Til Krisser – Hyggeligt med skoleopgaver.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89028
    AnonymForfatter

    Til Krisser om: Hyggeligt med skoleopgaver.
    Oprettet selvstændigt indlæg, desværre kan jeg ikke fjerne under børneopsparing.

    Nu har OES.dk har lagt Indekskontrakter tal for 2009 ud og en vejledning. Jeg har spm. til flg. sætning

    Det samlede udbetalte beløb for en indekskontrakt fremkommer på følgende måde:
    • Det beløb som pengeinstituttet eller forsikringsselskabet har beregnet, at du får udbetalt pr. år, ud fra de beløb, som du gennem årene har indbetalt på kontoen.
    • Indekstillægget fra staten, som Økonomistyrelsen beregner.
    Det samlede udbetalte minimumsbeløb pr. indekskontrakt (også kaldet “den pristalsregulerede ydelse") udgør i 2009 5.037 kr.
    Har du det maksimale antal indekskontrakter, dvs. 6 stk., får du som minimum udbetalt 5.037 x 6 = 30.222 kr. pr. år. (der har jeg 6 stk)

    Mit spm eks. saldo 200.000 kr der skal udbetales med en Grundrente på 4,25% beregnet på grundlag af en aftalt udbetalingsperiode 15 år. Udbetalingerne forsætter, indtil kontoens indestående er opbrugt, uanset om den faktiske udb.periode bliver længere/kortere, mit spm hvordan kan den det ?
    Endvidere udbetales det månedlige indekstillæg med 1/12-del af årlig pristalsreg.ydelse.
    Jeg læser jeg får 2 beløb der betales fra min Indekskonto og fra OIS.dk indekstillægget.
    Disse beløb sammenlagt skal udgøre mindst 30.222 kr, hvis ikke de gør det, hvem betaler forskellen ? Tages de fra min indekskonto så udb.periode bliver kortere ?

    Jeg har gemt en udregning fra 1979 min daværende bankdame lavede, på kontoen i 2011 vil du have 5,2 mill kr. og vil få 29.000 kr/månedligt + årlig rentetilskrivning af hovedstol. Den tror jeg godt nok ikke på idag 🙂

    Har du et bedre forklaring ?

    #129364
    AnonymForfatter

    Der er vist for mange ubekendte til at kunne foretage en eksakt beregning.

    Som du selv skriver modtager man i man i 09 godt 30.000 kr. alt i alt, hvis man er fyldt 67 år,og 17,5%mindre hvis man kun er 65 år. Statens indextillæg udgør ca. 14.000 kr. for en 67 årig. Med andre trækkes der ca. 16.000 kr. fra dine 200.000 kr. det første år.

    Som hovedregel kan man sige, at hvis man gennem årene har fået en rente udover gennemsnittet for indexkonti, så modtager du ydelserne længere end 15 år, og hvis kontoen er dårligere forrentet, så løber kontrakterne i kortere tid.

    Og hvad vil du egentlig bruge en eksakt beregning til? Som jeg ikke tror man kan lave.

    At du i 1979 fik disse store tal oplyst skyldes jo blot at man dengang fik 15-18% i forrentning,men til gengældvar inflationen jo også godt 10%. Jeg købte hus deromkring og obligationsrenten var 22,41%.

    #129366
    AnonymForfatter

    Undskyld jeg gav mit besyv med, for jeg kan se at det var en specialopgave stillet til en speciel person (Krisser). Han/hun regner måske uden tvivl stadig på opgaven. Jeg er desværre lidt for dum til at lave en nøjagtig udregning.

    #129380
    KrisserForfatter

    Jeg må indrømme, at indekskontrakter ikke er det jeg er mest skarp i, så jeg må nok blive dig svar skyldig. Jeg vil tro at din bank kan lave en fornuftig beregning af hvor meget du vil få udbetalt hver måned.

    #129426
    AnonymForfatter

    Hejsa begge og tak

    Jeg ved at indekskontrakter er en kæmpe udregning, en bankdame der også hedder K…… brugte en hel formiddag til en kunde.

    Det jeg undrer mig over at Pensionsinfo.dk har sat mig til at få 2.000 kr månedlig ?
    Hvilket ikke er minimum dvs. for 2009 30.222/12 🙂

    Hvis nogen her ikke ved hvad Pensionsinfo er for noget er det ikke for tidligt at være på forkant med Pensionsinfo samler “næsten alle" Pensionskonti incl. ATP og FP m.v.

    På samme måde overtager Borger.dk alt om den enkelte borger dvs. CPR,BBR og SKAT, er ikke åbnet endnu, trods udmelding om at det skulle ske 20. okt. Om det så til sin tid er nok for den enkelte borger vil tiden vise…..

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.