Korte obligationer vs. højrentekonto

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • coxweliForfatter
    Indlæg
  • #89153
    coxweliForfatter

    Hvor skal jeg placere 100.000 kr. i 3 måneder eller 1 år.
    Korte obligationer – gerne eksempler eller en højrentekonto i f.eks. FIH.

    Synes egentligt at det er sjovt at jo længere man binder sine penge på en fastrente i EIK Bank, jo lavere er renten…3 måneder: 5,70% – 2 år: 5,00% er det et udtryk for at de tror renten falder eller at de vil være mere flexible i deres indlån?

    #130768
    thsvForfatter

    Se dog de andre tråde, der er om dette emne!
    Det kan ikke besvares udfra de stillede oplysninger!
    Hvad er din indkomst, positiv eller negativ kapitalindkomst?
    Når beløbet er lille kan handelsomkostninger let forrykke balancen, så indsat da bare beløbet hos FIH med et års binding!

    #130770
    NultopskatForfatter

    Prøv at læse børsen istedet for sportsiderne i Ekstrabladet, så vil du opdage at alle (herunder EIK bank) forventer faldende renter i løbet af 2009

    #130772
    coxweliForfatter

    Tak for jeres fuldstændige ubrugelige og forudindtagede svar.

    Selvfølgelig er jeg klar over at der forventes en faldende rente, men det afspejler sig f.eks. ikke i de renter FIH tilbyder. Jeg fandt det bare absurd at jo længere pengene ville være bundet, jo lavere blev renten!

    Og naturligvis har jeg kigget i debatforum efter andre spørgsmål af samme karakter, men fandt ingen på de første fire sider. Derfor spurgte jeg!

    Situationen er den at det er en førtidspensionist (så ingen topskat), der vil sætte 100-150.000 i sikre papirer, så FIH må være svaret?

    #130774
    thsvForfatter

    Forstår ikke dit svar!

    Jeg prøver jo bare at fortælle, at når du ikke giver de fulde oplysninger, så kan vi ikke hjælpe dig!
    Det er jo ret vigtigt, at vide om man skal regne med 33, 39 eller 59 % skat af renterne.
    Har ikke lyst at hjælpe en sådan ignorant som dig, men ved 40 % skat er nettorenten jo ca. 4 % hos FIH. Så kan du selv regne på de korte obligationer.
    Og fortsat god læselyst i EkstraBladet, savl ikke for meget over side 9!

    #130776
    coxweliForfatter

    thsv: det var også mere et svar på bemærkningen om ekstra bladet! men også din startlinie “så se dog de andre tråde" eller noget i den stil.

    jeg havde kigget de fire første sider med tråde igennem og fandt ingen relevante tråde. jeg gik ikke længere tilbage, da indholdet i disse tråde muligvis var forældet.

    Personen (min mor) er førtidspensionist. Har ingen gæld, og ønsker at placere nogle penge på et sikkert sted. For to-tre måneder siden læste jeg om korte obligationer, men jeg igen nu fordi den type investering måske ikke er lige så aktuel nu som den var dengang?
    og hvis obligationerne stadig er aktuelle om nogen så kunne give eksempler (papirnavne) på disse.

    Med venlig hilsen 🙂

    #130778
    coxweliForfatter

    blot til info: jeg læser ikke ekstra bladet!

    #130782
    AnonymForfatter

    Skal vi ikke forsøge at holde en ordentlig tone, venner?

    Diskussionen i tidligere tråde om højrentekonti vs 2% kortfristede obligationer foregik da renten var stigende og hvor langfristede obligationer faldt i kurs. Dengang var det en fordel at købe 2% obligationer med kort løbetid på grund af den skattefrie kursgevinst, hvis man betalte topskat. I dag er situationen en anden: renten er faldende, og der er mulighed for at score gode renter og kursgevinster på 5, 6 og 7% langfristede obligationer, mens kortfristede 2% obligationer nærmest er til grin.
    I stedet for at binde mine penge et år i FIH har jeg købt 7% obligationer til kurs 99 og vil investere pengene fra de netop udbetalte 2% 2008 obligationer i 5% eller 6% obligationer med udløb i 2038.

    Mit råd til pensionisten er: skal pengene bruges inden for 6-12 måneder, så sæt dem på en højrentekonto eller sælg dem på mybanker.biz. Ellers – hvis horisonten er længere – 5 eller 6% langfristede obligationer. 7% obligationer er allerede på den forkerte side af 100, og man risikerer at de bliver indfriet til pari, når renten er faldet tilstrækkeligt meget.

    #130794
    AnonymForfatter

    Hos Sparekassen Sjælland stiger renten dog, hvis du binder pengene i længere tid. Se her:

    1. Fast garanteret rente på 6,75% i ca. 3 år frem til 31. marts 2012
    2. Fast garanteret rente på 6,50% i ca. 2 år frem til 31. marts 2011
    3. Fast garanteret rente på 5,50% i ca. 1 år frem til 31. marts 2010
    4. Variabel rente på 5,25% (årlig nom. rt.: 5,25%)

    Men, men… Indskud på Spar-S Krav om garantindskud kr. 0-500.000 min. kr. 20.000
    Det indskudte beløb er ansvarlig garantkapital og er derfor ikke dækket af Indskydergarantifonden. Da de 20.000 kr ikke er dækket, vil jeg nok tøve med at sætte penge ind på Spar-S

    #130796
    AnonymForfatter

    Sikke et arrogant og nedladende svar at give, svar dog på en ordentlig måde, det der kan vi ikke bruge til noget!

    #130798
    AnonymForfatter

    Øhhh – hvad mener du egentlig med det?

    Hvori består det arrogante? Det er jo rigtigt hvad han skriver….!

    Nogle gange forstår jeg simpelthen ikke folks indlæg – det er som det mere handler om at svine hinanden til end at rådgive/hjælpe hinanden…!?

    Stor undren….

    #131012
    AnonymForfatter

    Hej Coxweli.
    Hvis du endnu ikke har løst dit problem, vil jeg foreslå dig at gå ind på Mybankers auktion. Den hedder Mybanker biz. Her tror jeg du vil opnå det bedste resultat. Det koster 49 kr at deltage i auktionen. Til gengæld slipper du for gebyrer til to gange handel af obligationer.

    #131032
    coxweliForfatter

    hej rete

    Tak. Det er lige præcis hvad jeg har gjort.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.