Hjælp – ny seriøs og realistisk bank søges

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89476
    AnonymForfatter

    Hjælp jeg står og er ved at søge en ny bank, med realistiske og seriøse forventninger til tilværelsen

    Jeg er pt kunde hos Nykredit(bank og huslån)!
    Efter ualmindelig dårlig behandling, søger jeg nu en ny bank.

    Jeg er tidligere blevet færdig med mit studie sidste år, og fik med det sammen job, i en branche som stadigvæk skriger på uddannet arbejdskraft og i min nuværende arbejdsplads er igang med at ekspandere kraftig og har en realistisk forventning om en vækst på 100% over de næste 5 år. Da jeg for 6 år siden startede med at studere, købte jeg en lejlighed og blev godkendt af Nykredit til dette, selvom at jeg kun er på SU og havde et rådighedsbeløb på nogle få tusind hver måned.

    I december gik min mor desværre bort og jeg aftalte med min far at jeg gerne ville købe en af deres ejendomme, som min far har gået og gjort fuldstændig istand. Prisen blev aftalt til at være på 2,4mio, hvilket må siges at være en god handel, med et nyistandsat hus på 150kvm, centralt beliggende i en større provinsby og som har vand udsigt. Desuden ville jeg få det, således at jeg startede med en lille potion friværdi. Jeg snakkede således med både min far, en revisor og en kammerat som er ejendomsmægler om at det ikke burde blive et problem med at låne pengene, grundet min gode økonomiske situation, med godt og velbetalt job.

    MEEEEN…….

    Jeg aftalte med min lokale afdeling(der er ingen fast rådgiver i Nykredit), at de skulle sende en mand ud for at se på ejendommen. Efter at have aflyst 2gange mødte der en fortravlet mand op, som så på huset i max 10min. og sagde, at det var en god handel for mig og at han havde set på mine papirer og at der ikke var nogle problemer med handlen og at han ikke så nogen problemer i at jeg f.eks. tog et afdragsfrit lån. Han var nødt til at kontakte deres hovedkontor i København, da købssummen lå over det som de måtte godkende i den lokale afdeling. Vi aftalte at han skulle vende tilbage på en fastlagt dato, som lå et par uger ud i fremtiden.

    Da der efterhånden gået næsten 3 uger efter at det fastlagte dato(ca.5 uger efter at de havde set på ejendommen) og jeg stadigvæk ikke havde hørt noget, rykkede jeg for svar. Jeg fik at vide at dette ville komme snarest. Et par dage efter fik jeg et svar fra en tredje rådgiver, om at jeg fik et afslag, af den grund at den lokale afdeling(ikke hovedkontoret) skønnede at jeg ikke ville kunne betale lånet tilbage samt at mit rådighedsbeløb efter huslånet var for småt. Det “komiske" var at de foreslog at jeg kunne låne 1,4 mio hos dem, mens at de forventede at jeg kunne låne resten,en mio kr, igennem min far ved et rente- og afdragsfritlån.

    Jeg havde allerede fortalt Nykredit at min nuværende lejlighed var ved at blive solgt, med en fortjeneste på over 260.000kr., hvilket vel er okay i disse tider, og jeg havde afleveret mine skattepapirer, som viste at jeg ingen større gældsposter havde, udover min lejlighed(som blev solgt)og lidt SU lån og en mindre kassekredit som ville blive betalt ud i løbet af de næste par måneder.

    Det tragiske i dette her er, at jeg ingen større gældposter har, og at de seriøst forventer at et familiemedlem stiller op med en mio kr (hvilket skal siges til, at min fars reaktion på dette, var at han overhovedet ikke kunne tage deres udlånsvirksomhed seriøst mere), og at mit rådighedsbeløb, NÅR huslånet var betalt, ville være over 18.000kr tilbage til resten af måneden. Jeg ved ikke med jer andre, men jeg regner med at dette beløb, er nok at leve for og få betalt de få regninger som jeg har, men åbenbart ikke hos Nykredit!

    Samtidig vil det også sige at jeg med at jeg kun er 1,4mio kr. “værd",ville få problemer, med at skulle købe min egen lejlighed i dag, hvilket jeg ingen problemer havde med, da jeg havde et rådighedsbeløb på et par tusind kr og ingen kauktionerede for mig.

    Efter min oplevelse har jeg virkelig fået det indtryk, at finanskrisen i høj grad, bliver selvforstærket af at bankerne(Nykredit) har en urealistisk forventning til deres udlåns politik. Jeg har efterfølgende forsøgt at komme i kontakt med den rådgiver som har siddet med min sag, men denne har endnu efter en uge, endnu ikke ønsket at svare tilbage!

    Jeg kan på det kraftigste anbefale IKKE at tage Nykredit som bank, udfra min erfaring, med brudte aftale fra Nykredits side igennem årene og som prikken over i´et, den ovennævnte fortælling!!!
    Nykredit er så sandelig ikke boligejernes bank, som de reklamerer med!

    Er der nogen som kan foreslå en bank/realkredit, hvor service nivauet er bedre end ovennævnte og som ikke har et urealistisk krav til et månedligt rådighedsbeløb????

    Med venlig hilsen

    #134278
    HalliHalloForfatter

    Nykredit må jo have vurderet at ejendommen ikke er 2,4 mill. værd samt at der må være tale om et liebhaverkøb. Da der heller ikke har været nogen ejendomsmægler på bliver det også vanskeligere at opnå et lån nu om dage selvom det i princippet ikke skulle betyde noget.

    Desværre er der ikke ret mange banker der ikke også sælger Nykredits produkter gennem Totalkredit. Prøv dog BRF og Danske Kredit (Danmark), det kunne jo være at de vuderede ejendommen anderledes og ikke var så forsigtige som Nykredit.

    #134280
    AnonymForfatter

    Tak for svaret :o)

    Har tænkt mig at gøre et forsøg med BRF eller RD.

    Skal siges at jeg har haft et par uafhængige ejendomsmæglere ude, som har vurderet ejendommen til 2,9-3,0 mio.
    Nykredit vurderede den i samme prisleje, endda en smule højere.

    #134284
    AnonymForfatter

    hejsa

    Hold da op, jeg anede ikke at Nykredit stod i ryggen på totalkredit. Troede det var et helt uafhængig realkredit?

    #134300
    AnonymForfatter

    Nykredit ejer Totalkredit. De små banker er for små til at udstede obligationerne, dette gør Nykredit, hvilket de selvfølgelig tjener penge på.
    Så hver gang man får lån gennem Totalkredit, tjener Nykredit på det.
    Jones, må jeg spørge hvilken by det er du bor i, siden de ikke mener prisen er sådan. forstår ikke det med rådighedsbeløbet, det højeste jeg har hørt, er Danske bank, som mener at en familie på 2 med 2 børn, skal have 16.000 om måneden efter faste udgifter. derfor burde du jo have rigeligt

    #134316
    AnonymForfatter

    Det drejer sig om Svendborg på Fyn. Priserne der har ligget meget stabile det sidste stykke tid og da Fyn kom relativt set med op opsvinget, ser det ud til at priserne ligger okay stabile.

    Sidder pt i udlandet, men har igennem min familie fået kontakt med Nordea. Ved ikke hvilket realkreditinstitut de bruger, men har snakket med et familiemedlems lokale rådgiver, som har set min økonomiske situation igennem, og sagt god for den og spurgt om jeg ikke vil låne 2,6 mio i stedet for 2,4 :o)
    Må siges at være lidt af et sping fra 1,4mio til (2,4) 2,6mio. Så ser ud til at jeg bare skal hjem og underskrive papirerne forhåbentlig!

    Men ja syntes at det er lidt vildt at Nykredit ikke mener at mit rådighedsbeløb, er stort nok- og jeg har endda ingen større gældsposter eller børn.

    Så glæder mig til at komme hjem til DK igen og få papir arbejdet ordnet!

    God dag til alle…..

    Best regards

    #134370
    AnonymForfatter

    Måske var det ok, at Nykredit ikke ville låne dig penge til at købe et hus til 2,4 mio. Du oplyser ikke, hvad du faktisk tjener, men håndreglen “nu om dage" er vel, at man kan få lån til at købe ejendom, der koster 3-4 gange årsindkomsten. Det vil sige, at du skal tjene ca. 750K om året, og jeg kender ingen nyuddannede, der tjener bare i nærheden af 60.000 kr. om måneden.
    Men det gør du måske? Du siger, at du har 18.000 kr. (netto?) tilbage om måneden efter lånet er betalt. Et hurtigt regnestykke på skatten for 2008:
    Årsløn 750.000, anslået renteudgift gms. 6% af 2,4 mio = 144.000, grundlag for ejendomsværdi skat 2,0 mio – til rådighed efter skat 373.000 kr. svarende til ca. 31.000 kr. om måneden.
    Du kan ikke sammenligne situationen i dag med, hvordan tingene var for 6 år siden. Så lad os høre, hvordan du forestiller dig, din økonomi ser ud, hvis Nordea siger ok.

    #134374
    AnonymForfatter

    Definitionen af rådighedsbeløb er IKKE hvad hvad der er tilbage når huslånet er betalt, men derimod hvad der er tilbage når de faste udgifter er betalt.

    Hvis du således har 18.000 tilbage når huslånet er betalt, men derefter skal betale lys, varme, vand, renovation, ejendomsskatter, skorstensfejler, påkrævet økonomiforsikring, kabeltv, internet, forsirkinger, daginstitution, variable udgifter til transport til og fra arbejde (benzin), fast hensættelse til vedligeholdelse af din bil etc.

    Jammen så kan dit rådighedsbløb meget vel være nede under det niveau banken kræver (jeg kan ikke lige se ud af det her om du er single eller ej).

    Derudover accepterer bankerne simpelthen ikke “dobbelt husleje" hvis ikke der er en rigtig god buffer i økonomien. Banken skal jo overveje hvad der sker hvis boligkrisen forværres (hvad deres egne handlinger hver for sig jo netop kollektivt bidrager til at forstærke). De må overveje hvad der sker hvis du ikke får solgt med påstået fortjenste på 260.000, men derimod må tage et tab grundet forsatte prisfald.

    Qua kapitalmanglen i hele den finansielle sektor (med et indlånsunderskud på 550 mia) så prioriterer bankerne kendte solide kunder over ukendte kunder. Derfor vil du måske få endnu sværere ved at overbevise en ny bank om du skal have lånet i stedet for den nuværende. Den nye bank har ingen kendt kundehistorik på dig.

    #134378
    AnonymForfatter

    Nordea bruger sit eget realkreditselskab Nordea Kredit.

    #134454
    AnonymForfatter

    Kan kun give Tove og generalen helt ret – som jeg læser det opstillede er din gældsfaktor umiddelbart høj, og 2 x fast ejendom ….

    Hvilken finansiering har Nordea foreslået dig?? Varibel rente uden afdrag?

    Kunne man forestille sig at det beløb Nykredit har givet tilsagn om at ville låne er “deres grænse" for hvornår de synes du rammer en tilpas stor gældsfaktor? Som hovedregel bør denne ligge omkring 3-3,5% når du har købt fast ejendom for pengene, så alene en finansiering af køb til 2,4 mio vil kræve en løn i størrelsesordenen 7-800.000 kr om året for din husstand, og her ses bort fra din øvrige gæld.

    Ovennævnte er på ingen måde nævnt for at tage glæden ved at have fået løst din finansieringsudfordring fra dig. Men umiddelbart kan Nykredits råd lyde som god rådgivning, omend et egentligt afslag frem for en “undskyldning" med at du skal låne penge rente- og afdragsfrit af din far havde været mere reelt..

    #151448
    AnonymForfatter

    Hej Alle

    Jeg har samme problem med Nykredit. Det ser dog ud som om flere banker er lige så besværlige.

    Jeg har over 600000 udbetalt hver år(i 7 år). jeg har 4 huse. 2 kredit forenings lån. samlet gæld omkring 650000. der er små huse på lande,1 er betalt og der er lille belåning på resten.

    jeg kunne ikke blive godkendt til at købe et hus til 1.3 mill.

    da mine huse ligge i et område med lav omsættelses hastighed og jeg ikke har rådigheds beløb nok hvis alle huse står tomme og jeg mister mit job.(alle huse er lejet ud)

    det jeg forsøger at købe er huse på landet med stor grund og ringe bygninger for at lave huset om til passiv hus.
    men det er svært da bankerne maner at bygninger er for ringe og de derfor ikke vil deltage.

    jeg har 200000 i kontanter. (som banken giver ringe rente for)

    jeg arbejder nu på at samle 30% af pengene selv så jeg kun skal bruge 70% kredit forenings lån.

    mine biler er betalt. MB 300E td 1998 og en gammel volvo.

    Falcoeldino

    #151458
    AnonymForfatter

    Jeg kan varmt anbefale Spar Nord,vi skiftede skiftede sidste efterår, selv min kæreste ikke kunne få en gruppeliv forsikring tog de os begge som kunder..

    Vi var fået virkelig god service, skriver vi mail til vores rådgiver så bliver der svaret indenfor max en halv time.

    #152368
    AnonymForfatter

    Hej Konrad og andre

    Mange tak for jeres svar og råd.

    Valgte at tage Nordea og har ikke fortrudt mit valg!

    Har kun haft en positiv oplevelse over at skifte til dem og er så heldig at have fået en knald god rådgiver, som rent faktisk har været i stand til at fortælle mig om deres produkter og om økonomi generelt, så man har kunne forstå det.

    Er rart at have fået en fast rådgiver nu(selvom at det jo så er det man så betaler en smule ekstra for) og at denne er i stand til at give mig et svar med det samme, hvis jeg skulle have brug for dette og som sørger for at man har kontakt med banken. Noget anderledes end da jeg var i Nykredit og at der godt kunne gå dagevis før man fik et nogenlunde svar på noget som helst(selv en bestilling af et VISA/Dankort), fordi at alting skulle vendes med andre end den rådgiver man havde fået fat på.

    Og nå ja. Min gamle lejlighed BLEV solgt med det samme(endda uden en ejendomsmægler blev indblandet)og min økonomi har aldrig været bedre end den er pt – men der skal jo heller ikke så meget til, når man lige har været studerende høhø 😉

    Så alt i alt er jeg meget tilfreds med forløbet hos Nordea og nyder at vågne op i mit “nye" hus hver morgen 😉

    Forsat god dag til alle.

    med venlig hilsen

    #152378
    thsvForfatter

    Tillykke med løsningen med Nordea og salg af lejligheden.

    Og som ung færdig studerende er du da sikkert osse en god kunde for banken i mange år fremover.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.