Lån i EUR og/eller CHF

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89041
    AnonymForfatter

    Hej Alle,

    Jeg sidder lidt og lurer på hvordan man kan omgå den lidet gunstige position flekslånere pt. er i.

    jeg tænker at man muligvis kan optage lån i EUR eller CHF. Jeg har mulighed for at få en del indtægter i EUR dvs. ca. årligt det jeg skal skal give i afdrag – kræver lidt krumspring men burde jo fjerne valutarisikoen som vel dybest set pt. er eneste argument mod ikke at optage lån i EUR.

    Mvh Simon

    #129598
    NultopskatForfatter

    Jamen du kan da sagtens optage lån i den valuta du ønsker dig, € eller CHF, $ eller yen om du vil…Men husk du tager en valuta risk oven i rente besparelsen.

    Sidste gang kronen kom under pres steg kursen på Deutsch mark fre 380 til 420…At den danske krone er stabil er kun noget uvidende ##### bilder sig selv ind når de stemmer om Euro.

    #129602
    AnonymForfatter

    Jeg er helt med på valutarisikoen men den er vel afdækket så længe jeg har indtægter i EUR. Er der andre negative ting.

    S

    #129700
    AnonymForfatter

    Du vil have en kursrisiko, så længe du ikke er sikkert indtægt i euro til af forrente og tilbagebetale lånet fuldt ud!!!

    Du skal desuden være opmærksom på at eventuelle kurstab, for privatpersoner ikke er fradragsberettigede.

    Der udover kan du forvente øgede administrative omkostninger fra dit pengeinstitutsside, da det er dyrere for pengeinstituttet at håndtere lån i euro sammenholdt med lån i danske kroner.

    Så medmindre vi taler om lån på mange millioner, så kan det givetvis ikke betale sig at optage eurolån (ellers ville alle danskere jo optage deres lån i euro)

    #129704
    AnonymForfatter

    Hmm – lånet er jeg påtænker er på 1,5 mio. så det er jo ikke alverden men stadig. Jeg er selvfølgelig ikke 100% sikker på EU-indtægter – det er snarere hele admin-overhead som kan bekymre mig.

    Når du siger kurstab ikke er fradragsberettiget så tænker du på valuta, korrekt?

    Mvh Simon

    #129706
    NultopskatForfatter

    Om kurstab er fradragsberettigede afhænger af hvordan lånet er optaget.

    Kurstab og gevindster < 1000 kr er ikke skattepligtige/fredragsberettigede

    Har du f.eks taget et eurolån er du skattepligtig/fradragsberettiget, men laver du en SWAP er du kun skattepligtig af gevindst, tab giver intet fradrag.

    Derudover er jeg dybt uenig med "Sund fornuft" i at alle ville gøre det, hvis det kunne betale sig…

    Langt de fleste GIDER end ikke undersøge muligheden.

    Kursen på CHF og Yen er Yderst interessant lige nu..Men den er voldsom volatil…

    Noget helt andet er så beløbet, de banker jeg kender Starter på 3 mill, før muligheden for valuta lån åbnes, og det var før panikken på markedet…

    #129736
    AnonymForfatter

    Hvad mener du, når du taler om løn udbetalt i Euro? Er det så din krone-løn vekslet til Euro i dagens valutakurs – for så er du jo lige vidt.

    #129760
    AnonymForfatter

    Nej – det skal selvfølgelig holdes i euro – planen er at mit firma faktuerer i EUR (typisk ca. 100K EUR pr. år) som indbetales på EUR-konto så det skulle gerne holdes i EUR hele vejen igennem. Jeg laver så mellemregning mellem firma og mig så jeg kan betale lån direkte i euro.

    Mvh Simon

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.