Hovedstol og provenu

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • BoligkøberForfatter
    Indlæg
  • #89101
    BoligkøberForfatter

    Lige et realkredit spørgsmål…

    Når man får lavet et tilbud på et fastforentet 30 årigt lån bliver hovedstolen sat til et beløb der ud fra den aktuelle kurs giver en udbetaling der svarer til 80% af boligens pris…

    Men havd så hvis kursen er steget meget frem til den dag hvor lånet rent faktisk skal udbetales… Ændres hovedstolen så?? Eller bliver provenuet bare højere? I sidste tilfælde får man vel så udbetalt mere end 80%???

    Umiddelbart (hvis sidste mulighed er den rigtige) gælder det vel om at få tilbudet mens kursen er lav og så få udbetalt lånet når kursen er høj?
    Eller er der noget jeg har misforstået??

    mvh
    Boligkøber

    #130168
    AnonymForfatter

    Når man får et lånetilbud på fastforrentet lån så er det på lånetilbudstidspunktet at de 80% bliver beregnet – så hvis kursen derfra enten falder eller stiger så får du mindre eller mere udbetalt.

    Det er korrekt at hvis du får et tilbud på kurs 93 og får udbetalt til kurs 100 at du har gjort en god deal – du har dog bare et for stort lån ifht. hvad du har brug. Derfor skal man altid søge at få et lånetilbud så tæt på 100 som muligt. Og husk på – det kan også gå den anden vej.

    har du derimod fået et lånetilbud på Flekslån så er provenuet sikret – men den månedlige ydelse er variabel.

    #130180
    BoligkøberForfatter

    Tak for det gode råd…

    Så har jeg forstået det korrekt… Og mht. at have et større lån end jeg har brug for – ja så skal de sidste 15 procent finansieres med et baklån på 9½ pct – så i det tilfælde er det vel en fordel at have så stort et lån som muligt i et 7pct lån – eller hvad?

    Men reglen med at man kun må låne 80% i realkredit er alså ikke strammere end at man godt må få et tilbud i kurs 93 og så få lånet udbetalt i kurs 100 (som jo så er større en 80%)?

    mvh
    Boligkøber

    #130186
    thsvForfatter

    Det er kontantværdien af lånet, der skal være indenfor de 80%.

    Og når du nu har behov for lån udover de 80%, kan du ligeså godt gå all-in!

    Tag et afdragssfrit Flex-lån, og få bankgæld lavet som en boligprioritet, med kassekredit, så du betaler bankrente af det beløb du reelt låner.

    Når så banklånet er betalt af, så kan du overveje at lægge om til fastforrentet.

    Der er ikke nogle gamle lån på 4-5%, der kan overtages i den ejendom, du vil købe?
    For kursen på disse er ofte favorabel, sammenlignet med prisen pr. lånt kontantkrone, hvis man ønsker fastforrentede lån.

    #130196
    BoligkøberForfatter

    Tjo, men kontantværdien er det ikke det samme som kursværdien – altså det udbetalte beløb? og det kommer jo over de 80%…

    Vi tager de 15 pct som et boligprioritet – men har ikke gambler nok i maven til fleks (selvom det efterhånden er statsgaranteret…). Så planen er afdragsfrihed på det fastforentede og så max afbetaling på boligprioriteten

    Der er faktisk et 4% lån i huset, men restbeløbet er meget lille i forhold til prisen på huset (under en million). Derfor vil vi alligevel skulle oprette et nyt lån (7 pct) for at kunne finansiere det… Ifølge banken kan det ikke betale sig.

    #130204
    thsvForfatter

    Banken er sælger, der får provision far at oprette et ny lån til jer.
    Og de får højere renter, jo mere i skal stille garanti for.

    Men vigtigere!
    ved at 7% obligation på f.eks. en million istedet for et Fleks-lån, f.eks. fastlåst i 3 år, kommer i til at betale 20.000 kr. mere i rente hvert år, i løbet af 3 år svarer det til 40.000 i manglende afdrag på jeres bankgæld! Det er en dyr forsikringspræmie i mine øjne.
    7% lånet er kun godt, hvis I:
    1) tror på stigende rente, men så skal I hellere tage et 5% obl.lån og æde kurstabet nu.
    2) faldende rente, så skulle I hellere tage et Flekslån, og konvertere til fastforrentet, når renten er faldet.
    Jeg ville set i lyset af regeringens handlinger ikke være nervøs ved et Flex-lån, men jeg ville jeg kigge mere langsigtet på mit lån, og vælge det fastforrentede, der giver lavest rente pr. lånt kontant-krone. Det er måske et stående 10-års lån!
    Det er simpelthen for tåbeligt at optage et for dyrt hus-lån med kendt rente i 30 år, når I har bankgæld, der ligeledes skal betales renter på!

    #130218
    AnonymForfatter

    Du kan ikke få en boligprioritet til over 80%

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.