 340K
    Kassekredit 100K (til flytteomk., uforudsete udgifter og de indkøb, der kommer i starten).
    I vil altså sidde med en usikret gæld på over 700.000 kr, det tror jeg ikke jeres bank vil godkende!
    Går vi ned på 1,5 mill. er tallene:
    1,2 mill.
    225K
    315K
    100K
    Det hjælper ikke rigtigt noget!
    Der bliver simpelthen for meget dyr gæld til, at jeres dagligdag kan løbe rundt.
    Forbrugslånet skal væk, før end jeres hus-drøm kan opfyldes.
    Jeg havde en arbejdskollega, der gik med morgenaviser, netop for at spare op til en udbetaling, og det er mit råd til jer. Få et ekstra job, indtil de 240K er afdraget, og der er sparet 100.000 op til udbetaling.
    “Den der vil nyde, han må yde!"

    #134500
    MichaelForfatter

    Jeres rådighedsbeløb er kun lige hvad de fleste banker vil acceptere som minimum idag. Tager man derfor de 9100 i husleje, el, varme og vand vil de knap 2000 nok gå til el, varme og vand i et hus. Tilbage er altså 7000, som skal dække realkreditlån, boliglån, ejendomsskatter, husforsikring og renovation. Det rækker næppe til mere end et huskøb på 1-1,2 mill, så medmindre I bor et meget billigt sted tror jeg I skal glemme idéen foreløbigt. Få banket jeres forbrugsgæld af først. Med den nuværende betaling vil det tage 10 år såvidt jeg løseligt kan regne ud før gælden er væk – det er alt for lang tid.

    #134594
    AnonymForfatter

    Jeg er som udgangspunkt enig med thsv og Michael.

    Hvis I har en sund økonomi idag, stabile indtægter, og bor i et billigt boligområde, så kan man dog ikke udelukke muligheden, men det kræver en kendskab til Jeres økonomi og hvor I vil bo (ellere rettere hvad man kan købe et hus for).

    Man kan jo som udgangspukt sige at forudsætningen er at hvis Jeres daglige økonomi idag kører ok, så kan I købe en bolig hvis huslejen ikke overstiger Jeres nuværende husleje. I disse tider skal I dog regne med at huslejen skal ligge under jeres nuværende for at kompensere for den usikkerhed der ligger i faldende boligpriser og at I ikke er “velpostrede".

    #134598
    AnonymForfatter

    Prøv lige at tænke jer om, så ved i godt hvorfor I umuligt kan finansiere en bolig i jeres nuværende situation.

    1. Bankerne har de vanskeligste forretningsbetingelser i 70 år.

    2. Bankerne magler penge at låne ud. Den danske banksektor under et har indlånsunderskud på 600 mia. kr, som det er vanskeligt løbende at refinansiere i udlandet.

    3. Grundet 1+2 tager bankerne kun de bedste nye kunder ind. Resten afvises. Google eventuelt artikler som “banker stavnsbinder deres kunder – kun de bedste kunder kan skifte".

    3. I starter allere som udgangspunkt med at være insolvente med 240.000 kr, og vil herefter købe bolig i et marked hvor priserne forvenstes at forsætte med at falde ind i 2009 og måske også 2010.

    4. Hvis der pludseligt sker noget udforudset og i skal sælge i det nuværende sure marked skal I af med 100.000 i salgsomkostninger til ejendomsmægler + eventuelt yderligere afslag. Så er jeres gæld mindst 340.000

    Hvordan i alverden kan I på nogen måde forestille jer, at i kan låne til at købe bolig i det nuværende sure marked, hvor bankerne er på vej tilbage til gode gamle dyder om rettidig omhu, forsigtighed, at man selv sparer op så man har lidt til udbetalingen.

    Der er et “kæmpe regimeskift" på vej i bankmarkedet, men det har de fleste bankkunder endnu ikke opdaget! Vi vender ikke foreløbig tilbage til bolig-hype-dagene!

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.