SU-lån selvom man har penge nok

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86972
    AnonymForfatter

    Hej alle.

    Ja jeg ved overskriften lyder lidt underlig men her er min situation. Eller det vil sige vores situation min kæreste og jeg.

    Vi har været så heldige at hente en hel del penge i salg af andelsbolig og er blevet rundt regnet 200.000 kr. rigere. Vi læser begge på vidergående uddannelser og jeg har 1 år til sommer, hvor min kæreste har 1.5 år tilbage af studiet. Vi besluttede for et halvt år siden at tage studielån, idet vi ville spare op til en bil. Vi har dog ombestemt os en smule ang. at købe bil og har tilsammen ca. 25.000 kr. stående af SU-lånet.

    Mit spørgsmål er nu, velvidende at vi om 1 år til halvanden skal ud og købe hus og formentlig have børn osv. Kan det betale sig at fortsætte med SU-lånet og blive ved med at spare pengene op, selvom vi ikke har brug for pengene nu??

    Altså bruge dem som en slags opsparing da vi alligvel skal ud og låne en million til hus og hvad har vi her i starten af vores familieliv i en bank?? Hvis ja hvordan investerer jeg bedst pengene i det år vi har dem til rådighed inden de bliver brændt af på et hus??

    Med venlig hilsen
    Den studerende med et luksusproblem 🙂

    #105076
    AnonymForfatter

    Hovedparten af dit hus skal nok financieres med 30-årig realkredit til pt 5% – resten til en lidt dyrere rente. Det er de samme ca 5% du kan få ved køb af obligationer (eller mindre hvis du vil minimere kursrisiko ved at købe kortere obligationer). Resten af huset financieres af opsparing samt lidt dyrere banklån.

    Det er disse 5% eller mere der er afgørende for om du skal beholde SU-lånet. Du har sikkert et lån-6 til 4%. ‘Tør du’ investere i lange obligationer, så kan det altså godt betale sig at beholde SU-lånet. Når I skal til at købe hus så skal I nok snakke med banken om rentesatser igen.

    #105078
    MichaelForfatter

    Hvis investeringshorisonten er 1 år, så lad være med at tage et SU-lån. Risikoen er alt for stor for tab, da du skal ud i aktieinvesteringer for at (muligvis) kunne lave en god forretning. Det er aldrig en god idé at låne penge – uanset hvordan man vender og drejer det, men nogle gange kan det være nødvendigt.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.