En normal Bankrådgiver – Hvem kan hjælpe?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89191
    AnonymForfatter

    Hej

    Min kone og jeg har brug for hjælp i forbindelse med bankskifte. Vi er selvstændige og har trods finanskrise en sund økonomi – så det er ikke det der er vores problem.

    Vores primære problem er “rådgivingen" som vi føler er komplet forsvundet fra bankerne. Samtidig kan vi ikke finde ud af, om vi skal vælge en stor eller lille bank. Vi tænker på følgende måde:

    Stor bank:
    Bedre chance for finde et ungt “normalt" menneske som rådgiver. Dog stor sandsynlighed for at personen ikke har indflydelse og derfor reelt ikke kan rådgive, uden at skulle spørge den ældre “nisse" kollega.

    Lille bank:
    Stor chance for at komme til at sidde med en gammel “nisse", der stadig lever i “Matador-tiden" og ikke fatter en pind af det, vi arbejder med og vores behov.

    Ville egentlig helst have en lille bank, så derfor er spørgsmålet: Er der nogen der kender en bank, hvor man rent faktisk stadig evner at rådgive i, hvor personalet ikke har en gennemsnitsalder på 100 år og ikke kun har forstand på grisefarme og mink-avl ?

    Nogle forslag?

    Findes der er bankrådgiver på 30-40 år – som lever i nutiden – kan rådgive – og sætte sig hurtigt ind i forskellige virksomhedstyper. Eller er bankjobbet bare så lidt attraktivt at ingen normale mennesker gider at arbejde sådan et sted?

    Mvh

    Per

    #131284
    AnonymForfatter

    Man tror ikke sine egne øjne, når man læser så en gang l…..Ja, undskyld udtrykket.

    Mon ikke de fleste banker har ansatte i alle aldersgrupper og at gns.alderen stort set er ens eller i hverfald med meget små udsving. Man kan finde en skide god ældre rådgiver og en elendig yngre en i alle banker.

    Og hvis parret er selvstændige, så burde de måske tage kontakt til et par andre banker, hvis de utilfredse med deres nuværende.

    De kan ikke forvente at få noget konkret svar herinde. Eller kan andre lige slynge en god bank ud af ærmet?

    #131288
    AnonymForfatter

    Jeg tror vist ikke, du har besøgt nogle af de lokale banker i jylland 🙂 I vores bankafdelingen er gennemsnitalderen i hvertfald over 50 år.

    Nå, men mit indlæg var egentlig blot et udtryk for min enorme frustration over manglende rådgivning i bankerne i dag. Jeg er godt klar over, at de er en forretning og skal sælge deres produkter – men de bør også fungere som rådgivere. Vores sidste bankmøde var blot spild af tid – intet andet….

    Da vi heldigvis ikke er “bundet" til vores nuværende bank, har vi så besluttet at skifte til en anden bank. Det lader jo til at vi nemt kan finde en med “unge" ansatte (under 50 år)

    Hvis vi så der også oplever at det kun handler om salg og ikke rådgivning – så må vi jo bare købe os til det hos en uvildig person. Synes bare det er utrolig at man ikke længere kan stole på noget af det ens bankmand siger og at alle “råd" kun er til bankens fordel.

    Men omvendt kan man vel ikke forvente “gode råd" af bankerne – når nu det viser sig at de ikke engang kan varetage deres egen økonomi.

    Per

    #131292
    AnonymForfatter

    Jeg ville ikke vælge én af de 2 største banker, der er altid lang ventetidskø inden man bliver betjent.

    Der burde være en lønmodtagerkø og en erhvervskø, hvilket jeg tror at bankerne benytter sig af uden at “skilte" med det 🙂

    At erhvervskunderne ikke altid skal have det forklaret i samme sprog som en arbejder, det hører jeg tit. “Forstod du nu hvad jeg sagde" eks du “remittere" sådan 🙂

    #131294
    AnonymForfatter

    Vælg Danske Bank eller Nordea, hvis I lægger vægt på seriøs rådgivning efter gennemtestede standarder, men hav altid i baghodet af rådgiveren både i små og store banker også er sælger.

    #131296
    AnonymForfatter

    Per og Anette er virkssomhedsejere og er utilfreds med bankers manglende rådgivning.

    Nu har stort set alle banker egne erhvervsafdelinger, så lidt hjælp må de da kunne yde, men de yder naturligvis stort set kun rådgivning vedr. deres egne produkter.

    Som virksomhedsejer ville jeg da til enhver tid først kontakte min advokat og min revisor, der gerne skulle vide lidt mere om økonomi end bankerne. Og disse udgifter kan Per og Povl og Anette naturligvis trække fra i deres indkomst.

    Men sidst men ikke mindste ville jeg da selv gennemgå et udvidet aftenskolekursus i økonomi m.v. Og alt hvad bankerne m.v. kan “rådgive" om kan man i øvrigt også selv finde på nettet.

    Eller allerbedst opret jeres egen bank, så undgår I og alle andre herinde, der tror det er gratis at drive en bank, at betale til andre end jer selv.

    #131300
    AnonymForfatter

    Vil kontakte dem begge med det samme med henblik på at få et møde etableret. Tak for rådet 🙂

    Mvh

    Per

    #131302
    AnonymForfatter

    Kære doho,

    Nu fungerer jeg ofte selv som sælger i min virksomhed. Forskellen er at jeg hjælper mine kunder med at vælge de produkter, der passer bedst til dem – udfra deres behov. Det er lige netop det jeg mener bankerne ikke gør. De forsøger på konstante mersalg af produkter, som jeg slet ikke har bedt om. Det eneste bankerne får ud af det er at man mister tilliden til dem og dermed “står af" hvergang et nyt produkt tilbydes eller vælger produkterne andre steder.

    Du har fuldstændig ret i at det ikke er gratis at drive bank. Det er heller ikke gratis at drive min virksomhed. Men jeg har modsat bankerne forretningsmoral og forsøger efter bedste evne at afdække mine behov. Hvis en af mine kunder beder om et møde vedr. produkt A – så starter jeg jo ikke med at fortælle om produkt D,E,F og G, bare fordi jeg skal have et mersalg ind.

    Gennem de sidste 15 år har jeg endvidere moret mig meget over bankernes måde at behandle deres kunder på. Når det går godt – ja, så hopper de rundt om en – Når man så oplever en krise – så skifter de straks karakter og påtager sig “forældrerollen". Min virksomhed går heligvis godt, så det jeg får ud af det er bankfolk der springer rundt omkring mig når jeg træder ind i banken. Jeg får tilbudt en hulens masse produkter hele tiden, men får ingen eller dårlig rådgivning, når jeg ber om den. Det er præcis der, jeg mener bankerne begår fejl. Jeg ikke brug for at en rådgiver springer rundt, bare fordi han/hun kan få en bonus for at sælge et tåbeligt produkt til mig.

    Nå, men nu vil jeg først skifte bank og så se om det bliver bedre. Ellers må jeg jo bare købe ydelsen et andet sted 🙂

    Mvh

    Per

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.