hvordan gør jeg?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89409
    AnonymForfatter

    Jeg vil gerne finde ud af om jeg kan spare penge ved et andet realkreditfirma end det jeg har nu.

    Vi sidder i et nyt hus på 1 1/2år gammel,som vi lånte 1.368000 på med en fast rente på 5 % over 30 år ved total kredit. huset blev vurderet til 1.400000 dengang hvor det kun stod halvt færdigt.

    Vi har ingen gæld ud over vores hus. Bilen er betalt kontant og vi har ingen forbrugslån.

    Hvad kan vi gøre nu? Jeg overvejer nemlig at indhente andre tilbud ved andre realkredit lån. og ville bruge denne side for at tjekke markedet ud. men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg gør og hvor jeg skal lede.

    Kan i evt hjælpe mig på vej?

    #133576
    thsvForfatter

    Der mangler en væsentlig detalje!
    Hvad er huset værd idag?

    Lad os sige, at det 1,8 mill. værd, så sidder du med det bedste fastforrentede lån lige nu.
    Kun en omlægning til Flex-lån kan derfor komme på tale, men så er der jo risikoen for den variable rente.
    F1-lånene blev jo refinansieret til hele 5,2%, hvor renten ved et nyt lån er pænt under 4% allerede, og nok falder yderligere i næste uge. De kurspoint fra 98,9 op til 100,5 har Flex-lånerne jo tabt på kun 2 uger!

    #133580
    AnonymForfatter

    hvad får dig til at kigge efter nyt lån?

    #133642
    AnonymForfatter

    Tak det var da til at overskue.

    #133644
    AnonymForfatter

    Hm… Det er nok mere af interesse. Vil gerne lære lidt og forstå bank verdenen. også sådan noget med lån som det her.

    Og bare se hvad der kunne være af muligheder ellers. Om vi sidder for dyrt eller om det kunne gøres billigere. på længere sigt. hverken idag eller i morgen. skal ik for meget igang nu hvor finans krisen er over os alle.

    #133686
    thsvForfatter

    Kunne du ikke svare på mit spørgsmål?
    Kan ikke hjælpe dig uden den væsentlige detalje!

    Få vurderet huset, og omlæg realkredit-lånet, hvis der er plads indenfor de 80 % til at lægge lånet om. Er huset mindre end 1,7 mill. værd, så behold det nuværende lån.
    Men reelt er det jo kun omlægning til variabel rente, der kan gøre dit lån billigere, ønsker I den risiko?

    #134158
    AnonymForfatter

    Undskyld det var ik for at springe over.

    huset er vurderet til 1.7 mill.
    der er lånt 1.360 mill. i det.

    Men har fundet ud af hvordan det hænger sammen.
    det viser sig desværre bare at da vi byggede vores hus for 2 år siden har, hvor vi lavede et ejerpantebrev indtil vi fik lån hjem ved realkreditforeningen , det blev ik indfriet og det ligger nu i bankens hænder.
    Vi skylder dog hverken på vores kontoer og har altid betalt vores terminer osv. men som de dårlige tider det nu er og en af os skulle gå hen og blive arbejdsløse og kontoen går i minus kan vores bank tvinge os til salg af huset. lige meget hvad vi gør.
    Derfor er jeg ved at se efter nyt lån for vil ik sidde med sådan en risiko når der nu er barn på vej.

    #134172
    thsvForfatter

    Jeps, du har belånt præcist 80%!
    Så der kan ikke spares noget på bidraget.

    Der er 2 muligheder for billigere lån, men de er begge med variabel rente, ønsker I det?

    1) omlæg til F3, kendt rente på ca. 3,5% i 3 år medfører højere afdrag på lånet.

    2) omlæg til boligprioritet, variabel rente, der følger NIB-renten, fås til 4,2% og opefter (incl. bidrag, svarer derfor til ca. 3,7% på F1), virker som en kassekredit.

    Mange vil gerne over i det fastforrentede lån, du har nu, så hvorfor ikke beholde det?

    #134182
    AnonymForfatter

    Hej.

    jamen jeg er bare lidt bange for det her pante brevs noget, som jeg skal have en advokat til at kigge på. for at se om det virkelig er rigtig.

    Jeg er bange for at vores bank rådgiver kan sidde og true os med at smide os ud af vores hus- ja faktisk tvinge os til at sætte det til salg, lige meget hvor gode kunder vi har været og betalt vores terminer og regninger til tiden. For det har han netop gjort!

    På baggrund af at han kan se “ud i fremtiden" altså de næste 11 mdr hvor min kone er på barsel og får lidt mindre udbetalt at så har vi ik råd til at sidde i vores hus. Jeg forstår godt at han skal have sine penge ind. men både vores løn konto og budget konto kører i plus og min kone vender jo tilbage til sit arbejde til januar.
    Så kan han tillade sig dette pga en mistanke!

    Ved godt det koster at få lagt lån om men vil ik stå i den situation at det ender med at vores hus går på tvang da banken hvis der ik kommer nogen køber til det og vi aldrig har råd til at komme i et hus igen.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.