Køb af lejlighed

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • MorfelForfatter
    Indlæg
  • #89385
    MorfelForfatter

    Vi er et par. En studerende og en fuldtidsansat. Dvs. en indtægt på henholdsvis ca. 12.000 kr/mnd og 30.000 kr/mnd.

    Bor i fremleje til 6800+forbrug. Sætter i øjeblikket ca. 4000 kr. af om måneden til opsparing. Vi kan blive boende hvor vi bor i 16 måneder. Har en opsparing på 35.000 kr.

    Kigger på lejligheder, der netto ligger på ca. 7500 kr/mnd (1.100.000 kr). Kunne sikkert godt forhandles en del ned, eftersom sælgerne nok er ret presset.

    Spørgsmål 1: Kan man regne med de netto-udgifter, som ejendomsmæglerne skriver. Dvs. er det overhovedet muligt, at få den finansiering i dag, som deres udregninger benytter.

    Spørgsmål 2: Hvad siger jeres mavefornemmelse? Skal man have is i maven, og vente med boligkøb? Jeg kan godt se, at priserne ser ud til fortsat at falde, og ud fra det burde man vente. Men jeg har svært ved at få et overblik over den finansielle situation. Hvis det bliver dyrere at låne, så kan det måske betale sig at slå til nu.

    Spørgsmål 3: Er det overhovedet muligt at få lån til boligkøb i dag? Vil I mene det er muligt, ud fra vores økonomi (se toppen af indlægget).

    #133398
    AnonymForfatter

    Ad 1) det burde være muligt at få den finansiering som ejendomsmægleren skriver…men beregningen kan være gammel og derfor basere sig på renteniveauet for nogle uger/måneder siden. Pt er renten jo faldende så det kan måske være blevet billigere siden da.

    Men husk at lave et budget så i får alle udgifter med – også til varme/vand/ejendomskatter/osv.osv.

    ad 2) Svært at spå om udviklingen i renterne. I kan jo prøve at allerede nu at gå i forhandlinger med nogle om jeres drømmelejlighed. Men pas på – i kan jo være så uheldige at jeres ellers helt ublu og lav bud på en lejlighed bliver accepteret 🙂 Der er mange der har haft deres lejlighed til salg i lang tid.

    Ad 3) I kan sagtens få de 80% hos kreditforeningen. De sidste 20% kan dog være lidt sværere. Udfra jeres indkomstforhold ser det umiddelbart nogenlunde ok ud – men hør jeres egen bank eller en kreditforening.

    #133402
    AnonymForfatter

    Spm1: Da jeg gik til banken blev nettoudgifterne mindre end hvad ejendomsmælgerne regner med

    Spm3: Jeg er selv studerende og var ved 3 banker hvoraf den ene endda gik med til 100 pct finansering ved flekslån. Så det er muligt. Men ind og snak med både din bank og andre, og kik forbi sydbank 😉 (mit huskøb finanserer dog sig selv gennem lejeindtægter!)

    Spm2: Der sker nok ikke de store forandringer i år vil jeg tro. Priserne er allerede langt nede ved mange boliger synes jeg (i århus området for mit velkommende) men tror da godt man kan presse de boliger der har ligget i over et halvt år yderligere 10 pct.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.