mening om sorte jyske dollar

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89393
    AnonymForfatter

    jeg har først i december tiltrådt en stilling hvor jeg ved ansættelsen blev tilbudt lønnen sort hvis jeg ønskede det, jeg valgte efter et par dages betænknings tid at melde fra og sige nej tak, senere har jeg fået kommentarene: fjols, du ved da godt at de sorte penge er med til at drive samfundet rundt det er dem folk køber nye køkkener og går i byen for, samt snakket med folk der ikke forstår logikken i at betale skat frivilligt..

    mit spørgsmål er nu!
    ville du helt inderligt kunne sige nej til din løn sort hver måned? og hvis risikoen for at blive opdaget ikke eksisterede ville det så ændre noget?

    vær sød at respektere hinandens holdninger! denne tråd er ikke oprettet for at prædke moral eller lig. kun for at stille min egen nysgerrighed om mine med mennesker!

    i behøver ikke at forsvare jeres holdninger, bare et ja eller nej er fint..

    #133476
    AnonymForfatter

    Nej jeg ville ikke kunne modtage min løn sort hver måned.
    På samme måde som jeg heller ikke ville kunne røve en bank, selv om jeg vidste det aldrig blev opdaget.

    Jeg finder det amoralsk at leve af sorte penge. Men moral er godt, imens dobbeltmoral er dobbelt så godt…

    Lad os for argumentets skyld sige, at jeg “kender en" som arbejdede som bartender under studierne og fik noget af lønnen " i hånden". Og senere har selv samme person endda betalt en rengøringshjælp sort. Hvorfor synes jeg så det er i orden ?

    Ved ikke præcist hvor grænsen går, og har svært ved at argumentere for hvorfor det er ok i nogen tilfælde og ikke i andre…

    Hilsen Money3

    #133496
    LMAForfatter

    At tilbyde en medarbejder og modtage sin løn sort lyder meget mærkeligt og meget useriøst.

    En sort løn kan jo i sagens natur ikke fremgå nogen steder, hvorfor arbejdsgiver ikke kan opnå fradrag for personaleudgifter m.m., ligesom der skal være et stort cash-flow i virksomheden i det hele taget. Samtidig er du som lønmodtager ikke sikret af lønmodtagernes garantifond, ingen ret til opsparing til pension, ikke mulighed for medlemskab af A-kasse/efterløn, ikke underlagt virksomhedens medarbejderforsikringer i tilfælde af ulykke/arbejdsskade og endelig kan du ikke påvise en erhvervsaktivitet overfor myndighederne, hvorfor du (forhåbentlig) ville blive sendt i arbejdsprøvning på en røgvender fabrik eller lignende.

    I det hele taget vil der i eksemplet du nævner kun være ulemper.

    Med hensyn til en sondring mellem rigtigt og forkert, hvor går grænsen? Syntes jeg ikke man kan være andet bekendt end og bidrage til det velfærdssamfund man trods alt er en del af. Måske syntes man, som jeg, at skatten er for høj på arbejde, men statens skattegrundlag bliver jo undermineret hvorefter skatten i hvertfald ikke kan nedsættes.

    Så betal din skat med glæde, uanset hvor tåbeligt det måtte virke.

    #133498
    AnonymForfatter

    I ming mening kan man ikke bruge “sorte" penge til andet end at drikke op. så man skal altså have en anden indtægt som går i banke for at betale ens regninger med.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.