Eikbank hæver renten.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89302
    AnonymForfatter

    Hej Eikbanks boligprioritet MaxRente 5,5% kunder

    Så kom turen til Boligprioritet Maxrente 5,5 %. Havde egenlig forventet det efter at have læst tidligere indlæg herinde om skandiabankens/Eikbankens boligprioritetslån. Nationalbanken nedsætter rente hvilket burde have medført at mit låns rente skulle hedde 5,1 % (Tillæg 1,35)den 16 Januar. Hvad gør Eikbank de hæver sku tillæget med 0,5 procentpoint og tilbyder mig at indfri lånet til kurs 100 inden 31 marts. Den oprindelig aftale var kurs 101.

    Overvejer lidt at springe over i F1, men det er sku også rart at have en max rente på 5,5 procent de næste 25 år.

    Jeg frygter lidt at Eikbank bare bliver ved at sætte tillæget op (når renten falder) så mit lån i bund og grund svarer til en fast rente på 5,5 %.

    Kald mig dum men opfattede tillæget som et fast tillæg, der kun kunne ændres i meget ekstreme tilfælde ikke blot med baggrund i den finansielle uro. Lidt ærgerligt at man måske ender som en “cash cow" for bankerne.

    Overvejer lidt klage, men ser det som nytteløst når andre i dette forum har fået afslag.

    Synes bare det er pisse træls for at sige det på godt jysk.

    #132388
    AnonymForfatter

    Med fare for at blive kategoriseret som bagklog, så bekræfter din historie blot det vi andre har vidst længe.

    Realkreditlån er set over en lang periode klart den billigste finansieringsform, når det gælder fast ejendom. Ingen tvivl om det. Problemet er, at bankernes prioritetslån har opavlet et gigantisk indlånsunderskud, som før eller siden måtte resultere i højere renter, for at begrænse tilstrømningen til disse produkter. Det vi ser nu, er bare en tilpasning til “normalpriser". Jeg tror roligt du kan regne med at udvidelsen af tillæget ikke bliver den sidste du ser.

    Så et velmenende råd – få rettet den fejl du har begået, og få lagt om i et realkreditlån som passer dig. I den forbindelse vil jeg dog lige bemærke, at jeg forventer renten på fastforrentede lån falder betydelig over de næste 6-12 måneder, således at du til den tid vil kunne optage et fastforrentet 5% lån til en fornuftig kurs. Også flexrenten vil falde. Om du skal vælge det ene eller andet må i sidste ende afhænge af dine risikopræferencer.

    #132402
    AnonymForfatter

    Kære eik bank kunde,

    jeg vil opfordre dig til at klage og selv hvis du ikke skulle få medhold så tage en retssag (undersøg om din forsikring betaler).

    Jeg er ikke i tvivl om at en retssag kan vinden.

    pengeinstitutternes klagenævn er desværre ikke nemt at få på din side, fordi der sidder en dommer – sikkert en herre med gode kontakter i finanssektoren – og bestemmer til fordel for eik bank.

    med finanstilsynet har revset eik bank i fuld offentlighed. problemet er at finanstilsynet ikke tager sig af enkeltsager – det gør ankenævnet – men med finanstilsynets kendelse i ryggen vil domstolene ikke kunne holde hånden over eik bank.

    hansen

    #132406
    AnonymForfatter

    Det var en af grundene til at jeg valgte Eikbank fra – den anden grund var at de kan gå ind og kræve et ekstraordinært afdrag hvis det pant du stiller til sikkerhed falder tilstrækkeligt i værdi.

    #132408
    thsvForfatter

    Ja, rart med en max-rente på de 5,5%, der jo svarer til ca. 5% + bidrag for et realkreditlån.

    Kender ikke reglerne for det Rentemax-lån, men syntes det er grådigt af Eik bank at hæve tillægget, hvis der står noget om et fast tillæg i det oprindelige lånedokument.

    For mit låns vedkommende (alm. boligprioritet), står der 0,65% i lånedokumentet, men kan ændres af banken, bare ikke det indtryk de originale annoncer fra Skandiabanken gav!
    Mit tillæg er ligeledes 1,35% nu, så får en rente på 5,1% fra den 16. januar!

    Hvor stort er dit lån?
    Umiddelbart tjener du jo ikke noget ved at lægge om til et 5% obligationslån, medmindre kursen på dette falder senere, så der kan tjenes en kursgevinst.
    4% obligationen bliver nok ikke aktuel før i efteråret 2009.

    Måske Nordea åbner deres 4% 10 års stående lån, hvilket vil være billigere for dig i renter, men desværre en inkonverterbar serie.

    #132418
    AnonymForfatter

    Hej Alle.

    Først vil jeg høre om der ikke er andre Eikbank kunder der er utilfredse? Vandt Eikbank ikke kun med 3 ud af 5 stemmer ved tidligere klager?

    Til Generalen:

    Tak som altid for din store indsigt i det danske lånemarked. Grunden til at jeg valgte Boligprioritet MaxRente frem for det almindelige boligprioritet var netop for at have en middel risikopræference. Tillægget var jo omkring det dobbelte (1,35 mod 0,65) samt at lånet skulle tilbagebetales til kurs 101 mod kurs 100. Men så kunne mit lån aldrig stige mere end 5,5 procent.

    Men vil tage dine råd op til overvejelse – skal lige bruge nogle uger til at fundere over ”pros and cons”

    Endvidere bør bidragssatsen vel også bringes med ind i overvejelserne. Er den ikke variable med risiko for at stige i den nærmeste fremtid (også pga. den finansielle uro)?

    Til Hansenrules:

    Kunne være fedt hvis der var et lidt større oprør mod Eikbanken for deres lidt ufine metoder. En mands kamp mod giganten anser jeg desværre for nytteløs.

    Endvidere formoder jeg at der dannet en form for præcedens eftersom Eikbanken har vundet tidligere lignende retssager.

    Til Henrik 36:

    For mit vedkommende skal boligpriserne falde yderligere 50 % før lånet overstiger boligens værdi, så det bliver forhåbentlig ikke en problemstilling jeg kommer ud for.

    Til thsv:

    Som skrevet ovenfor mener jeg at bidragsprocenten variable(kender ikke lige hvilke kriterier der gælder for at må ændre den), så måske kan et 5 % fastforrentet lån blive til 6% (5% +1% bidrag) Så du har formentlig ret i at det ikke kan betale sig at konvertere.

    Mit tillæg stiger fra 1,35 til 1,85 den 16/1. Med andre ord bliver min rente på 5,5 %. Mit lån ligger på ca. 50 % af boligens offentlige ejendomsvurdering. Mit reelle lånebehov ligger omkring 25 %. Har haft ca. halvdelen af mit udlån stående på indlånskontoen, men oprettede en konto på fih i efteråret for at udnytte at renten var højere end de 5,5 % jeg fik hos Eikbank. Så nu udnytter jeg lånet næsten fuldt ud har kun en lille buffer tilbage til uforudsete udgifter.

    Hvis renten på mit lån ville være faldet til 5,1 % ville renteforskellen til fih blive endnu større hvilket ville medføre endnu lave negativ kapitalindkomst. Renteforskellen på (7-5,1) betyder jo at hver 100 K i indlån hos fih svarer til ca. 137 K i udlån hos Eik med 5,1 procent. Denne mulighed forsvinder nok til næste år grundet den lavere rente.

    #142860
    AnonymForfatter

    Burde have gjort det samme dengang

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.