Uoplyste bankrenter…. hvor kan man klage?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89387
    AnonymForfatter

    Dagens debat i TV2 News omkring uoplyste bankrenter er en problematik jeg har haft inde på livet. Indenfor en periode på mindre end 2 år erfarede jeg i efteråret at mine renter var steget voldsomt; henholdvis 4 % (billån) og 3 % (boliglån). Jeg bedte banken om en redegørelse for rentestigningen, hvilket jeg endnu ikke har modtaget. Alene en faktisk oversigt over stigningen og en henvisning til at den kun var steget i takt med de almindelige rentestigninger! Men ikke nogen oversigt fra banken over, hvornår de havde haft rentestigninger, så jeg reelt kunne tjekke om oplysningen var korrekt. På min homebanking kan jeg ikke se mine renter og jeg kan i det hele taget ikke følge med i rentesatser/stigninger mv. uden jeg selv aktivt tager kontakt til banken og beder om oplysning omkring forholdet. Er det lovligt? Er det Finanstilsynet weller pengeinstitutankenævnet man henvender sig til, hvis man er utilfreds?

    #133396
    AnonymForfatter

    Jeg vil nok henvende mig til pengeinstituttet og bede dem sende dig en oversigt over rentesatserne i løbet af året – de har jo informationen i deres egne systemer. Og oversigten bør de sende gebyr.

    Danske Banks netbank indeholder oplysning om ikke tilskrevne renter – så er der faktisk mulighed for at tjekke om de beregne korrekt rente – ind i et regneark med saldi og rentesatser og vupti – så kan tjekke at deres systemer virker. For cirka 10 år siden var jeg selv ude for at renten af en konto blev beregnet forkert – og den måtte sparekassen så sætte nedsætte til det korrekte beløb – så det kan sagtens ske at banken beregner forkert.

    #133410
    LMAForfatter

    Din bank har sikkert overholdt reglerne, dagens debat handler vel også lidt om at reglerne på området er lidt udvandede, og opretholdelsen derfor svært. Hele branchen, med undtagelsen af ganske få, har jo ikke valgt og omgåes reglerne, derfor må det jo være reglerne der er tvivlsomt formuleret.

    Men din bank er ikke forpligtiget til og følge de generelle rentestigninger/rentefald, med mindre du har finansieret vha en CIBOR, SYBOR, DanskeBOR m.fl. sats.

    Derudover er din bank ikke forpligtiget til og sende dig et brev hver eneste gang de ændrer satsen. De skal blot offentliggøre ændringer. Dette kan ske på bankernes hjemmeside, i dagspressen m.m.

    Afslutningsvist mener jeg de fleste banker oplyser årets renteændinger i den årsopgørelse du modtager hvert år i januar – så oplyst er du i hvertfald blevet i løbet af de seneste 2 år.

    #138262
    AnonymForfatter

    du lyder som om du har tjek på tingene, men jeg har ikke… jeg har en bolig kreditaftale der siger renten er fastsat til cibor 3 4,940% p.a. med et tillæg på p.t. 1,400% denne aftale er fra start 2008
    kan min bank kræve 2 % over denne aftale med begrundelse at det er oplyst via dagspressen ? hvis ikke skylder de mig 50.000 kr
    hvor får jeg hjælp ?
    er voldsomt ramt af krisen ?

    #138276
    thsvForfatter

    Prøv dog at spørge i din bank, hvordan de har beregnet renten!
    Der er nok ikke tale om en merrente på 50.000 kr på blot et år?

    Og hvis der virkelig er, så er du udsat for dårlig rådgivning af din bank, da de så skulle have anbefalet omlægning af dit lån på 2 mill. til realkredit.

    #138424
    AnonymForfatter

    Jeg HAR spurgt min bank… svaret var at de via dagspressen har oplyst om rentestigninger / fald løbende, aligevel tar de 6,534% i marts måned i år og cibor 3 plus 1,4 blir meget tæt på 4,5%altså 2 % over min aftale og 2% af 2.5 mill er 50.000
    Ja du har ret, det er elendig bankrådgivning, selvfølgelig skulle jeg for længe siden være tilrådet at omlægge til kreditforeningslån.Kan man gøre noget ved det ?
    Jeg har været for naiv med min tillid til banken

    #138434
    AnonymForfatter

    Stol aldrig på banken.

    De er ude på at sælge et produkt, de vil først og fremmest score kassen på dig. De er ligeglade med etik og moral.

    Det er desværre virkeligheden.

    #138450
    thsvForfatter

    he-he, og jeg som beklager mig over en stigning i rentetillægget på blot 0,7% (0,65->1,35) og det på ca. 800.000 i nettogæld.

    Omlæg dit lån til enten F1- eleer F2-lån, eller til en boligprioritet, der pt. vist er billigst hos Nordea: 3,65% (svarende til en rente på 3,1% + bidrag på Flex-lånet), men med samme rente på indestående på tilkoblet løn/budgetkonto. Og renten er låst til Nationalbankens rente.
    Din omlægning af lånet bør være billig, da du jo allerede har betalt 1,5% stempel af de 2,5 mill.

    Mht. din høje renteudgift, så betaler skattefar jo ca. 1/3 af denne.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.