Hovedstol og provenu

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • BoligkøberForfatter
    Indlæg
  • #89154
    BoligkøberForfatter

    Ok – jeg har lige brug for lidt hjælp til at forstå realkredit-lån…

    Jeg hjemtager et lånetilbud på et 7% fastrente lån mens kursen er 95. Dvs. hovedstolen bliver fastsat så mit provenu bliver 80% af købsprisen.
    Så brager kurserne i vejret og jeg ender med at kunne sælge obligationerne til kurs 100 i stedet for.

    Jeg ville jo så mene at hovedstolen burde forblive det sammen og provenuet skulle blive det samme som hovedstolen…

    Men i virkligheden er hovedstolen blevet en smule mindre og provenuet en smule større… Er jeg blevet snydt? Må banken godt ændre hovedstolen fra det oprindelige lånetilbud fordi kursen er steget? For det vil vel være en fordel at få så stort et lån (hovedstol) på realkreditlånet som muligt???

    #130766
    thsvForfatter

    Ja, det er jo sådan at kontantværdien af lånet (svarende til provenuet) kun må være 80 % af realkredittens vurderede kontantpris!
    Glæd dig dog over, at du skylder færre penge end planlagt, og får flere udbetalt, grundet den bedre kurs.
    Om et ½ år kan du formentlig erstatte lånet med et 5% obl.lån, og så har du jo en mindre gæld.

    #130780
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har også lige oprettet et 7% obligationslån, med en fastkursaftale på 97,9.. Er jeg i samme situation?

    #130788
    thsvForfatter

    Nej, dit lån er jo låst til kurs 97,9!
    Og dermed er kontantværdien jo osse kendt, så dit lån gennemføres som planlagt.
    Men du kan osse konvertere når 5’eren når over kurs 98, og skære 2% af renten.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.