gæld ad h til

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89366
    AnonymForfatter

    hej

    jeg er 25 år, har et dejligt job, og tjener ca. 288.000 / pr. år (min)

    fra jeg fyldte 18 år og indtil nu, har jeg desværre fået oparbejdet mig en forbrugsgæld, på sådan ca. 250.000

    jeg er alt ind for at jeg skal spare alle steder…. det er jeg godt klar over
    mit eneste problem er bare, hvordan for man alle sine kreditore til at hoppe med på, at de må vente på pengene???

    mit udgangspunkt ville nemllig blive et budget på alle mine faste og vigtige udgifter.

    telefon
    husleje
    A-kass
    el
    og transport til og fra arbejde

    så ved jeg at jeg kan budgettere mit EGET forbrug til max 2000/mdr

    hvad kan man gøre, for (så lidt som jeg ved) kan jeg kun se 2 metoder…

    den ene er at få samlet alt min gæld et sted, hvilket jeg ikke ovverhovedet kan finde en bank, der vil hjælpe mig med.

    eller kan man tillade sig at sige til sine kreditore, i må sg** vente på pengene, og så må det tage den tid det tager…???

    og er der nogle der ved om konsekvensen af dette bare ren og skær kommer til at hedde retten og RKI?????

    jeg ejer intet… bor til leje, og har ingen bil.

    lytter meget gerne til råd og hvorn denne plan ville kunne lade sig gøre, uden man havner i retten hver anden uge, og kommer i RKI (står der ikke endnu)

    min egen bank er danske bank, og de nægter at hjælpe… jeg fik af vide sidste år, at jeg kunne komme til dem, så snart jeg var kommet ud af RKI og så kunne vi finde nogle løsninger….

    det eneste der kom ud af det var dankort og en kassekredit, på 6.000 kr…

    min bare “po po" det hjalp jo INTET… jeg brugte endda 1 1/2 år på at bevise over for dem, hvor diciplineret jeg kunne være, og jeg fik bragt alt RKI gæld ud af verdenen… det var ca. 50.000 kr… men da (hva jeg synes) Danske bank så tog “popo" en på mig, blev jeg sur og ja, nu er jeg så uvenner med dem, at jeg vil skide dem højt og flot, og de det samme mht. mig…. øv øv

    er der nogle der har kendskab til navne på banker, hvor man muligvis kunne have en mulighed, for at få samlet sin gæld….??? så er jeg også meget interesseret i at høre om disse.

    håber på response fra jer, og nej jeg gider ik høre på hvilken klovn jeg har været, for det er jeg da nok lige godt klar over,

    jeg vil kUN høre gode praktiske, konkrete og konstruktive kommentare og råd… takker

    #133012
    NultopskatForfatter

    1) GLEM det, du finder ikke en bank der vil låne dig 250.000 dkr uden nogen form for sikkerhed; Men du er selvfølgelig velkommen til at spilde din tid på at lede.

    2) Du laver en aftale med dine kreditorer, udfra dit budget finder du frem til hvormeget du kan afdrage din samlede gæld pr måned. Herefter aftaler du med din bank at dette beløb fordeles mellem dine kreditorer og BANKEN overfører pengene til dine kreditorer hver måned..så føles det da næsten som om gælden er samlet ikk…;o)

    3) Såfremt du overholder den aftale, hvilket du jo netop har bevist at du kan vil du ikke blive slæbt i retten og truet med RKI.

    Keine hexerei nur behendigkeit.

    #133020
    AnonymForfatter

    det var så også en anden ´lille detalje jeg glemte at skrive… at samle gælden ét sted ville så os reducere, den tid det tager at blive gældfri… for den måde du foreslår (nultopskat) så kan jeg jo næsten lige så godt blive ved som det er, det vil bare tage mig 50 år at blive gældfri, på den måde… og jeg ville sådan set godt have ku gøre det på 10 år… jeg er stadig ung, og ka tillade mig, at rette op på mine yngre mistakes nu, men det kan jeg sg" ik tillade mig, når jeg er 35, så derfor, vil jeg gerne bede om nogle råd, der ka holde sig til en mulig 10 års grænse give’n take 2 år…

    #133022
    testForfatter

    man må ikke sige at du skulle have lyttet til de råd du fik bare lidt tidligere?

    du bliver slet og ret nød til at spænde liv remme ind.

    hvad koster de dig at bo f.eks.? fin noget billiger. Skær kosten ned. man kan leve af kartofler.

    hvad du skulle have gjort langt tidligere var at sætte tæring efter næring.

    #133026
    AnonymForfatter

    som sagt… jeg bad ikke om hverken moralprædikner eller hva sagde jeg indlæg… jeg bad faktisk specifikt om konstuktive indlæg, der ku hjælpe, inspirere eller give løsninger jeg slet ikke selv havde tænkt på takker…

    sååå jeg beder jeg hermed venligt om, at forholde jeg til dette… eller klappe gælderne sammen… okey

    #133028
    NultopskatForfatter

    Nej at samle gælden et sted ville i dit tilfælde ikke afkorte noget som helst.
    Du har måske hørt om boligejere, der kan samle gæld i kreditforening, men du har ingen sikkerhed, så du KAN ikke samle din gæld og få en lavere rente.

    Det er ikke banken, der har taget din popo på dig, det har du klaret helt uden deres hjælp.

    Du søger et lån på 250.000 uden sikkerhed…Det får du ikke på det normale marked.

    #133030
    AnonymForfatter

    det er ikke ét lån, og det er sådan set mit største problem, men det er 8 forskellige kreditorer… derfor ville det hjælpe tiden ikke kun at betale 1000 kr. her, 500 kr der, 800 kr. hist osv. osv. osv.

    jeg ved selv at min økonomi ville kunne bære en månendlig af betaling på 3000 kr/mdr…

    det ville i mit hovede blive 250000 kr / 3000 kr / 12 mdr = ca 7 år… og så ville gælden være ude…

    hvor på den anden måde med små-afbetalinger hist og her, ville bare den gæld jeg har det ene sted på 40.000 / 1200 kr / 12 mdr bare vare 2 år at afbetale

    det er jo NÆSTEN en tredie-del af, hva hele gælden ville tage at udbetale, ved en samlet gæld og afbetaling.

    #133032
    AnonymForfatter

    Med f.eks 12 % p.a. er det i alt 220 % der skal betales, minus afdrag,

    Så rundt regnet over 7 år er der jo 250.000 + mindst 200.000 kr i renter.

    Så er det lidt mere du skal af med hver måned, eller også skal du bruge længere tid.

    Er man håbløs forgældet, så gå ned i fogedretten og få lavet en insolvens erklæring, så kan de ikke røre dig i 6 måneder. Så har du mere ro til at finde en løsning.

    Alternativ, så spar op til 1 kreditor af gangen, og når du har pengene, så søg et fuldændende beløb du kan betale mod at få en saldokvittering. Er det “gammel" gæld, (mere end 3 år siden du sidst kunne afdrage på gælden), så giver de fleste firmaer 35 % i afslag.

    #133034
    NultopskatForfatter

    Jamen jeg er da sikker på, at dine kreditorer gerne vil gå med til at du øger afdragene, og hvis banken sørger for betalingerne så er der jo ikke meget du skal overskue.

    Jeg respekterer dit ønske om at svare enhver sit, men lad nu være med at gøre betalingerne mere kompliceret end de er. Betalinger er banker eksperter i at klare for dig.

    #133036
    AnonymForfatter

    det var lige sådan ca. sådan en løsning jeg var på udkig efter. det gjorde jeg med min RKI gæld, og der kunne jeg være “ligeglad" for der stod jeg allerede registreret…

    men kan jeg sætte de steder jeg skylder til på hold, så jeg kan spare sammen til dem en ad gangen, uden at de lige pludselig finder på, at de ska “plukke mig skaldet" inden jeg får en chance for at stå på 2 ben igen… jeg har sat mig for jeg vil bruge januar.. og aller senest midt februar, til at finde en løsning. 14 dage max. på at få den linet op og så det bare igang fra og med (senest) 1. marts….

    for mig lyder det ikke som en håbløs tidslinie, da jeg ellers altid er godt til virkelig at få sat tingene i sving, men syntes bare de sidste 4 mdr. har været en håbløs ståend i stampe, og såååå måtte jeg give lidt op, så jeg ku få lidt ro på.

    ved godt det er dumt at stoppe op, midt i det hele, men man mister sgu pisten helt a h… til, når det er rod, man har tænkt over de sidste 5 år.

    #133038
    AnonymForfatter

    jeg betaler lige nu ca. 60000 af i småklatter på gæld om måneden… det er lige pt. 3000 mere end min økonomi KAN bære, hvis jeg også skal bare som min. ku bruge 1600 om måneden på at komme på arbejde…

    med en tidsgrænse der er horribelt lang

    de 3000 mindre om måneden ville ku give nogle flere muligheder for ik at skulle låne sig til at komme på job, hver dag, låne sig til div. gældsregninger osv. osv.

    ved ik om det lige var lidtkringlet forklaret… men els må i lige sige det.

    #133042
    AnonymForfatter

    Du kan bare ikke samle sammen på kontoen, og DU SKAL lægge pengene til side, ikke bruge
    lidt af dem når det lige kniber.
    Brug de 3000 til aflægning, og har du en lille kreditor, med 500 om måneden, så brug de 3500 i stedet om du så lige må gå 5 km mere om dagen for at spare brændstof, buskort bla bla.

    #133062
    AnonymForfatter

    Hejsa.

    Der er sgu nogle ting her der bekymre mig en smule. Du skylder 250.000 og betaler i dag ca. 6.000 pr. md.
    Det er 3.000 mere end du har råd til. Altså har du kun råd til at betale 3.000 pr. md.

    Med en gennemsnitlig rente på 12 ( hvilket er meget lavt sat hvis det er små forbrugslån)koster det dig 30.000 pr. år alene i renter. Altså vil du kun nedskrive gælden med 6.000 pr år hvis indbetalingen var 3.000. Prøv engang at dividere det op i 250.000. (Jeg ved godt at rentedelen forminskes og afdraget stiget over tid, man gad ikke regne det nøjagtigt ud)

    Som jeg ser det har du 2 muligheder. Drop nogle udgifter eller tjen nogle flere penge. Her er der ingen tvivl om at sidste mulighed er den nemmeste.

    I din situation ville jeg være meget lidt kræsen med hvad jeg arbejdede med. En tur rundt med 100 aviser om morgenen ville pynte meget på indtægtssiden.

    Lykkes det dig at skrabe flere penge sammen, bør ALT hvad du kan undvære ud over faste udgifter og et ekstremt sparsomt rådighedsbeløb går til afdrag på gælden.

    Personligt ville jeg starte med at afdrage ekstra på det lån med den laveste restgæld. Så snart det er væk bruger du de ekstra penge du spare på afdraget på det lån der har den lavest restgæld. Derved får du relativt hurtigt flere likvider i mellem hænderne. Når du har afviklet 4 -5 stykker kan der måske endda blive til lidt ekstra lommepenge.

    Skulle der være et lån hvor der afdraget er forholdsvis stort i forhold til restgælden bør du dog afvikle det først.

    Held og lykke med projektet.

    #133098
    AnonymForfatter

    takker for alle de gode foreslag, indtil viddere… jeg vil da helt sikkert lige tænke lidt over noget af det….

    der er bare lidt flere oplysninger der mangler om mig, for det sgu ik fordi jeg er doven og ikke vil have et ekstra job, men det skal lige siges…

    en normal uge for mig på 5 dage hedder:

    jeg tager hjemmefra kl 04:15 hver morgen
    og er hjemme igen kl 18:30 hver aften (og det er tidligst.

    lige pt. arbejder jeg ca. hver anden weekend (hjemmefra kl 05:15) hjemme igen(14:00)
    både lørdag og søndag.. har skam gjort store overvejelser om at få job de weekender jeg ikke er på mit nuværende job.

    så hørte jeg en skrive jeg ikke kunne tillade mig at være kræsen med mit job….

    ja,jeg elsker mit job, men jeg er fame os heldig nok til at jeg har et job, hvor jeg som UFAGLÆRT er ansat funktionær til 22.000 kr/mdr. og så er der overarbejdsbetaling oveni… tro mig, det er virkelig et job man absolut ikke skifter ud, hvis det var tanken bag den kommentar… det skal lige siges at min første lønforhøjelse gav mig 2000 kr/mdr mere… sååååå lad os se hva den næste giver… (hvis der els er en til maj igen) man må jo lige som også se på de hårde tider der er for ens firma….

    glæder mig fortsat til at høre flere foreslag, til hva jeg kan gøre, og ville især gerne vide hvis der er nogle derude der konkret kan sige, hvem hvordan og hvorledes man starterr sådan en plan ud..ville sgu virkelig gerne høre nogle muligheder fra prof. folk hvis der er nogle herinde

    #133106
    AnonymForfatter

    Hej igen.

    Det var endelig ikke ment som en kritik, men kunne ikke se hvor meget du arbejder.

    Så er alternativet at skære i omkostningerne.

    Hvor meget har du til dig selv når alle regninger er betalt? Får du registreret alle tænkelige fradrag i din skat?

    Jeg er uddannet bankrådgiver så er vel det man kunne kalde en prof. inden for dette emne.

    MHT din gæld så er overblik et keyword. Hvis ikke du allerede har det, så brug et par timer på at få styr på hvor meget du betaler til hver kreditor og hvad restgælden er. få rinegt rundt til dem for at høre om du kan få henstand i en periode og brug så evt. den model jeg skitserede i mit forige indlæg.

    Held og lykke med projektet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.