Kurtage/depot ved investeringsbeviser

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86961
    AnonymForfatter

    Jeg overvejer at investere gennem en investeringsforening.
    Jeg synes bare min egen bank tager for høj kurtage (0,75%, min. 200 kr) + plus depotgebyr + gebyr for værdipapir centralen.

    Det billigste jeg har set andetsted er SEB med 0,10% (min. 75 kr), men der er også gebyrer på depot o.a.

    Jeg overvejer i stedet Skandiabanken (0,15% min. 60 kr.) og det ser ud til at depotet er helt gratis.

    Er der nogen der har erfaringer med investeringshandel hos Skandiabanken eller evt. andre banker der kan anbefales eller man skal holde sig fra.

    På forhånd tak for hjælpen

    #105026
    AnonymForfatter

    Ja, bliv du kunde i Skandiabanken. Den er hverken bedre eller dårligere end andre, bare lidt billigere vil jeg tro.

    #105028
    AnonymForfatter

    “Din egen bank" giver dig rådgivning til de 0,75%. Det gør Skandiabanken ikke. Du skal ikke betale depotgebyr for aktie- og investeringsforenings-depoter. Det betales af aktieselskabet/investeringsforeningen. Hvad det er for et VP-gebyr du taler om ved jeg ikke. Du er IKKE kunde i VP-centralen, det er din bank der er det, men derfor kan de jo godt viderefakturere noget til dig.

    Når det er sagt (og “min egen bank" ville elske mig for det), så skal det siges at jeg bestemt kan anbefale at du selv sætter dig ind i sagerne, søger oplysninger om det papir du vil investere i og derefter vælger efter det sted det er billigst at handle.

    En ting skal du være opmærksom på: Investeringsforeningerne betaler bestikkelse til bankerne for at anbefale netop *deres* produkt. Det er ofte 1% eller mere, så du burde sagtens kunne få nedsat kurtage i din bank til 0% eller mindre. Kræv at få præcise oplysninger om den ‘provision’ banken indkasserer. Det burde bankerne oplyse af sig selv (“art og omfang af bankens særlige interesser"), men de fleste gør hvad de kan for at skjule det. Skandiabanken er nogle af de mest åbne med dette.
    Det er forargeligt efter min mening, men hverken bankerne, finanstilsynet eller investeringsforeningerne har til hensigt at gøre noget ved det.
    Dette betyder også at du af det årlige udbytte mister 1% i forhold til at investere i aktierne direkte. Trist, for princippet med investeringsforeninger er fint, men det ødelægges altså af investeringsforeningerne selv.

    #105060
    AnonymForfatter

    Handler selv via Skandiabanken, hvilket er et fint og prisbilligt alternativ til andre udbydere, hvis man ikke har behov for rådgivning. Depot er gratis.

    #105118
    AnonymForfatter

    Benytter selv også Skandiabanken, når det gælder investeringsbeviser, og det funker bare. Den rådgivning, som andre banker tilbyder, og som de mener retfærdiggør deres høje bebyrer, giver jeg ikke meget for. Dels er den er langt fra at være uafhængig og dels er den af meget varierende kvalitet fra bank til bank. Der er idag mange muligheder for selv at sætte sig lidt ind i de grundlæggegnde ting, man bør vide ved investering gennem inv.foreninger. Her er et par forslag: DRs hjemmesider (under penge), Morningstars hjemmesider, Folkebørsen og Investeringsrådets hjemmesider.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.