Rentestigning på banklån

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • pekrvizForfatter
    Indlæg
  • #89332
    pekrvizForfatter

    Jeg har netop modtaget min årsoversigt på mit banklån. Der af fremgår at rentesatsen er steget hver kvartal i 2008. Stigning over hele året er på 1,5% hvilket jeg synes er ret meget. Må banken gøre det uden at fortælle om det. Desuden har jeg været af den opfattelse at renten var på vej ned, har jeg taget fejl? Har i andre oplevet ligende?

    På forhånd tak og godt nytår

    #132620
    AnonymForfatter

    Ja, det må banken godt! Det står helt sikkert i din kreditkontrakt at banken kan ændre rente i tilfælde i ændringer i renteniveauet.

    Bankerne henter deres finansiering flere forskellige steder, blandt andet hos deres kunder (indlån) hos andre banker, ved obligationsudstedelser samt i Nationalbanken.

    Baggrunden for stigningen i din rente udlån rente skyldes at din banks ovenstående kilder til finansiering er blevet dyrere (finanskrisen) hvorfor de sender regningen videre til deres kunder (hvem skal ellers betale).

    #132622
    AnonymForfatter

    De fleste banker har (desværre) øget deres fortjeneste på kunderne gevaldigt hen over året.

    Det er ganske rigtigt, at bankernes fundingomkostninger steg voldsomt hen over året 2008, men den stigning er nu rullet tilbage.

    Som mål for funding af korte kassekreditter til kunderne, bruger bankerne ofte cibor-3 renten. Jyske Bank har i flere tilfælde refereret direkte til Cibor-3 når de har sat renten op uafhængigt af nationalbanken.

    Fra starten af 2008 frem til cibor-3 toppede ved indgangen til november 2008, steg ciborrenten fra 4,82 til 6,44% (altså 1,62%). Dette brugte bankerne som begrundelse for at lade deres renter stige mere end diskontoen (og nationalbankens udlånsrente).

    Nu er der imidlertid sket det at cibor-3 renten nærmest er styrtdykket tilbage til 4,90% (næsten samme niveau som ved starten af 2008). Ligeledes ligger både diskonto og nationalbankens udlånsrente nu lavere end i sdtarten af 2008. Således var diskontorenten
    4% i starten af 2008 og er nu nede på 3,5%, dvs. er faldet 0,5%. Nationalbankens udlånsrente var 4,25% i begyndelsen af 2008 og er nu nede på 3,75%

    Jeg kan ikke konkludere andet, end at hvis din bankrente er steget fra starten af 2008 til nu, så er det ene og alene udtryk for at banken har øget sin fortjeneste (risikopræmie) på dig som kunde.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.