Bør min rente ikke være den samme som for et år siden?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • millymollyForfatter
    Indlæg
  • #89223
    millymollyForfatter

    Jeg har danske bank hvor jeg har et andelsboliglån med en variabel rente. Min rente følger nationalbankens rente.

    Jeg har optaget lånet for ca. et år siden, hvor min rente var 6,5% og jeg kan se at nationalbankens var 4,25%.

    Min rente er pt på 8,5%. Jeg går ud fra at den falder i dag, da jeg kan se at DB har annonceret et rentefald. Nu kan jeg så se, at nationalbankens rente er 4,25%, altså det samme som for et år siden.

    Nu er mit spørgsmål så: Burde min rente så ikke igen være 6,5%?

    #131538
    AnonymForfatter

    Nej, for bankernes fundingomkostninger er steget, og fundingomkostningerne afspejler hverken Nationalbankens udlånsrente eller diskontoen.

    Det bedste mål for hvor meget din bank har øget sin “profit" er hvor stor præmien i forhold til cibor-3 renten var på det tidspunkt du optog lånet sammenlignet med rentepræmien i dag.

    Da Cibor-renten er steget mere end diskontoen, så har alle banker i danmark øget rentepræmien hvis du sammenligner med diskontoen.

    #131540
    millymollyForfatter

    Okay, ja, man lærer noget nyt hver dag. Jeg var ikke klar over at der overhovedet var noget der hed cibor3 rente…

    Nå, men så må jeg jo bare vente at se hvad min bank gør, og håbe de ikke tager **** på mig…

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.