Hvilken bank?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89504
    AnonymForfatter

    Hej eksperter,

    jeg tror mit spørgsmål er et der stilles mange af herinde, men vil dog alligevel høre om nogle kan give lidt råd og tips i forbindelse med skift af bank, i forhold til mine personlige “data".

    Jeg er pt. kunde hos Danske Bank og gennem de sidste år, en meget utilfreds af slagsen. Personligt mener jeg ikke at jeg har gjort mig fortjent til den tone jeg får i min nuværende afdeling, hvilket tilsyneladende er den generelle tone hos DB for tiden. Nuvel, jeg ønsker at skifte bank og her er mine data:

    Årsindkomst (før skat): 294.000 kr.

    Lån i bank: 120.000 kr. (betaler månedligt 3.000 kr af på dette)

    Kassekredit: 25.000 kr. (som jeg meget, meget gerne vil have slået sammen med mit banklån).

    Diverse kviklån: 35.000 kr. (betaler månedligt 1.000 kr af på disse, men til en vanvittig rente)

    Står foran en flytning om en lille månedstid og skal betale depositum og første måneds husleje, hvilket jeg ikke har likvider til pt.

    Derfor skal den bank jeg skifter til, være villig til (sådan meget firkantet sat op) at låne mig ialt 200.000 kr for at overtage al klatgæld osv.

    Jeg har et rådighedsbeløb på omkring 4.000 kr. efter alle regninger om måneden. Har desværre et ret lavt fradrag i år, men vil se bedre ud i de kommende.

    Hvad vil I anbefale mig??

    Mvh

    Djinkx

    #134496
    thsvForfatter

    1) Nedsæt dit privatforbrug!
    2) Læg et fornuftigt budget i et regneark f.eks.!
    3) Gå straks ned i Danske Bank, og gør dem opmærksom på dine problemer med Kviklån mm.!
    4) Lad være med at optage de dyre lån! (Kassekredit OK, men bestræb dig på positiv saldo)
    5) Få et Visa Electron eller Mastercard med automatisk saldokontrol og spærring ved overtræk.

    Du bør få Danske bank til at give dig en kassekredit (på max. 20.000 = 1 månedsløn, så saldoen går i nul hver gang der kommer løn) med ca. 8% i rente.
    Derudover bør du få forhøjet dit lån, så kviklånene kan indfris og der er penge til boligindskudet.
    Det lyder som om du er under 28, så du bør få renter som 24/7 Ung!

    Dit rådighedsbeløb er for lavt til, at en anden bank vil overtage din gæld!

    #134508
    AnonymForfatter

    Jeg tror, at du skal være glad for Danske Bank..

    Ligesom den anden skriver, så lav et holdbart budget og få en snak med banken om at tage noget af din klatgæld ind under et eksiterende lån.

    Jeg tvivler stærkt på at andre banker vil være interesseret, men det er jo bare at tage papirerne og gå ind og spørge..

    Du kan jo sammenligne priser herinde og finde en afdeling tæt på dig.

    #134564
    pollemisForfatter

    Ja som de andre siger tyder det på at dit privatforbrug er alt for højt. Desuden skriver du at du har et meget lavt fradrag på dit skatte kort i år. Du skriver ikke noget om hvorfor men hvis det er pga. indregnet restskat så vil jeg starte med at anbefale dig at få sat din skat så korrekt som muligt måske endda så du kommer med lidt overskydende skat. (med mindre du har gæld til det off. da det vil blive modregnet)

    #134574
    ZredForfatter

    Jeps, lad os anbefale et kort til ham, der:
    *ikke accepteres i mange steder
    *ikke lader ham hæve kontanter i butikker
    *tvinger ham til at sulte pga. automatisk overtræksspærring, hvis hans måned bliver dyrere end forventet
    *giver et indtryk af, at kortindehaver ikke kan styre sine penge

    Jeg havde selv et Electron, inden jeg fyldte 18, og jeg savner det ikke i dag. Hvis du vitterligt ikke kan finde ud af at styre dine penge, bør du alligevel overveje det.

    #134606
    AnonymForfatter

    Hvor er din realitetssans henne ?

    Gældfrie mennesker med gode stabile indkomster bliver rask væk afvist at låne til køb af bil eller bolig fordi familiens samlede rådighedsbeløb kun er 12.000 kr og banken kræver 13.000 for to voksne med 2 børn.

    Du nævner selv du har et banklån på 120.000, kassekredit for ialt 25.000 kr, samt kvicklån for 35.000. Dette giver en samlet gæld på 180.000 kr, som du gerne vil have forhøjet til 200.000 kr i en ny bank.

    Baseret på at du ikke kan stille sikkerhed for lånet, har taget uansvarlige hurtiglån og har haft et kæmpemæssigt overforbrug, samtidig med du har et i forvejen alt for lavt rådighedsbeløb, sig mig, hvilken bank tror du så vil tage dig ind fra gaden og stikke dig 200.000.

    En så naiv bank findes simpelthen ikke. Enhver bank vil se dig som en omvandrende tabsrisiko, og jeg tvivler også stærkt på Danske Bank, når de opdager du har hurtiglån, vil gå med til at forhøje dit lån fra 155.000 kr til 200.000 kr.

    Et godt råd: lån til undskuddet af venner og familie, og kom så igang med at betale af på din gæld!

    #134608
    AnonymForfatter

    Som aktionær i Danske Bank kan jeg forresten oplyse dig om at banken kom ud med et katastroferegnskab i går.

    Danske Bank kom ud af 4. kvartal med et underskud på næsten 6 mia. før skat.

    Man måtte tage tab på udlånet og goodwill på i alt 9 mia. kr.

    Bankens direktør Peter Straarup måtte hele dagen stå forskud for en presse, der med god grund er kritiske.

    Bankens lovede (som alle banker også gør) at vende tilbage til gode gamle dyder.
    1. Gearingen skal ned, hvilket på dansk vil sige Kunderne skal til at betale af på deres gæld og spare op.
    2. Nye kunder skal kun tages ind hvis de er kreditværdige og ikke slæber rundt på en væsentlig forbrugsgæld.

    Der var faktisk en bankekspert der udtrykte situationen meget klar. Danskerne har haft et kæmpe lånefinansieret forbrug de sidste 7 år. Nu er markedet vendt og bankerne begynder at være langt mere forsigtige. Det vil i praksis sige at de næste 4-5 vil den låntype der hedder “forbrugslån uden sikkerhed" falde fuldstændig ud af produktsortementet. Ud over kunderne kan få en kassekredit på 20-30.000 kr, skal man ikke forvente at få banken til at finansiere forbrug, som man ikke kan stille sikkerhed for.

    Helt ærligt så mener jeg det er på tide bankerne tvinger kunderne til fornuft. En forbrugsgæld på 180.000 kr er fuldkommen tåbelig hvis du spørger mig, så jeg kan i høj grad forstå at tonen ned i din lokale Danske Bank afdeling er blevet lidt hård.

    Det er på grund af elendige kunder som dig, at mine aktier har tabt værdi !

    #134610
    AnonymForfatter

    General Prier, alene dit navn antyder hvor overdansket en snob du er. Hvilket giver sig endnu mere tydeligt til udtryk ved dine personangreb som et svar på et simpelt spørgsmål.

    Mit banklån på 120.000 kr, (hvilket reelt faktisk nu er på 110.000 kr) er der flere årsager til:

    1) Da jeg var 18 skulle jeg ud og købe bil, som så mange andre unge mennesker. Det lånte jeg 40.000 kr til i banken – ingen problemer og med en acceptabel løbetid. Kort tid efter kørte en klovn op i mig og bilen blev totalskadet. Uheldigvis blev den vurderet så lavt af taksatoren, at jeg kun fik det halve af min købsværdi for den. Da jeg gerne stadig ville have en bil og ikke bare en gammel smadderkasse, førhøjede jeg mit lån med 25.000 for at have 45.000 der var nødvendige til at købe et ordentligt køretøj.

    Læren heraf: Bilen var i princippet en luksusting og det allerførste lån kunne jeg have været foruden.

    2) Som 20-årig startede jeg virksomhed og lavede en investering på 80.000 kr (som jeg lånte i banken på en erhvervskonto). Firmaet gik godt og jeg har også siden tjent pengene ind. Problemet var bare at jeg brugte de indtjente penge som “løn" til mig selv, istedet for at betale lånet af. Derfor lagde jeg de to lån sammen, for så at have en samlet gæld. På det tidspunkt blev min gæld derfor samlet til omkring 145.000 kr.

    Læren heraf: Lånet var egentlig nødvendigt, min alder taget i betragtning. Men jeg kunne have brugt bedre vejledning til først og fremmest at have fokuseret på afbetaling af lånet til opstart af virksomheden.

    3) Jeg slog pjalterne sammen med én om mit videre forløb som selvstændig (vel at mærke ved siden af et knapt så indbringende arbejde). Og indtægterne skulle herefter deles. Da indtægterne ikke tilsvarende blev fordoblet, begyndte min økonomi så småt at sejle. Det resulterede i “kvik-lånene" for hurtigt at få penge til udgifterne i en kort periode.

    Læren heraf: Et REALISTISK budget havde været alfa og omega. Ikke et VI-TROR budget, som det vi lidt naivt gik ud fra.

    4) For et års tid siden lagde jeg virksomheden på hylden og begyndte for alvor at koncentrere mig om en fast indtægt. Og nu har jeg endelig efter et halvt års tid sikret mig en pæn årsløn for fremtiden, med et relativt sikkert job.

    LÆREN I ALT: Ja! Man kan måske godt kalde mig naiv. Men man kan også kalde mig uheldig. Man kan også sige at jeg har været uvidende. Eller, plain and simple, dum. Døm selv. For mit eget vedkommende har jeg lært at tage andre med på råd ifm. større beslutninger. Bl.a. en af årsagerne til at jeg “krænger" mit spørgsmål ud på et offentligt forum som dette, for at få netop et par gode tips. Ikke for at blive svinet til. For med al respekt: Du har måske ikke selv været for forudseende omkring din investering i bankaktierne, nu du jo siger at det “er på tide" bankerne vågner op og får sat en “stopper" for os idioter. Jeg formoder du er lidt ældre end mine bare 24 år. Så jeg vælger trods alt at tænke positivt, vel vidende at jeg kan være gældfri før jeg bliver 30, bosiddende i en fin lejebolig uden risiko for at ryge. Samt med et fast job jeg ligeledes kan have i mange år, til en acceptabel løn.

    Mvh

    Dan

    #134612
    AnonymForfatter

    Jeg skriver ovenover:

    “2) Som 20-årig startede jeg virksomhed og lavede en investering på 80.000 kr (som jeg lånte i banken på en erhvervskonto). Firmaet gik godt og jeg har også siden tjent pengene ind. Problemet var bare at jeg brugte de indtjente penge som “løn" til mig selv, istedet for at betale lånet af. Derfor lagde jeg de to lån sammen, for så at have en samlet gæld. På det tidspunkt blev min gæld derfor samlet til omkring 145.000 kr."

    Og hvorfor blev 45.000 og 80.000 så til 145.000 kr., oveni købet efter nogen tids afbetaling???

    Jo, fordi min computer blev stjålet med al indmad, og forsikringen ikke dækkede en smule af det. Så jeg måtte yderligere, da jeg ikke på daværende tidspunkt havde likvider, tage et lån på min erhvervskonto til en ny computer.

    #134618
    AnonymForfatter

    dyr computer…

    #134634
    AnonymForfatter

    En sådan historie er fuldkommen irrelevant i banksammenhæng.

    Faktum er der er en gæld på 180.000

    Faktum er der ingen sikkerhed er.

    Faktum er at bankerne kun vil have gode sikre kunder, og at du repræsenterer en betydelig sikkerhedsrisiko.

    Derfor er FAKTUM, at du får ekstremt svært ved at øge lånet i din nuværende bank, og får endnu mere svært ved at finde en ny bank.

    Jo før du indser det, jo før kan du lægge en realistisk handlingsplan for din økonomi.

    #134636
    AnonymForfatter

    I øvrigt noget værre sludder jeg ikke skulle have været forudseende omkring aktieinvesteringen i Danske Bank.

    Jeg har fornyligt erhvervet aktierne i krus 59 efter aktien er faldet fra 230 på toppen.

    Aktier skal altid erhverves over mindst en 5-årig horisont, særligt når det sker i et så vanskeligt marked som det nuværende. Men lige som usikkerhed er høj, er afkastmulighederne også formidabel, hvad angår bankaktier. Det er ikke så afgørende om aktien om 3 eller 6 måneder bunder i kurs 35 eller 40. Langsigtet fair value på Danske Bank aktien ligger omkring kurs 200.

    Den basale indtjeningsevne i banken er fantastisk god. Når alle omkostninger i banken er betalt er der hele 17 mia. årligt til at dække tab på dårlige udlån (som eksempelvis dit). Meget få banker har så stærk indtjeningskapcitet, og det giver Danske Bank en rigtig god mulighed for at styre helskindet gennemleve krisen med intakt indtjeningskapacitet.

    Derudover har banken en solvensprocent på 13%, som ovenikøbet med Bankpakke 2 forhøjes til 16%. Det giver banken en i international sammenhæng ultra stærk modstanskraft i et vanskeligt marked.

    Når Danske Bank kommer på den anden side af finanskrisen om 2-3 vil det være styrket. Til den tid (altså på mellemlang og lang sigt) er kurspotentialet stort.

    Kort sagt. Købet af Danske Bank aktier er sket med fuld bevidsthed om risici, afkastpotentiale, med lang horision og for frie midler. Derfor synes jeg det vidner din “uforstand" når du ud fra en kort kommentar slutter, at jeg ikke ved hvad jeg gør på aktiefronten! Jeg ved i høj grad hvad jeg gør!

    #134638
    AnonymForfatter

    Du taler som en med forstand. Hatten af for det.

    Det betyder derfor at vi andre bare skal lukke munden og stå som nikkedukker og godtage personlige beskydninger.

    Kan ikke se at noget berettiger dig til at sidde og svine mig til som om jeg er komplet idiot.

    Men håber da du har det godt med dit liv. Det er jo trods alt det vigtigste.

    #134640
    ZredForfatter

    Dygtig. Så er der jo heller ingen grund til, at du skulle begynde at tude over dine foreløbige tab, da du åbenbart godt ved, hvor ustabile aktierne er for tiden.

    #134642
    AnonymForfatter

    Jeg tuder på ingen måde. Kursudsvingene er fuldt forventlige i et usikkert marked. Derudover prøvede jeg egentlig bare at gøre det klart, at der er et meget voldsomt “rigimeskift igang" vedrørende forbrugslån og gæld uden sikkerhed i fysiske aktiver.

    For 18-24 måneder siden var det fuldkommen normalt at give unge, som ovennævnte spørger, ret frie tøjler, med lån op op til 200.000 med ringe eller ingen sikkerhedsstillelse bare der var en rimelig fast månedlig indtægt, og til trods for forholdsvis begrænsede rådighedsbeløb (som de 4000 der nævnes).

    Sådan er det på ingen måde mere. Er man insolvent, dvs. skylder mere end man har af indlån og fysiske aktiver der kan stilles som sikkerhed, så er man generelt rigtig dårligt stillet i banksystemet.

    End ikke immaterialsikkerhed godtages mere. Danske Bank har meldt ud i dag, at man ikke længere belåner software og softwarekontrakter.

    Den kreditkontrakttion der er igang nu er enorm, og den er også rimelig. Bankerne og i sær de større lokalbanker (gruppe 2 bankerne) var ALT ALT for risikovillige.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.