Omlægning af obligaitionslån – kurssikring eller ej?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89307
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har besluttet mig for at omlægge mit 4% obligationslån til et 6% obligationslån.

    Begrundelsen er den, at jeg formentlig vil flytte (fra ejerbolig til ejerbolig) i løbet af 2009 (med lidt held i den første halvdel af 2009) og at jeg forventer at renten falder i løbet af 2009.
    Hvis jeg omlægger lånet i dag, vil jeg få en kursgevinst på ca. 100.000 kroner. Den gevinst vil jeg jo ikke få, hvis renten er faldet når jeg sælger mig lejlighed og køber noget nyt.

    Altså er jeg relativt sikker på, at jeg nu og her vil tjene 100.000 kroner, mod en månedlig merydelse på knap 1.000 kroner.

    Mit spørgsmål går nu på gode råd for kurssikring af mit nuværende lån og det nye lån.

    Min umiddelbare idé er, at jeg vil kurssikre min nuværende lån men ikke det nye lån.

    Pointen er den, at hvis renten falder i løbet af de næste 14 dage, vil kurssen på det nye lån jo stige, og jeg vil altså øge min kursgevinst. Men hvad nu hvis renten stiger? Så ender jeg pludselig med en ekstra gæld.

    I realiteten ville en ekstra gæld på fx 100.000 ikke slå bunden ud af mit budget, men det ville naturligvis ødelægge nogle fremtidsplaner.

    Det jeg har svært ved at vurdere er, hvor stor risikoen er for et tab og i givet fald, hvor stort tab jeg bør være beredt på.

    Er min idé i det hele taget værd at gå efter, eller bør jeg i stedet kurssikre begge lån, som BRF kredit naturligvis foreslår.

    Håber I har nogle gode input.

    Mvh.
    Ole

    #132430
    AnonymForfatter

    Hvis det var mig var jeg hoppet i et F1 lån – men det krøver jo selvfølgelig at du har risikoprofilen til dette.

    Bortset fra det synes jeg altid at det er en god idé at låse begge kurser fast når man skifter imellem to fastrentelån – at lægge i en åben position er jo en spekulativ forretning… Spekulative folk skal ikke have et fastforrentet lån hvis de tror renten falder… 😉

    /Michael

    #132440
    AnonymForfatter

    Jeg ville vælge et f1 lån, du har ingen renterisiko på lånet når du flytter i 2009.

    Ideen er fin nok med kun at kurssikre det ene lån, men har du kontanter til at inddække et evt. underskud?

    #132454
    AnonymForfatter

    Tak for idéen mht. F1 lånet. Jeg har regnet lidt på det og kan godt se, at det ser fornuftigt ud. Normalt har jeg ikke været så vild med rentetilpasningslån, men i dette tilfælde er jeg ved at være overbevist.

    Ved at vælge et F1-lån får jeg en lidt større kursgevinst end hvis jeg vælger et 6% obligationslån, samtidig med at ydelsen bliver væsentlig lavere. To gode detaljer.
    Hvis renten desuden falder (som jeg altså forventer) bliver gevinsten naturligvis endnu større.

    Den eneste ulempe jeg umiddelbart kan få øje på (udover risikoen for rentestigning), er, at det er dyrere at indfri et rentetilpasningslån end et fastforrentet lån. Men den udgift er formentlig til at overse, i forhold til gevinsten?

    Mvh.
    Ole

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.