Kash kort lukket.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • CasForfatter
    Indlæg
  • #89218
    CasForfatter

    Hej.
    For ca en uge siden, modtog jeg et brev fra Kash, om at de havde lavet en kreditvurdering for alle kunder og derfor lukket mit kort midlertidigt.
    Men hvis jeg betalte alle afdrag, de næste 6 måneder, ville jeg kunne bruge kortet igen.

    Jeg ved godt vi står midt i en krise, men forstår dem ikke. Jeg har altid betalt til tiden. I september, øgede de min kredit til 50.000, så jeg forstår bestemt ikke deres pludeslige mistillid til mig.

    Jeg skrev en mail til dem, hvor jeg agumentere for at jeg syntes, de overreageret og svaret kom et par dage senere at de havde lukket kortet helt.

    Det jeg så tænkte på var: Hvis en låneudbyder ikke oplyser de rigtige ÅOP til kunderne, kan de ikke kræve mere en nationalbankens diskonto +6% (mener det er 6%)
    Men hvordan står man som forbruger når låneudbyder, bare gør noget som der ikke står i lånebetingelserne?

    Jeg agter skam at betale 3% hver måned som der står i betingelserne, men hvis deres brud på egne regler, gør at jeg ikke skal betale mere end diskontoen +6%, så vil jeg naturligvis gerne nøjes med det.

    #131518
    AnonymForfatter

    Som jeg læser afsnit 4 i deres forretnings betingelser ( https://www.ikano.dk/autoans/kash/detmedsmaat_popup.asp) mht kreditvurdering forbeholder de sig ret til at lave en kreditvurdering på et hvilket som helst tidspunkt undervejs i kundeforholdet samt ret til at nægte kort. Så jeg tror ikke det er imod deres egne lånebetingelser at lukke kort med henvisning til en fornyet kreditvurdering. At det så ikke er så pænt gjort er en anden ting.

    Man kunne jo få den tanke de har et indlåns underskud de skal have begrænset lidt i den nærmeste fremtid.

    Tror også reglen om de discontoen + nogen procent er en ren ÅOP regel, men det vil jeg helst ikke holdes op på 🙂

    #131520
    CasForfatter

    Det er korrekt at de kan opsige lånet efter en fornyet kreditvudering, men det er jo ikke det de har gjort.
    De har lavet først en midlertidig spærring af kortet og efter min mail en permament spærring af kortet og deres betingelser, giver dem ikke, som jeg læser dem, mulighed for at spærre kortet hverken midlertidig eller permament uden at opsige lånet.

    Kan nogle udlede noget i Kash betingelser som understøtter Kash ?

    #131522
    AnonymForfatter

    4 Kreditværdighedsvurdering
    Ved kreditvurdering gør IKB bl.a. brug af Debitor Registrets A/S’ og RKI Kreditinformation A/S’ edb-register, hvori der er registreret kunder, som tidligere har misligholdt deres betalingsforpligtelser.
    Endvidere kan IKB indhente oplysninger om kreditværdighed hos andre finansielle institutioner. IKB er forpligtet til at behandle de fremkomne oplysninger fortroligt. IKB forbeholder sig ret til at afslå ansøgninger om kort. Kreditvurderingen kan ske når som helst under kontoforholdets forløb.

    Som jeg læser det må de når som helst efter en kreditvurdering afslå ansøgningen om kortet, også selvom det allerede er udleveret og kundeforholdet således allerede er i gang. Om de så kan “opsige" kortet uden kreditten er vel en anden sag, men da det vel kun stiller dig bedre som forbruger gætter jeg på der ikke er noget problem der.

    #131534
    AnonymForfatter

    Det de har gjort ligger indenfor rammerne af dansk lovgivning. Der er ikke noget du kan gøre, og der er ingen regel om at renten maksimalt må være diskontoen + 6%.

    Sådanne bestemmelser gælder for kreditaftaler i almindelighed, men indtræder først på det tidspunkt, hvor du har misligeholdt dit lån. Ydermere er det ikke sådan, at hvis du oprindeligt har indgået en kreditaftale, hvor du betaler diskontoen + 15%, at man så bare fordi du misligholder skal belønnes med at sætte renten ned til diskontoen + 6%. Så fremt den oprindelige aftalte rente ikke er en ågerrente (formentlig + 30-35%) så kører man videre med den oprindelige rente.

    #131544
    CasForfatter

    Hvor fra får du at jeg har misligholdt aftalen. Jeg har betalt hver eneste afdrag til tiden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.