Stort problem lige pt

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89161
    AnonymForfatter

    Hejsa

    For at gøre en lang historie kort, min kæreste har forladt mig, nedtur, sidder nu i lejligheden alene, det er en andel på 91 kvm værdi 1 mill lige ud, gælden er 525 000 kr, jeg er igang med at starte firma op, og får ingen løn til den første, og kontoen er tæt på nul, banken vil ikke hjælpe (basisbank)

    Har forsøgt at låne hos greencredit og citibank, men de vil have 2 lånetager på dokumenterne.

    Lejligheden er sat til salg, og har haft et par fremvisninger, men ikke noget seriøst endnu.

    Hvad faen gør jeg, jeg kan jo ikke betale min husleje til den første, jeg kan ikke købe mad osv.

    Nogen der har et godt forslag, jeg er sådan set villig til at optage et dyrt lån, da jeg vil betale det ud så snart lejligheden er soglt.

    Jeg har udlovet en dusør på 30 000 kr til den som kan finde en køber til mig.

    #130846
    thsvForfatter

    Har I købt lejligheden sammen, eller er den kun din?
    Hvis den er købt sammen, skal din X jo hjælpe med at afdrage gælden, men osse have en del af salgssummen.
    Mht. de økonomiske problemer, så må du skifte til en bank, der vil give dig en kassekredit, men når du ikke har en sikker indkomst, så er det nok problematisk.

    Vil Basisbank ikke tilbyde dig yderligere lån med sikkerhed i din andel?
    Der bør jo være friværdi på yderligere næsten 300.000 op til 80 % af andelens værdi.

    #130848
    AnonymForfatter

    Man kan lige så godt sige det rent ud.

    Vi befinder os i fuldstændig uprøvet territorum her. Den økonomiske del af krisen (realøkonomi og arbejdsløshed) er langt fra så slem som under den store depression 1930ere, men den FINANSIELLE KRISE vi har lige nu ligner det værste vi har set i verdenshistorien. Vi har aldrig nogensinde været forbundne så tæt, og det er katastrofalt når vi for et år siden på samme tid fik en fødevarekrise, oliekrise, kollaps på boligmarkedet i Spanien, Storbritanien og USA. Dette, kombineret med USA’s uholdbart store statsgæld, slår økonomien ud af kurs.

    Hvad betyder det for dig?

    Det betyder, at bankerne lige nu kører i højeste kriseberedskab. Den danske finanssektor har et astronomisk “fundingunderskud" på 800 mia. kr, dvs. de har lånt 800 mia. mere ud end de har indlån for. Det er penge der skal hentes i udlandet. Statsgarantien til bankerne har løst noget af dette, men problemet er, at bankerne stadig ikke kan forny deres kernekapital- og hybridkapital, da denne ikke er omfattet af statsgarantien. Solvenskravene betyder samtidig, at bankerne kun kan låne en vis mængde penge ud i forhold til den ansvarlige kapital. Derfor bremser manglen på kernekapital nu i alvorlig grad udlånet. Dette kalder man et CREDIT CRUNSH!

    Din bank, Basisbank, kan som mange andre ikke få indlån nok, og de har kun en begrænset mængde egenkapital samt en kernekapital som gradvist udløber, og som iøjeblikket ikke kan erstattes. Syndikerede lån er lukket land for bankerne.

    Derfor har banken indført noget der ligner et udlånsstop samtidig med man i et vist omfang er begyndt at tilbagekalde allerede bevilligede kreditter. Man sorterer benhårdt i låntagerne, og sorterer alle låntagere, der bare rummer den mindste usikkerhed fra. Det er det der nu går ud over dig.

    Konsekvensen er samtidig også, at med mindre du har indlån, eller meget stor sikkerhed, både i form af fast ejendom og fast lønindkomst, så er det nærmest umuligt at skifte bank. Nordea og Danske Bank slås med samme udfordringer, om deres kapitaladgang ser lidt bedre ud.

    Situationen er dødalvorlig, og det er ikke rigtigt gået op for danskerne endnu!

    #130850
    AnonymForfatter

    Jeg er ked af at sige det, men du skulle have sikret kreditterne på forhånd. Du må jo have vidst, at der ikke ville komme penge de første måneder.

    Du kan vel ikke gøre meget andet lige nu end at stoppe det firma du er ved at starte.

    Udsigterne til at finde en køber er også elendige. Andelsboliger belåner bankerne stort set ikke i øjeblikket, og derfor er der meget få købere til andelsboliger med høje indskud.

    #130852
    AnonymForfatter

    Andelen er kun min.

    Ja ved godt det er noget crap, har fundet noget deltid til at dække de værste udgifter men det hjælper mig bare ikke her og nu, banken vil ikke øge kredit, da de ikke mener at det er realistisk at den bliver solgt nu, er selvfølgelig villig til at gå ned i pris, det er klart.

    #130854
    AnonymForfatter

    HVad med at finde en lejer eller leje et eller 2 værelser ud, til du får den solgt(hvis du får den solgt).

    #130860
    AnonymForfatter

    Det er sgu noget rigtig lort, også at du tilfældigvis lige er i en af de hårdest ramte banker, hvad du jo ikke kunne vide, da du blev kunde.

    Du har et svært valg, men jeg synes du skal overveje at håndtere det sådan her.

    1. Hold endelig fast ved det deltidsarbejde du har fundet.

    2. Meddel banken, at “banken" kommer til at ligge nogle penge, også selv om de ikke bevilliger dig et lån i salgsperioden. Hvis de ikke vil give dig finansiering et par måneder, så du har til et eksistensminimum, så flytter du din lønkonto over i en anden bank og standser afdragene på dit andelsboliglån. Så får banken i en periode slet ingen ting og kan se frem til en tvangsauktion med et højest usikkert resultat.

    3. Banken ved godt de skal lægge nogle penge ud her og nu, når en kunde er kommet i uføre på den måde du er. Det burde de i hvert fald være bevidste om. Enten i form af du standser afdragene på lånet, eller ved at du afdrager på lånet, men får bevilliget noget ekstra kredit i et begrænset tidsrum.

    4. Tilbyd eventuelt banken, at de får indflydelse på salgsprisen på din andelsbolig, således at hvis den ikke er solgt efter 1 måned, så slår du 50.000 af i pris, hvis heller ikke efter 2 måneder, så 50.000 igen og såfremdeles. Dermed har banken garanti for at de ikke skal finansiere en udsigtsløs salgsproces, som kan vare i årevis.

    Hvis din bank ikke vil tage mod det tilbud, så burde de ikke have lov til at drive bank. Der er god økonomi i metoden for begge parter. Det er normal praksis. Både du og banken får en chance for at komme ud af en byrdefuld situation med mindst muligt tab.

    #130862
    AnonymForfatter

    Hvor høj er huslejen? Hvis den er rimelig dvs. under 4.000 mdl., så vil jeg gerne købe den. Kontantbetaling kan tilbydes efter forhandling.

    Oplys venligst også beliggenhed eller sagsnummerer og ejendomsmægler.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.