SU-tricket!

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89131
    AnonymForfatter

    Hej alle i smarte hoveder.

    Har du kendskab til SU-lån, og investering, kan du måske bekræfte eller afskrive denne idé:

    Optage SU-lån, alt det du kan (fx 5 år á 12 mdr á 1500 kr)

    Kunne man sætte disse på en konto og lade trække renter, eller egentlig investere i obligationer?

    Når uddannelsen så er færdig, og du står og skal betale pengene tilbage, så sælge obligationerne (som går ud fra at der er afkast og lidt renter på efter 5 år..) og betale sit lån tilbage?

    Forklar mig venligst halen i denne her idé som jeg hørte nogen af medstuderende spekulere i.. :S

    Mvh AndreasG

    #130552
    thsvForfatter

    Der burde ikke være nogen problemer i at betale sin SU-gæld hurtigere tilbage.
    Rentefradraget opnår man først, når man betaler tilbage.
    Ved dog ikke, om der er gebyr for hurtigere tilbagetaling, men tror det ikke.
    Det svære ved øvelsen er jo at spare renterne op, så der er nok penge til hele lånet, men ellers er et SU-lån jo til en lav rente.

    #130556
    AnonymForfatter

    Jeg har selv et SU lån, som jeg brugte til at betale mit dyrere billån ud, og derved spare penge. Du kan til en hver tid indbetale din gæld på dit SU lån, der er så vidt jeg ved ingen gebyrer på det.
    Men hvorfor indbetale det hele. renten er diskontoen +1%, du kan få højere renter ved bare at lade pengene stå på en opsparringskonto i banken, invistere du i obligationer, kan du få endnu højere rente, end du skal betale. Så du kan lige så godt betale pengene tilbage stille og roligt.
    Har set reklamer om banker der låner penge ud til satuderende til 2 %, det er endnu billigere end SU-lån… Disse penge kunne også invisteres.

    #130562
    thsvForfatter

    Annonce:
    “Få et studielån med en lav variabel rente

    I vores daglige rådgivning, kan vi se, at det kan være svært at få økonomien til at hænge sammen, når man som forældre både skal betale for bøger og vuggestue, mens indtægten udgøres af SU.

    Vi har derfor lanceret Danske ForældreStudielån, hvor du får et studielån til 2,02 % om året i variabel rente i op til otte år.

    Danske ForældreStudielån er lavet specielt til studerende med børn.

    Du kan læse vilkår og betingelser for lånet og ansøge online på http://www.danskebank.dk”;

    Ovenstående er klippet fra annoncen her på MyBanker!

    #130564
    AnonymForfatter

    så lige renten på et SU-lån:

    Renter på dit SU-lån
    Der løber renter på dit SU-lån. Både mens du læser, og når du er færdig med din uddannelse. Du betaler også rente af de tilløbne renter.
    Renten på SU-lån efter endt uddannelse er diskontoen med et procenttillæg eller et procentfradrag, der hvert år fastsættes på finansloven. Procenttillægget kan ikke overstige 1. Renten på SU-lån mens man læser er 4 procent om året – den er ikke bestemt af diskontoen.
    Har du spørgsmål om renter skal du henvende dig til Økonomistyrelsen.

    Så ja, et studielån til 2 % er da klart bedre!

    Men det giver da bare ingen mening at en bank vil udlåne til 2% og man så måske sætter pengene i samme bank til en højere indlånsrente?!?!

    #130566
    NultopskatForfatter

    Hvorfor skal den fremgangsmåde beskrives som “SU-tricket"…hvad trick er der ved at låne til en lavere rente end man selv kan få, ved at investere..Sådan fungerer hovedparten af virksomhederne i denne verden…Kun ganske få virksomheder har ingen gæld.

    Næste punkt, i min tid var der gebyr for hurtig tilbage betaling, men hvorfor betale tilbage, hvis investeringen stadig er god og du ikke kan låne billigere andre steder..?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.