Økonomiske muligheder?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89459
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Jeg er havnet i en træls situation, for at sige det på godt jysk.
    Siden 2004 har jeg sammen med min far drevet en lille hobbyvirksomhed, som har tjent lidt lommepenge til os. Vi har begge haft hhv. jobs og uddannelse ved siden af, så firmaet har aldrig forsørget os.

    Min far er netop blevet afskediget (ejendomsbranchen længe leve), men han har nogle projekter for vores kunder, så han kan sikre sin egen løn i et stykke tid fremover. Det er jo for så vidt en dejlig situation – for ham og min mor ihvertfald, og selvfølgelig er jeg glad for at mine forældre ikke skal gå fra hus og hjem 🙂

    Problemet er så, at jeg har et år tilbage af min uddannelse, hvor jeg har 3100,- udbetalt om måneden i SU. Jeg hæver stort set ingen penge i firmaet, da pengene står bedre der.
    Min kæreste har netop valgt at flytte tættere på sit arbejde, og jeg har ikke mulighed for at flytte med pga. skolen. Dermed sidder jeg nu i en lejlighed til ca. 4400,- inkl. alt om måneden, hvor jeg før nøjedes med at betale halvdelen. Dertil kommer naturligvis mad og drikke og hvad der ellers støder til – og så min bil. Bilen kan ikke undværes, da mit firma har kunder i hele landet, og jeg er nødt til at kunne besøge dem fra tid til anden.

    Mine faste omkostninger løber op i godt og vel 7000,- plus hvad jeg skal have at købe mad for. Jeg kan formentlig lave 2.000,- i løn til mig selv i firmaet – men hvad med resten?

    Lejligheden er lejet, så det kan jo ikke lade sig gøre at optage lån i den. Bilen kan jeg ikke undvære, og jeg bruger i forvejen næsten ingen penge. Bilen 18 år gammel og ikke mange penge værd – og den skal endda synes til sommer, så jeg kan forudse enten en udskiftning eller en udgift til reparationer.

    Når jeg er færdiguddannet om et år, er jeg 90% sikker på at få et job til en fornuftig hyre.

    Er det muligt at lave et lån på f.eks. 50.000,- afdragsfrit i et år – uden at have fast ejendom?

    Jeg vil sætte pris på et par gode råd 🙂

    Mvh “Lavkassebeholdning"

    #134140
    LMAForfatter

    Ud fra de oplysninger du kommer med, da virker det sandsynligt, at du kan få oprettet en kassekredit uden afvikling i din nuværende – eller i en anden bank.

    Renten kan måske endda blive ganske gunstig, idet du fortsat er under uddannelse.

    Men lånet er næppe dit eneste behov. Du har tillige et behov for og revurdere din økonomi, du lever jo tydeligvis over evne. Og måske bilen er uundværlig, men idet du alene anvender den til erhvervsmæssig kørsel, hvorfor så ikke lade den indgå i virksomhedsdriften? Så opnår du endvidere en fradragsret, der er tale om en driftsomkostning, hvorved omkostninger til autodrift mindskes.

    Såfremt virksomheden ikke kan honorere driftsomkostningerne på bilen, på grund af manglende indtjeningskraft, ja så bør hobbyvirksomheden vel sættes i bero indtil privat økonomien atter hænger sammen?

    #134142
    MichaelForfatter

    Hvad med et studielån i den resterende periode?

    #134144
    thsvForfatter

    Du har mange muligheder!

    1) flyt hjem til dine forældre, indtil du er færdig med studiet!

    2) optag SU-lån, det er nok billigere og mere realistisk end kassekreditten.

    3) Bed om et studielån i banken, men kun hvis du er stensikker på et job om et år, når du er færdig.

    4) Få et rigtigt fritidsjob, så du kan klare dine udgifter.

    5) få dine forældre til at låne dig penge, via et lån i deres hus, hvis det er muligt.

    #134160
    AnonymForfatter

    Hej alle – og tak for Jeres forslag.

    Lad mig lige kommentere dem fra toppen og ned 🙂

    Kassekreditten er min umiddelbare tanke, da det trods alt ikke er 200.000, jeg står og mangler.

    Jeg har måske ikke udtrykt mig tydeligt nok. Bilen bliver ikke kun brugt til firmakørsel, men også til og fra skole, da jeg bor godt 25 km fra skolen. Da jeg har behov for bilen til firmaet, og dermed har den stående, vil det være dyrere at tage offentlige transportmidler – samtidig ville det tage mindst to timer ekstra hver dag i transport; to timer, som ville gå fra lektier og arbejde i firmaet.
    – Jeg får jo også kørepenge udbetalt af firmaet, så bilen er “næsten" gratis, så længe der ikke er større reparationer på den.

    Studielån… Ja, måske. Jeg har det bare ikke så pokkers godt med dem, da jeg i familien har flere tilfælde af personer, der i en alder af 40 stadig betaler tilbage på deres studielån. Jeg vil dog prøve at undersøge mulighederne (og faldgruberne) ved det.

    Flytte hjem til mine forældre… Ja, hvis ikke de var flyttet 275 km væk, så var det oplagt, men så bliver det sgu for dyrt 😉

    Mine forældre er ikke i en situation, hvor de kan låne mig penge, da de netop har købt hus i august 2008 – så de sidder rigeligt stramt i det. Jeg er af princip heller ikke meget for at låne penge af familie og venner.

    Det er – desværre – ikke en mulighed at lukke firmaet ned, da min far (og jeg selv, til dels) skal have løn af det i en periode. Vi har også en del projekter kørende, hvor der kommer penge ind, når vi er færdige. Derfor er et andet fritidsjob heller ikke “bare lige". Desuden er firmaet og dets produkter vurderet til mellem en halv og hel million kroner – så bare at lukke ville være uklogt. Vi har forsøgt at sælge, men finanskrisen kom lige i vejen…

    Mange tak for Jeres bud – det er da helt sikkert fornuftige folk, der sidder herinde og kigger 🙂

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.