Virker dette

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89126
    AnonymForfatter

    Hej derude. Da jeg er ny herinde og lidt uerfaren med siden håber jeg, jeg poster mit indlæg det rigtige sted. Det er sådan at jeg har nogle enkelte spørgsmål, som jeg håber at kunne få besvaret herinde. Det er sådan at jeg er en 20-årig knægt der for noget tid siden investerede i noget der desværre gik i den helt forkerte retning. Derfor optog jeg et forbrugslån i Danske Bank på 50.000,- tror ÅOP er på næsten 22%, som jeg synes er rimelig høj. Og derfor ville jeg høre om jeg burde optage et lån i en anden bank og så optage et lån der så jeg kan tilbage betale mit lån i Danske Bank. Har været kunde der hele mit liv, men det først nu, jeg for alvor har fået et fuldtidsarbejde og tjener mellem 20,000 – 30,000kr. pr. md. Har eventuelt kigget lidt på Eikbank.

    Og så et andet spørgsmål er, jeg har hørt at man kan bruge lån som fradrag i skat, er dette rigtig, i så fald hvordan fungerer dette?

    Mvh. Patrick Jensen.

    #130502
    AnonymForfatter

    Hej Patrick

    Ja, man kan godt tage et nyt lån og indfrie et gammelt.

    Mht til skatten så er det renterne man kan trække fra i skat – dette gøres helt automatisk.

    #130504
    AnonymForfatter

    Okay, så det er ikke noget man skal oplyse til SKAT, at man har et lån m.m.?

    Jamen det jeg tænker på, kan det betale sig at indfri gælden ved at optage en ny?
    Tænker mere om det kan betale sig med alle opstartsgebyrerne m.m.
    Og i så fald hvor jeg skulle optage det nye lån.

    #130508
    thsvForfatter

    Du har ganske ret i, at der påløber nye gebyrer ved at optage et nyt lån!
    Hvad er rentesatsen på dit nuværende lån?
    Er der aftalt løbetid?
    Med en fornuftig månedlig indkomst bør du kunne få Danske Bank 24/7 vilkår for en kassekredit uden stiftelsesomkostninger, men jvf. den høje ÅOP, du omtaler har banken formentlig allerede flået dig for et pænt oprettelsesgebyr.

    Eik bank er kendt for sine lave gebyrer, og ret strikse kreditpolitik.
    Eik bank er jo efterfølgeren til den legendariske Skandia bank, der var kendt for sin 0-gebyr politik. Desværre er der nu en del gebyrer, men stadig billigere end andre banker. Til gengæld er du din egen bankrådgiver, da det er en ren internetbank.

    #130510
    AnonymForfatter

    Ja, skat finder selv ud af det.

    Mht. om lånet kan betale sig at indfri så skal du finde ud af hvad du betaler i rente på nuværende tidspunkt – altså ikke hvad du betaler i ÅOP.
    Men hvis jeg var dig ville jeg kontakte banken og bede dem ændre lånet Danske 24/7 ung. Hvis det lykkedes så skal du ikke skifte lånet ud med et andet….

    #130514
    AnonymForfatter

    Skal jeg bede dem ændre lånet til Danske Bank 24/7 ung eller hvad skal jeg bede dem ændre det til?

    Og hvorfor råede dig mig istarten til forbrugslån frem for det du foreslår ?

    #130516
    thsvForfatter

    Det der hedder bankrådgiver, burde hedde banksælger!
    Det er skam ikke altid at man i sin bank bliver rådgivet sådan, at man slipper billigst muligt!
    Bankerne skal jo tjene penge, og hvem/hvad tror du at de tjener deres penge på?
    Tjah, på de hurtige forbrugslån med høje gebyrer og høj rente, der kræver personlig betjening. Vælg istedet bankens internet-princip og spar penge.
    Men bed dog om den 24/7 ung kassekredit som din bank tilbyder, og spørg hvorfor du ikke blev tilbudt den oprindeligt, men sandsynligvis var din indkomst lavere da du fik lånet?!

    #130518
    AnonymForfatter

    Jeg er tilmeldt Danske Bank 24/7 ungdom.
    Så det jeg skal spørge om er om jeg ikke kan få flyttet mit forbrugslån over på 24/7 Kassekredit. Er renten lavere der? Og kan man tage en kassekredit på 50,000kr.
    Ja min indtægt var lavere men samtidig betalte jeg alligevel 5000,- af mit lån hver måned.

    Mit lån blev også ansøgt via netbank?

    #130520
    thsvForfatter

    Ja, hvad er din rente på nu?
    Gebyrerne er sådan set ligegyldige, i forhold til det spørgsmål du stiller!
    ÅOP er jo et mål for de samlede omkostninger, altså både renter og gebyrer.
    Det er jo rentesatsen, der er afgørende.
    Og hvis du betaler 5.000 om måneden er lånet jo betalt på ca. et år.
    Hvis løbetiden er aftalt til under 2 år kan stiftelsesomkostningerne fratrækkes på selvangivelsen.

    #130524
    AnonymForfatter

    Sidder ikke lige ved min hjemme pc med mulighed for at logge på danske netbank. Så kan først oplyse renten senere i aften. Lånet er aftalt til 1 årsvarighed. Hvordan trækker jeg stifelsesomkostningerne fra på min selvangivelse.? Sker dette automatisk.?

    Men nu hvor det bliver betalt på under 1 år, kan det så ikke betale sig at skifte til et anden lånetype? Fx. kassekredit ?

    #130526
    AnonymForfatter

    Hvordan gør man dit og hvordan gør man dat?

    Mon ikke du korrigerer de af skattevæsenet anførte renteudgifter i selvangivelsen enten på internettet eller i den valgte papirudgave. Og hvad internettet er det ved godt?

    Og sidenhen bliver du sikkert anmodet om at dokumentere størrelsen af dine renteudgifter overfor væsenet, da de sikkert ikke kan se at du evt. har lavet en låneaftale på under 2 år.

    Besynderligt at det igen er en der sur på DDB og spørger om EIK-Bank evt. kunne være en mulighed. Der har været nemlig været et hav af selv samme spørgsmål i de sidste mange måneder.

    Egentlig tror jeg ikke du er så “dum" som du spiller Patrick. Jeg tror bare du keder dig.

    #130528
    AnonymForfatter

    Jeg finder ikke mig selv dum, jeg er blot ikke så meget inde i hvad der pt. kan betale sig m.m. Da jeg som regl holder mig fra lån. Har ikke udmiddelbart kunne finde nogle steder på tastselv hvor jeg kunne opgive mine reteudgifter.

    Jeg er skam overhovedet ikke sur på Danske Bank, jeg har fået god service hele mit liv derinde, men tænkte blot om det kunne betale sig at optage nyt lån til lavere rente og så rykke lånet over til en anden bank med lavere rente.

    #130536
    AnonymForfatter

    Følgende står om mit lån:

    Rente

    Rente af indestående: 0,000 %
    Rente af gæld: 17,750 %
    Nominel årlig rente af gæld: 18,967 %
    Provision af maksimum: 0,000 % pr. kvartal

    #130538
    AnonymForfatter

    Du burde kunne få en kassekredit på 50.000,- til under 10% hvis du er 24/7-UNG kunde i Danske Bank.

    Så tag fat i din bankrådgiver.

    #130540
    AnonymForfatter

    Okay, jeg tager fat i dem og spørger om det er muligt frem for det lån jeg har nu.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.