Snyder banken mig for rentefald?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89278
    AnonymForfatter

    Jeg optog i midten af september et billån i Eik Bank med pålydende variable rente på 7,950%. På det tidspunkt var Nationalbankens udlånsrente 4,60%.

    I dag er renten i banken steget til 8,2% mens Nationalbankens udlånsrente er faldet til 3,75%.

    I perioden på ca. 3 måneder er spændet imellem Eik Banks og Nationalbankens rente altså steget med over 1%.

    Skal jeg føle mig snydt, eller er dette ok når man tager den finansielle krise i mente?

    Mvh Henrik

    #132020
    AnonymForfatter

    Ja, det er fuldt ud i orden.

    Renten er steget tilsvarende i andre banker, grundet øget funding omkostniger.

    #132030
    AnonymForfatter

    som sundfornuft skriver bliver du ikke snydt.

    jeg har et lån som er bundet op på nataionalbankens indskudsbevisrente plus et fast tillæg på 1,2% så jeg synes renteudviklingen er helt fin for tiden.

    Glad for at jeg droppede indfriede mit fastforrentede realkreditlån den 30. oktober og gik over til variabel forrentning. Mit lån er faldet fra 6,7% til nu 4,95% og det falder sikkert endnu mere 🙂

    #132040
    AnonymForfatter

    Jo, men forskellen er jo netop at rentespændet på mit lån er steget fra 3,35 til 4,45%. Banken æder altså det rentefald der har været. Ville du også syntes at det var i orden?

    #132042
    thsvForfatter

    Hvor læser du den nye rente efter seneste rentenedsættelse?

    Der står ganske rigtigt rente = 8,2% på Eik banks hjemmeside ligenu ved 20% udbetaling.
    Men denne sats må formodes at blive sat 0,5% ned efter rentenedsættelsen i fredags.

    Og i følge rentesammenligningen her på siden er Eik banks rente blandt de laveste!

    #132046
    AnonymForfatter

    Du kan godt sige at de snyder dig for rentefaldet….. Men

    1) Bankernes finansieringsomkostninger er ikke kun bestemt udfra nationalbankens rentesats.
    2) Bankernes rentemarginal er de sidste 10 år faldet fra 9 til 3 på private kunder, og nu ønsker de så at hæve denne….. Det er en form for ekstra risikotillæg, da der fremover kommer flere tab….

    #132056
    AnonymForfatter

    Sidste gang Nationalbanken satte renten 0,75% ned satte Eik Bank kun renten 0,25% ned. Så det vil jeg se før jeg tror det ;o)

    Men du har ret, det har jeg ikke taget med. Vi må se.

    #132060
    thsvForfatter

    Så svaret på dit indledende spørgsmål er nej!

    Banken snyder dig ikke!
    Det er simpelthen blevet dyrere at låne penge i banken!

    Og ændringen er jo kun 0,6% indtil videre, da Eik nok sænker deres rente 0,5% ligesom Danske Bank har gjort.

    #132064
    AnonymForfatter

    Tak for jeres input :o)

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.