Boliglån – og stor kassebeholdning / BoligPrioritet hos Skan

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86979
    AnonymForfatter

    Jeg købte lejlighed i februar 2004, og fik i den anledning et
    boliglån. Samtidig har jeg en god sum penge stående på min firmakonto
    (ca. 2/3 af det lånte beløb).

    Firmaet er et enmandsfirma og privatejet – jeg har derfor råderet over
    pengene (så er DET på plads).

    Mit boliglån har jeg fået hos Nordea, hvor min jeg også har en af
    mine privatkonti. Min firmakonto er i Skandiabanken (her har jeg dog
    også en privatkonto).

    Jeg føler det er ret fjollet at betale for at have et lån, når jeg
    sådan set har størstedelen af de penge jeg låner, stående på en anden
    konto.

    Jeg har hurtigt haft kigget på Skandiabankens BoligPrioritet, som
    umiddelbart lyder interessant for mig (se
    http://www.skandiabanken.dk/323.asp?page_id=323).

    Hvad findes der er af gode muligheder for mig? Er BoligPrioritet det jeg skal vælge, eller skal jeg blive hos Nordea – eller måske gøre noget helt tredje?

    På forhånd tak for jeres inputs!

    #105126
    AnonymForfatter

    Først: Jeg har IKKE vurderet Skandiabanken mod Nordea eller andre banker.

    Men det lyder ikke helt skævt:
    1. De ‘gamle’ storbanker er jo generelt kun for folk der er ligeglade med deres penge.
    2. Lav-servicebanker (som Skandiabanken) har goe priser.
    3. Tilpasning af produktet til dit præcise behov kan du ikke forvente hos lavservice-banker. De har deres ‘hyldevarer’ og ikke andet.
    4. Både indskud og lån er dumt. Man bør se på en kassekredit i stedet.

    Men der er osse (udover valget af bank/kontotype, som jeg ikke udtaler mig om) lige et par ting du skal være opmærksom på:

    1. Kører du ‘virksomhedsordningen’ i dit firma vil det være for stor en sammenblanding af virksomhedsøkonomi og privatøkonomi. Under virksomhedsordningen er det svært at undgå en indskudskonto der dækker som minimum det daglige varierende likviditetsbehov.
    2. Din ‘Likviditets-konto’ (firma-konto) i Skandiabanken bliver nok indberettet til skattemyndighederne som hørende til dit cvr-nummer. Boligprioriteten bliver på cPr-nummer. Person-beskattes dit firma, så har dette dog ikke indflydelse på beskatningen.

    #105140
    AnonymForfatter

    Jeg personbeskattes (firmaet er personligt ejet), og dermed er der sådan set ingen konti tilknyttet mit CVR-nummer (da der ikke skal betales virksomhedsskat, kun personlig skat af overskuddet).

    Jeg aner ikke hvad “virksomhedsordningen" er, og det er (så vidt jeg ved) ikke noget, jeg har noget med at gøre. Uanset hvad, så har jeg pt. to konti i Skandiabanken. En privatkonto og en firmakonto. Jeg vil så få oprettet endnu en konto (til boliglånet), og skal vælge en af mine nuværende konti, som skal “modregnes" inden der beregnes renter på den kommende konto til boliglånet. Her vil jeg selvfølgelig vælge den konto med fleste penge på, som er min firmakonto.

    Jeg kunne (ifølge min revisor) sagtens have ladet være med at oprette en konto til firmaet, da jeg startede dette i sin tid. Det giver dog et større/bedre overblik – og derfor gjorde jeg dette. Det er dog absolut ikke noget krav fra ToldSkat (eller andre) om dette.

    Jeg ved ikke rigtig, om jeg skal forstå din kommentar vedr. “virksomhedsordningen" som, at du mener/tror det modsatte?

    Tak for dit svar!

    #105142
    AnonymForfatter

    Jeg snakker om ‘Virksomhedsskatteloven’ http://147.29.40.90/_SHOWF_A20303669/1375&A20040083029REGL&0001&000001 – den er frivillig og tilvælges med et ‘X’ på selvangivelsen. For nogen (bestemt ikke alle) kan den give visse skattemæssige fordele. Den er besværligere at bruge end alm. personbeskatning.

    Under virksomhedsordningen kunne du nok ikke blande et privat boliglån med en firmakasekredit.

    Du anvender helt klart ikke denne ordning, så toldskat har ikke noget imod sammenblandingen.

    Som du selv skriver er det nemmere at overskue UDEN denne sammenblanding, men med de penge du tjener med dette lån kan jeg godt forstå at du har lyst. Tænk over bogføringen. Tag det fx som et lån virksomheden yder dig.

    #105144
    AnonymForfatter

    Der er umiddelbart ikke så meget der skal tænkes over, med hensyn til bogføring. Lige nu, så får jeg et par tusinde kroner i renter på min firmakonto. Dette beløb vil blive nul kroner fremover. I stedet vil beløbet der står på kontoen blive modregnet på den konto, der er tilknyttet boliglånet – hver gang renten skal beregnes.

    Rent bogførings/regnskabsmæssigt og i forbindelse med ToldSkat, så er der ingen problemer. For så vidt kunne jeg være uden firma – det betyder intet i denne forbindelse. De penge der står på min firmakonto kunne altså lige så godt stå på min privatkonto – den eneste grund til de ikke gør dette (og jeg har oprettet en firmakonto) er, at det gør det nemmere (for mig selv) at overskue økonomien.

    Det handler blot om, om hvor vidt Skandiabankens tilbud er en god ide eller ej. Skal jeg evt. kigge mig om efter noget helt tredje?

    Tak for din tid!

    #105146
    AnonymForfatter

    Jeg har kigget lidt her i forummet, og det ser ud til, at flere har haft problemer med at “få lov" til at oprette BoligPrioritet hos SkandiaBanken. Er dette stadig tilfældet, eller var det tidligere, at det var et problem?

    Bl.a. blev der et sted nævnt, at det var et problem, hvis man havde erhverv. Nu driver jeg som sagt et firma (simlock.dk), men da jeg kontaktede SkandiaBanken og forklarede om hvordan og hvorledes mit økonomiske billede så ud (akkurat som det første indlæg her i tråden), der fik jeg ikke at vide, at det var et problem, at jeg havde et firma.

    #105148
    NultopskatForfatter

    Det er bør sørme heller ikke et problem med banken, men som Henrik påpeger at hvis du anvender virksomhedsordningen, skal der være “vandtætte skodder" mellem din økonomi, og dit firmas økonomi.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.