Bank med “balancekonti”?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89063
    AnonymForfatter

    Hej alle

    Jeg er selvstændig konsulent og er momsregistreret som enkeltmandsvirksomhed.

    For at gøre brug af virksomhedsskatteordningen, kræver det at man har en separat konto til virksomheden, 100% adskilt fra privatøkonomien.

    Så langt, så godt. 🙂

    Hvis jeg nu som privatperson ønsker at optage et forbrugslån, til f.eks. en ny bil, vil jeg stå i en situation, hvor jeg betaler en højere rente på mit forbrugslån end jeg får af mit indestående på min virksomhedskonto – med renteudgifter til følge – på trods af, at min samlede “balance" med banken er positivt.

    Mit spørgsmål er nu; findes der banker der tilbyder en form for “balancekonti" så man kun afregner renter af det samlede “udestående" man har med banken?

    På forhånd tak

    Peter

    #129844
    AnonymForfatter

    Det er svindel hvis det fandtes, bankerne manipulerer ikke med kunders forskellige konti, enhver konto beregnes renter for sig og tilskrives samme konto.

    Hvert år laver Banken en kontoopgørelse pr. CPR nummer og et med CVR nummer på.

    #129848
    ErikLForfatter

    JyskBank har deres total-konto.

    Som selvstændig med et enkeltmandsfirma, hæfter man personligt for firmaets konto. Rente-indtægter oplysees til skat på ejerens cpr-nummer.

    Der er heller ikke krav om at man skal sepererer ens “firma-økonomi" fra ens privat-økonomi……det hele kan være blandet sammen på en konto, på trods af at det vil fjerne al’ overblik.

    Derfor må det også være okay at benytte en sådan konto….

    /Erik 🙂

    #129856
    AnonymForfatter

    Hvorfor køre virksomhedsordning? Der er to hovedbegrundelser: 1) Skatteværdi af rentefradrag og 2) Skatteudskydelse via opsparing af overskud.

    Din situation må være den sidste. Og løsningen er simpelthen at hæve af dit overskud. Herregud – det er ‘kun’ et spørgsmål om HVORNÅR su skal betale skat, ikke OM du skal betale skat af virksomhedens overskud.

    #129868
    AnonymForfatter

    Der er da ikke tale om manipulation, når vi snakker om MIT samlede udestående med banken, og som enkelmandsfirma hæfter man jo personligt for firmaet.

    Tak for svar alle sammen.

    Peter

    #129870
    AnonymForfatter

    Jo, det er krav om separate konti, HVIS man vil benytte sig af virksomhedsskatteordningen.

    Peter

    #129874
    AnonymForfatter

    psindrup >> jeg siger ikke ‘manipulation’ (du bruger selv ordet som den første). ‘Skatteudskydelse’ er en helt legal diciplin i forretningsverdnen. Det gør vi da alle hvis vi har lidt tid til overs. At undlade at ‘skatteoptimere’ og at undlade at ‘kreditoptimere’ er forretningsmæssigt sjusk.

    Virksomhedsordningen er bare indrettet sådan at der ER forskel på ‘dine private penge’ og ‘virksomhedens penge’. Virksomhedsordningen skal skattemæssigt få en personlig virksomhed til at blive behandlet som et selskab (fx et Aps). Her ville det du tænkte på være det man kalder et anpartshaverlån. Det er ulovligt (i et anpartsselskab).

    Tag hellere en snak med banken og brug dine argumenter til at få dem til at justere på renten.

    #129986
    AnonymForfatter

    Så vidt mig bekendt findes der en løsning, men ikke helt som du beskriver det.
    Du kan evt. snakke med en revisor om dette. Hvor bor du i landet?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.