Jeg har indfriet banklån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89120
    AnonymForfatter

    Hej

    Vores banklån på huset, med en variable rente, havde sneget sig op på 9 % – lånet lyder på 226.000. Jeg var blevet træt af den høje rente, og aftalte derfor møde med min bankrådgiver. Løsningen blev en prioritetskonto med 7,5 % rente på både indlån og udlån.
    Til at starte med har jeg 73.000 til at stå på indlån.
    Jeg vil desuden bruge indlånskontoen som en pensionsopsparing, hvor jeg fast sætter 700 kr ind om måneden (sammen med konen). Som jeg forstår det er der, efter den nye skattepakke, ikke længere nogen skattefordel ved en rate- eller kapitalpension, når man ikke betaler topskat.

    Er der nogle kommentarer til mine dispositioner. Jeg er meget interesseret i at høre gode råd ang. prioritetskonto – hvad skal man især være opmærksom på.

    God weekend

    #130402
    thsvForfatter

    Glimrende ide, at få lånet som en kassekredit.
    Det gælder derfor om at samle alle beløb på denne konto, da renten her jo er 7,5%, det får du ikke på nogen typer opsparing, vel?
    Så kontoen bør være både løn-, budget- og opsparings-konto!
    Nedlæg andre anfordringskonto, så I ikke har penge, der “flyder" til lavere forrentning.
    Der er jo dumt at have f.eks. 30.000 på en anden konto til f.eks. 3%, bare fordi konen vil have sin egen konto. Få istedet et ekstra Dankort til indlånskontoen, som selvfølgelig skal være fælles.
    Hver måned hænger du kontoudtoget op, så I kan se månedens bevægelser, så der går sport i at få nedbragt saldoen på gælden.

    #130414
    AnonymForfatter

    Tusind tak for svaret.

    Jeg regner med “at der går sport i at få nedbragt gælden", som du skriver, men er i tvivl om hvordan. Skal det ske ved at øge beløbet på indlånskontoen eller ved indbetalinger på udlånskontoen og derned medbringe gælden. Når reneten er ens, er det vel i princippet ligegyldigt, om jeg nedbringer gælden med fx 2000 eller om jeg sætter 2000 ind på indlån – eller hvad?

    #130430
    AnonymForfatter

    Når du/I kun har én konto, i det tænkte tilfælde en prioritetskredit som kassekredit, vil gælden blive reduceret med med jeres lønudbetalinger hver måned – gælden vil derefter kun stige med jeres forbrug + faste udgifter.
    Kunsten er derfor at kende sine faste månedlige/kvart/halv/helårlige udgifter, måske som et gennemsnit pr. måned, trække dem fra lønudbetalingerne, så kender man sit rådighedsbeløb og bruger man så kun kr. -,75 af hver kr 1,- der er til overs – tja…. så falder gælden, og friværdien i huset stiger som jo, endnu da, er skattefri.
    Renteindtægter bliver beskattet – renteudgifter kan trækkes fra.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.