Invester selv, følg ALM Brand bank investering

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89081
    AnonymForfatter

    Jeg har været lidt splittet ang. om jeg skal investere selv eller sætte pengene i en investeringsforening.
    Men så fandt jeg dette:

    http://invest.almbrand.dk/abweb/pc?pid=pagINV_afd_forside

    Jeg kender min risiko som ligger på mellem. Og hvis jeg så sammensætter min portefølge på lad os sige 40% aktier og 60% obligationer, så jeg kan jeg jo se på linket præcist hvilke aktier henholdsvis obligationer og hvor mange procent af dem de investere i deres f.eks danske aktiafdeling og deres obligationsafdeling. Og så selv styre det så jeg altid har de 40% aktier og de 60% obliagtioner. Fremover når der kommer mere ro på aktiemarkedet selvfølgelig.
    Hvor ofte ville man skulle regulere procenter af aktier og obligationer?

    Kunne man ikke bare SELV følge det, frem for at betale 2,5% i ÅOP ved at købe deres investeringsbeviser.

    Hvad synes I om min ide?

    Og alt dette vil jeg styre gennem Nordnet eller E-trade?

    #130012
    NultopskatForfatter

    Da en udemærket ide hvis din investeringsramme er en 10-15 mill. Ellers bliver det nok handelsomkostninger, der styrer showet.

    En anden mulighed for dem der har knap så meget til rådighed er at skele til de forskellegi investeringsforeninger og udvælge nogle aktier man tror på..
    Er din horisont mindre end 5-7 år kan du suplere med 5-10 årige obligationer.

    #130018
    AnonymForfatter

    Nej, jeg har desværre nok kun 3mio. Men evt skulle jeg så ta’ en 5 af deres aktier som jeg selv tror på og så nogle obligationer. Og hvor ofte regulere man så ens portefølge så man ligger indenfor de eks. 40% aktier og 60% obligationer?

    Jeg ville dog nok bare vælge aktier fra OMXC20, er det for dumt? Og så selvfølgelig indenfor forskellige brancher

    #130022
    NultopskatForfatter

    Jeg ville som privat person ikke hænge mig så nøje i den opsplitning mellem obligationer og aktier..investeringsforeninger og pensionskasser SKAL, hvilket er dyrt for deres kunder, når nogle aktier stiger..vi så eksemplet for nogle år siden da Mærsk aktien blev dannet ved sammenlægning..

    Hvis du køber C20 aktier nu, skal du være forberedt på at kurserne kan være lavere om 3 mdr..men sandsynligvis højere om 3 år..
    Jeg ville nok vælge nogle banker fra, da den branche er overrepræcenteret i C20, men ellers vælg nogle branceher du tror vil klare sig godt under en lavkonjuktur..

    #130028
    AnonymForfatter

    Men hvis jeg kun køber aktier ligger jeg vel med en høj risiko? Og derfor skal jeg vel blande aktier og obligationer så jeg kommer til at ligge i mellem risiko?

    Gør ikke noget at jeg går i negativ afkast de næste 3 måneder. Skal først bruge pengene om 4-5 år

    #130034
    AnonymForfatter

    Hvis din risikovillighed er ‘mellem’ så bør du nok basere din investering på min 5 aktier, og afhængig af din tidshorisont en større eller mindre del obligationer (fordelingen mellem aktier og opbligationer justerer du kun ved nyindkøb eller hvis du af ANDRE årsager vil sælge – i mellemtiden lader du bare tingene være.

    Har du ikke nok til 5 aktier, så er der en investeringsforening som Sparindeks.dk “OMX C20 Aktier". Det er ganske vist en investeringsforening med deraf følgende ekstraomkostninger, men disse ekstraomkostninger er mindre end de fleste investeringsforeninger da Sparindeks i lighed med LDinvest ikke betaler penge under bordet til bankerne.

    #130038
    AnonymForfatter

    Min tidshorisont er på 4-5år og evt mere, da jeg ik nødvendigvis skal bruge pengene.
    Skal man have en hvis mængde penge til at investere i min 5 aktier, det forstår jeg ikke helt?

    Men hvad er så fordelingen mellem obligationer og de min. 5 aktier. Som jeg klart regner med jeg tager fra OMX C20

    #130050
    NultopskatForfatter

    Du har allerede nævnt beløbet 3 mill, med 60 % aktier giver det 1,8 mill til aktier og 1,2 mill til obligationer.

    Med 1,8 mill til aktier, ville jeg vælge 9 eller 10, de fleste, men ikke nødvendigvis alle fra C20. Vælg nogle med et godt Cashflow, dvs Carlsberg, Novo,
    Egentlig ville jeg foreslå at du køber ind nu for ca. 70 % af beløbet og holder øje med kursen..falder aktierne benytter du lejligheden til at øge beholdningen..
    Alternativt køber du alt nu, og “trækker stikket" undlader at se på aktiekurser de næste 12 mdr…Afhængig af din psyke.

    Mht. dine 1.2 mill i obligationer, gå efter nogle 4 og 5 %, der udløber om en 5-10 år

    Udbytter fra aktier og obligationer, kan du benytte til at forsøge at udligne forskydningen mellem 40 og 60 % fordelingen..
    Når du nærmer dig udløb af perioden, øger du beholdningen af obligationer..

    #130058
    AnonymForfatter

    1. Hvis jeg nu kun har 2 mio jeg vil bruge er vi så i et par aktier mindre? (7-8)
    2. lige stor værdi af aktier i hvert enkel selskab?
    3. Hvor meget skal afkastet falde før jeg køber op til de 100% hvis jeg kun har ligget i de 70% som start?
    4. Går ud fra jeg bare køber for de 40% obligationer på en gang?
    5. Kan man få ens bankrådgiver til at foreslå nogle gode aktier osv? Træt af han ville kaste flexinvest i hovedet på mig…..

    Ja, jeg ved godt jeg har mange spørgsmål men prøver så vidt muligt at finde ud af det selv:-))

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.