Andelsbolig

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89379
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Min kæreste og jeg er igang med at kigge på andelslejlighed i Århus.
    Vi har siden september forsøgt at finde en lejelejlighed, men har opgivet, da det simpelthen ikke lykkedes at komme igennem nåleøjet.

    Det er så nu lykkedes os at komme til at fremleje en andelsbolig indtil den evt bliver solgt.

    Vi er så igang med at overveje om vi kan få det strikket sammen så vi kan købe den.

    Nykredit er igang med at undersøge om de vil være med til det.
    Hvis det lykkedes er det til en rente på 7,6% (købspris 650.000)

    Vi vil så ende op med et rådighedsbeløb på ca 4200 tilsammen.

    Dette er reelt set til at leve for, altså mad, tøj osv.
    Alt på bil, diesel og service er lagt ind i budgettet.

    Hva mener i?
    Vi mener jo vi ka leve for det, men bankerne er ikk altid enige med os.

    #133304
    LMAForfatter

    Rådighedsbeløbet ER i underkanten, dog super I har budgetteret med biludgifter af enhver art.

    Men hvad er jeres rådighedsbeløb idag, og hvor meget mindre vil I få?

    Såfremt det forudsættes, at jeres nuværende rådighedsbeløb er højere end det budgetterede, sparer I så differencen op i dag, eller?

    #133306
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Vores rådighedsbeløb i dag er det samme.

    Før hen har vi boet til leje i et mindre hus, som jeg har fået stille til rådighed som en del af min løn.
    Det skal dog også nævnes at vi begge får morgenmad samt varm mad på skolen, derfor vil det være begrænset hvad vores madbudget vil lyde på i hverdagen!
    Samtidig kan vi se lys for enden af tunnelen, min kæreste er færdiguddannet om 1½ år, hvorefter hun jo kan bidrage med en større indkomst.

    #133308
    LMAForfatter

    OK

    Men rådighedsbeløbet er stadig i underkanten/lavt – især som boligejer!

    Hvorfor ikke vente. Der er jo ingen gund til og skynde sig ud på et boligmarked som tingene er pt. Måske skulle I blot bo til leje indtil din kæreste er færdig med sin uddannelse. Så har I samlet en bedre økonomi, og måske også bedre overblik over jeres ønsker.

    Det er vel ikke 100% sikkert, at fremtiden nødvendigvis ligger i Århus?

    #133310
    AnonymForfatter

    Problemet er ligeså meget at det er håbløst at finde en lejelejlighed i århus, vi har næsten opgivet… En lejlighed vi søgte på var der på en dag 67 ansøgere til, hvor der bare blev trukket en tilfældig ud…

    Samtidig vil vores husleje med forbrug, ligge på 5500, som er noget nær det samme som hvis vi ska ud i en lejelejlighed.

    En årsag til at vi overvejer at købe er også at vi blev tilbudt at købe den til 600.000. I øjeblikket står den til 798.000, så vi har jo en vis tro på at den er faldet det den nu engang skal…
    Det ska lige nævnes at boligafgiften er på 1977 og der lige er udskiftet vinduer, tag og renoveret opgang i boligforeningen!

    #133316
    AnonymForfatter

    De krav jeg har hørt til rådighedsbeløb er

    6.000 for en enlig
    9.500 for et par uden børn
    9.500 + 2.500 pr barn, for par med børn.

    I ligger så voldsomt meget under den normale tommelfingerregel, at jeg tror det er tvivlsomt om Nykredit vil godkende jer.

    Selv om Nykredit så skulle gå med til det, bør I også spørge jer selv om ikke købet simpelthen er for risikabelt.
    1. Andelsboligerne i Århus står til at crashlande, når de nye vurderinger kommer.
    2. Grundet likviditetskrisen i banksystemet, er det blevet vanskeligt at finansiere andelsboliger, hvilket har reduceret antallet af potentielle købere, og gjort det svært at komme af med boligerne igen, den dag i skal sælge. Det kan give problemer, hvis i pludselig bliver nødt til at sælge fordi du og din kæreste går fra hinanden.
    3. Der ligger en betydelig risiko i at købe bolig, når i har så lidt at leve for. Hvis der skulle ske et eller andet uforudset ejendommen, bilen skal repareres for 20.000 kr, kæresten bliver gravid etc. Eller der kan ske noget med ejendommen, eksempelvis, at der viser sig en skade i taget, så det skal udskiftes, eller at centralvarmeanlægget i ejendommen vurderes at være slidt op? Det kan med lethed hæve huslejen 1000 kr pr måned. Det kan også tænkes at et flertal i foreningen pludselig vedtager at opsætte altaner med huslejestigning til følge.

    Alt i alt synes jeg det er dumt at købe bolig på så spinkelt og usikkert et grundlag. Hele grunden til så mange boligejere i øjeblikket kæmper med at holde tvangsauktionen fra dørerne, er at man har været overoptimistisk, da man købte.

    #133320
    LMAForfatter

    Vi har siden september forsøgt at finde en lejelejlighed, men har opgivet, da det simpelthen ikke lykkedes at komme igennem nåleøjet.

    Det er så nu lykkedes os at komme til at fremleje en andelsbolig indtil den evt bliver solgt.
    Men sagens kerne er fortsat rådighedsbeløbet. Det er simpelthen for lavt.

    – – –

    I kan dog “udnytte" den lejlighed i lejer allerede nu. Hvis I vil selvfølgelig?

    Jf. lejeloven er det ikke tilladt og fremleje en lejlighed med klausul om at I skal flytte såfremt den bliver solgt. Fremleje reelt kun muligt såfremt udlejer flytter til udlandet eller lignende.

    Selvom I måtte have underskrevet en lejeaftale med klausul om indfrielse såfremt lejligheden sælges, er dette underordnet. Fastholder udlejer sin ret, er det udlejers pligt og finde passende genhusning.

    Det er en generel fejl, at folk der ikke sælger deres lejligheder fremlejer disse uden og kende lovgivningen. Fordi det er altid udlejers pligt og kende lovgivningen på området.

    Såfremt udlejer har udlejet lejligheden i en allerede fastsat periode, f.eks. indtil 1/12-09, er dette dog i overensstemmelse med lejeloven. I bør derfor se lejekontrakten igennem.

    Hvis I vælger denne “løsning", bør I overveje og melde jer ind i LLO, så kan de støtte jer NÅR udlejer gør vrøvl.

    – – –

    Om løsningen her er et dissideret alternativ er meget op til jer selv. Retten er dog umiddelbart på jeres side, og udlejer har jo selv valgt og være ejendomsmatador på et område vedkommende formodentlig ikke kender.

    Omvendt er I jo super glade for lejligheden, og måske ikke umiddelbart interesseret i og blive uvenner med udlejer. Så plusser og minusser er der sikkert nok af.

    – – –

    #133324
    druidForfatter

    Hej,

    Nu skriver i selvfølgelig ikke om det lige skal være i centrum af Århus og hvad huslejen maksimum må være, men ehh SÅ svært er det altså heller ikke at finde fx 2 værelses lejlighed.

    #133326
    AnonymForfatter

    Nej det er ikke svært at finde en lejlighed, men hvis vi skal sammenligne med den andelsbolig vi har kig på så er det!

    Andelslejligheden ligger i Højbjerg
    Husleje på 5500 om måneden inkl forbrug
    2 værelses på 53 m2

    Problemet med lejlighederne er at det her faktisk er præcist omvendt af boligmarkedet…

    Der er utrolig få lejligheder i forhold til antallet af folk der søger.
    Jo, hvis du er interesseret i at dele køkken og bad med andre, eller nøjes med et thekøkken, så ja, så ka du sagtens finde en lejlighed.

    #133328
    druidForfatter

    Jeg har selv en lejlighed som udlejes – den ligger i 8380 og har lidt mere end 50 kvm. fordelt på køkken/badeværelse/soveværelse og stue og den ligger i 4.000,- inkl. vand.

    Den søger indenfor nogle måneder nye lejere. Ved ikke om det kunne have interesse ellers lyder det da godt hvis det er SÅ nemt at finde nye lejere 🙂

    #133332
    AnonymForfatter

    Hvis der er tale om en “mikro-lejlighed" på 53m2, som koster 650.000 i købspris + 5.500 kr. i husleje pr måned, så er du ved at blive røvrendt bigtime. Andelsboligen er alt alt for dyr.

    Gå ind på http://www.boliga.dk og tjek ud hvilke andelsboliger du kan få.

    Der findes masser af langt billigere andelsboliger i Århus, som ligger langt mere centralt.

    #133334
    AnonymForfatter

    Hvis den lige havde lagt i den anden ende af Århus havde vi slået til med det samme…

    Vi har haft betalt profil inde på boligportal.dk, vi opnåede at høre tilbage fra en udlejer, som er den lejlighed vi sidder i lige nu.
    Men ellers har vi været mødt med tavshed…

    #133336
    AnonymForfatter

    De 5500 i husleje er så med finansiering af de 650.000

    Boligafgiften er på 1977 om måneden…

    De 5500 er alt inkl, altså også forbrug

    #133340
    AnonymForfatter

    Jeg nævner i flæng:

    Odensegade 17: 57 m2, pris 195.000, husleje 6.287
    Østboulevarden 7: 51 m2, pris 238.000, husleje 5.816 kr
    Holdbergsgade 29: 56 m2, pris 295.000, husleje 6.131 kr

    …. osv.

    Andelsboligen i Odensegade har været til salg siden starten af 2006. Hvis du byder 100.000 kr, får du den sikkert til det 🙂

    #133342
    AnonymForfatter

    Vores smertegrænse er bare de 5500 om måneden.

    Vi er begge (min kæreste og jeg) enige om at vi kan leve for de 4200, men jo højere husleje jo mindre har vi til os selv.

    Så kombinationen af købsprisen på 650.000 og 1977 i boligafgift er faktisk vores max.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.