Placering af mursten i et ‘dødt’ marked

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89186
    AnonymForfatter

    Hej,

    jeg har altid holdt mig til Kostolany’s råd, om aldrig at investere for lånte penge, da man jo kan blive tvunget til at indfri, hvilket jo med al tydelighed viser sig hvorfor i disse måneder, hvor mange tidligere højtflyvende ikke stod af i tide, men nu istedet erklæres personlig konkurs på stribe.

    Når det så er sagt, så nærmer vi jo os et historisk øjeblik hvor vi for alvor knalder mod bunden set med de lange briller, og herfra skal vi som bekendt op igen, hvad enten vi taler 2-3 år, eller 10-15 år. I den situationen er kontanter jo konge, når ‘alle andre’ har fået nok af investeringer og ikke vil ind.

    Ud over min virksomhed, har jeg en gældfri ejendom i niveauet af 3½ mill i nuværende vurderinger, dvs. jeg har en nem og langsigtet adgang til et større realkreditlån på privatfronten, og dermed billige opkøb eller gode pengeplaceringer i et presset marked.

    Er der nogen som har et guldkorn eller 2 til sådan et scenarie ?
    Umiddelbart er den effektive rente på et realkreditlån 6,5% (5% obl), og det kan jo sættes i forhold til fx. placering af beløbet i de mindre banker via mybanker og under statsgaranti, med deres indlånsrente ligger også i niveauet af 6.5% for de mest sultne, hvilket jo knapt rækker langt nok.

    Min tanke var at optage lånet når renten er faldet yderligere (her skal vi også længere ned endnu), men er der ordentlig ræson i det, uden at ty til decideret overspekulative forretninger med en høj risikopræmie.

    Ethvert forstandigt råd modtages med kyshånd

    Mvh Michael

    #131250
    thsvForfatter

    Sjovt, at det er accepteret at geare sin bolig-investering med op til en gearing 20 (5% udbetaling), da risikoen for faldende huspriser med de høje salgspriser, der er set de seneste 5 år, jo må have åbenbart for enhver.
    At investere mod et realkreditlån lyder for mig som en god ide!
    Du bør så vælge Danmarks billigste lån, Nordeas 10-års stående, der p.t. er rente 5% på til kurs på ca. 99,3. Alternativt, kan du vælge et 5% 30 år, men her er kurstabet jo noget større, men måske denne osse stiger i kurs.
    Hvilke aktier du skal investere i, må være op til din egen risiko-profil, men husk: “Aldrig investere penge, du ikke kan tåle at tabe."

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.