Hvor meget kan vi mon købe for?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89167
    AnonymForfatter

    Tænker at gå i banken i det nye år fordi vi meget gerne vil købe hus i den nærmeste fremtid. Men hvad mon vi kan købe for? Kort oprids: Har 200.000 til udbetaling, min mand: 26.000 brutto mig: 25.000 kr brutto pr mdr…Vi har to børn. Gæld: 2 stk su lån: til sammen 170.000 :-(..Samtidig har vi kassekredit til ca 50.000 til sammen..Er et hus til ca 2 millioner helt urealtistisk?

    #130922
    OBSForfatter

    Det er muligvis ikke helt skævt, men der er næsten ikke andet for end at lægge et budget og se om det hænger sammen.

    Man kan sige at jeres likvider går lige op med studiegælden, så reelt skal I låne det hele til huset. Men fordelingen kan selvfølgelig være anderledes hvis likviderne kun tilhører den ene af jer.

    For så vidt angår huset er der jo følgende udgifter:

    – Realkreditlån
    – Banklån
    – Ejendomsværdiskat (opkræves over skattebilletten)
    – Ejendomsskat o.lign. til kommunen (grundskyld)
    – Evt. udgifter til grundejerforening
    – Renovation
    – Vand
    – Varme
    – El
    – Vedligehold

    Jeg kan have glemt noget, så tjek lige en ekstra gang 🙂

    Så er der jo også alle de andre faste udgifter, men dem kender I sikkert i forvejen.

    I kan bl.a. gå ind på realkreditinstitutternes hjemmesider og prøve at lave en beregning på et realkreditlån.

    Bare mine 2 cents…

    #130924
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar..Har været inde og lave en udregning..Det ser ud som om vi skal sidde for ca 10.000kr om mdr netto..Det kan vi sagtens…Så er det bare at få solgt sin egen lejlighed som jo er svært nok i disse tider

    #130928
    thsvForfatter

    Nok svært at blive godkendt til køb lige nu, uden at have de 20% selv, læg mærke til at boliglånet i bl.a. Danske bank nu kun tilbydes med 10 års løbetid.

    Umiddelbarttyder jeres opsparing og indkomst på, at I kan godkendes til ca. 1,9 millioner ialt, men I kan jo selv regne ud, hvad I kan tåle af udgifter.

    Sæt jeres lejlighed til salg inden I kigger for meget på noget I skal købe.

    #130946
    AnonymForfatter

    Jeg tror ikke I, med børn, SU-lån osv. kan godkendes til meget mere end 1.650.000 mio. Det afhænger naturligvis af hvilke faste omkostninger i har.

    #130952
    MichaelForfatter

    Er de 200.000 friværdi i lejligheden? I såfald kan de hurtigt få ben at gå på når der skal sælges, da I med garanti vil være nødsaget til at slå noget af udbudsprisen – det gør alle idag. 2 mill er nok lige i overkanten set i lyset af jeres anden gæld. De sidste 20% er meget dyre at finansiere pga. finanskrisen. Omvendt kan I formentligt også få afslag i prisen på det nye hus, men det vil bestemt være en god idé at få lejligheden solgt først.

    Ellers vent et års tid eller to og se hvordan tingene udvikler sig. Det er umuligt at forudsige noget som helst om økonomien/renterne i øjeblikket mere end en uges tid frem.

    #130958
    AnonymForfatter

    JA, I bliver ikke godkendt til køb af bolig med mindre I har fået solgt Jeres egen lejlighed.

    Det I skal gøre er at få en underskrevet salgsaftale på lejligheden og herefter købe et hus. Det I kan gøre er at få banken til at godkende jer under disse forudsætninger.

    #130982
    AnonymForfatter

    Hej Igen
    Ja vi ved godt at vi nok ikke får lov at købe før vi har solgt..Dog er ingen af leflighederne i vores forening blevet solgt senere end 2 mdr efter de er blevet sat til salg:-)..Også her i finanskrise. Vi vil have et købsbesvis og det må banken jo kunne give os udfra vores økonomi og salg…Kan vi kun låne 80% af beløbet i realkreditinstitut eller kan man låne hele beløbet?

    #130984
    AnonymForfatter

    Du kan belåne 80% af handelsværdien i et realkreditinsstitut. (også selvom du får huset ned i pris)

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.