Hvorfor hæver folk ikke oftere kontanter i butikkerne?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • ZredForfatter
    Indlæg
  • #89364
    ZredForfatter

    Jeg arbejder på en tankstation, og det undrer mig, at relativt få kunder har taget muligheden for at hæve over beløbet til sig. Jeg er indforstået med, at nogle slet ikke gider at bruge kontanter og klarer samtlige køb med Dankort på beløbet. Fred være med det.
    Men for restens vedkommende kan jeg konstatere, at der altid gradvist kommer flere og flere kontanter i kassen. Den eneste forklaring kan være, at folk henter kontanter i banken og afleverer dem i butikken. Altså man ender med et unødvendigt pengeflow, der hedder: Bank–>Kunde–>Butik–>Bank, der kræver pengetransporter, hvor KundeButik i virkeligheden er tilstrækkeligt.

    Når jeg selv handler, betaler jeg med kontanter om muligt, da det fremmer ekspeditionen. Hvis der ikke er nok, hiver jeg sjoveren (Dankortet) frem og hæver 200 over, så jeg ikke skal bruge det igen før minimum et par dage senere.

    Hvis man skal have en knallert på Den Blå Avis til 5k, kan man jo blive nødt til at besøge en rigtig hæveautomat. Ellers ikke – eller hvad? ;o)

    #132992
    KrisserForfatter

    Du skal indregne, at det ikke er alle som har et dankort. For dem uden, er den eneste mulighed at hæve kontanter i banken, og betale med disse.

    #132994
    HalliHalloForfatter

    Det er vel dem der lige skal ned på din tank og købe et par colaer, 1 pakke cigaretter og lidt slik til børnene lørdag aften, der oftest betaler med kontanter.

    Dem er køber benzin betaler vel overvejende med DAN-Kort eller andrer kreditkort kunne jeg forestille mig.

    Hvorfor vil du i autmaten for at hæve 5000 kr. I brugsen køber du blot 2 l. mælk og beder hvergang om 2500 kr. over, så har du også til din knallert.

    Men du skal ikke hæve alt for mange beløb på den måde for så bliver kortet spærret selvom der er dækning. For et par år siden hævede jeg 3000 kr. i 3 forretninger lige efter hinanden og fik besked fra banken om at PBS havde spærret kortet, da de vel syntes at det så mystisk ud. Der var fuld dækning og kontoen blev selvfølgelig åbnet uden problemer.

    #132996
    ZredForfatter

    Det kan da godt være, at de ligger inde med den slags kontantbeholdninger i supermarkeder, men det gør vi ikke på tanken. Hvis de gør, er de sikkert alligevel ikke meget for at udbetale summer i den størrelsesorden.

    #132998
    ZredForfatter

    Alle kan vel om ikke andet få et idiotsikkert Visa Electron. ;o) Dog skal jeg ikke kunne sige, om man altid kan hæve over på disse kort…

    Irriterende, at man ikke kan redigere i disse indlæg, efter de er posted…

    #133002
    AnonymForfatter

    Kan man da handle i bruges/kvickly med visa electron kort ?
    eller butikker generelt ?

    Man kan i tank selv tanker, men alm butikker ?

    #133004
    ZredForfatter

    Jeps, det kan man som regel i større butikker. Grønthandleren nede på hjørnet med underskrift-baseret dankortterminal tager det nok ikke.

    På min tank kan man ikke betale med Electron ved standeren, men kun i butikken, hvilket giver god mening, da standeren jo ikke på forhånd kan vide, hvor meget kunden – som måske ikke har dækning på sin konto – har tænkt sig at fylde på.

    #133016
    HalliHalloForfatter

    Zred – er det muligt at oplyse hvor meget omsætning du gennemsnitlig kan have på et 8 timers vagt, eller blot oplyse forholdet mellem kontanter og “kortomsætningen"? Jeg ville skyde på 30% i kontanter og 70% på kort eller er det helt hen i vejret?

    Ikke fordi jeg planlægger om et røveri kan betale sig.

    #133018
    HalliHalloForfatter

    Jeg glemte noget, da du endvidere skrev, at supermarkederne ikke er interesseret i at slippe deres evt. store kontantbeholdninger.

    Det er ikke rigtigt – tværimod, de vil selvfølgelig hellere end gerne af med kontanterne for ikke at have for store beholdninger i kassen, men lidt skal de jo have for at kunne give tilbage.

    #133024
    ZredForfatter

    Du har selvfølgelig helt ret. Jeg påpeger bare, at man kan risikere, at ekspedienten lige har åbnet sin kasse og ikke kan eller vil udbetale flere tusinde. På mit arbejde er der kun 1000,- i kassen fra start, så der kan ikke umiddelbart hæves over. Jeg har ikke arbejdet i et supermarked, men jeg mindes at have hørt, at de starter med 3500,- i kassen eller noget i den størrelsesorden.

    Mht. omsætning, så vil jeg prøve at lægge mærke til det næste gang.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.