Deling af ejerpantebrev!

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Morten F.Forfatter
    Indlæg
  • #89005
    Morten F.Forfatter

    Hej!
    Er der nogen der kan svare mig på flg:
    Fik i sin tid lavet et ejerpantebrev i mit hus lydende på 1.600.000.
    Dette lå til sikkerhed for et byggelån og senere hen bare “arkiveret" i skuffen.
    I januar 2007 får jeg så lavet en boligprioritet i mit hus i form af et banklån.(Danske prioritet).
    Her benytter man det pågældende ejerpantebrev, men er nødsaget til at nedskrive det til et mindre beløb, da pantebrevet skal være samme værdi som det lånte beløb.
    Sammenholdt med et kreditforeningslån i huset, må dette beløb selvfølgelig ikke overstige 80% belåning.
    Spørgsmålet er så:
    Er det ikke rigtigt at man kan dele sådan et pantebrev eller har kunne gøre det?
    Hvornår er reglerne omkring dette lavet om og hvor kan man læse om det?

    Mit problem er nemlig nu, at jeg har brug for at hæve priorteten og dette er også muligt da huset er steget i værdi. Det betyder bare, at der skal svares ny tinglysningsafgift på en forøgelse af ejerpantebrevet.
    Jeg har hørt, at banken bare kunne have delt pantebrevet i to, et lydende på lånebeløbet og et på resten op til de 1.600.000 – så kunne jeg idag ha sparet tinglysningsafgift.

    Er dette rigtigt?

    På forhånd tak!

    Morten

    #129012
    AnonymForfatter

    Hej Morten

    Ja, det er korrekt at man ikke kan dele ejerpantebrevet i 2, desværre.

    Når et ejerpantebrev nedlyses mister man stemplerne….

    #129022
    AnonymForfatter

    Lige et lille spørgsmål, måske et dumt et:

    Hvorfor må ejerpantebrevet ikke lyde på mere end hovedstolen på prioritetslånet i DanskeBank? Må da være en fordel for banken at have en endnu større sikkerhed end det lånte beløb.

    #129026
    AnonymForfatter

    Det må det også – men det er ikke længere et ejerpantebrev.
    Når det laves om til et pantebrev så skal hovedstol på lån og pantebrevets størrelse være ens.

    #129028
    Morten F.Forfatter

    Hej Allan B.

    Jeg er ikke sikker på om jeg er rigtig på den.
    Men ved et kreditforeningslån nedskrev man før hen pantet løbende med at restgælden formindskedes. Således at skulle du påny låne i kreditforeningen skulle pantet forhøjes igen. Pantet lyder ikke på mere end restgælden.
    Men dette er vist nok også ændret, så ved nye lån optaget idag beholder pantet værdi svarende til hovedstolen på lånet.

    Morten

    #129030
    Morten F.Forfatter

    Hej gode råd!

    Har man aldrig kunne dele et ejerpantebrev?
    Nogle siger at det kunne man førhen, men hvornår er førhen??

    Morten

    #129032
    AnonymForfatter

    Nå, det Danske Prioritet er et kreditforeningslån – jeg troede det blot var en slags boligkassekredit. Så er jeg med, og ejerpantebrevet er lavet om til et alm. pantebebrev, hvor pantebrevet skal være ligelydende med lånebeløbet.

    Da kreditforeningslånet blev optaget kunne du da godt have bedt banken om at få det resterende beløb omdannet til et ejerpantebrev i dit navn. Men nu er det jo for sent og der påløber nu nye stemelafgifter m.v.

    Sådant noget burde banken da uopfordret have gjort dig opmærksom på, men det gør de meget sjældent. Desværre – meget dårlig rådgivning, men de er sikkert ikke erstantningspligtige på grund af bevisbyrden.

    #129034
    AnonymForfatter

    Aner ikke om man kunne før i tiden – men det er jo sagen uvedkommende nu ;o)

    Tror nu ikke at man har kunnet dele et ejerpantebrev -men ved det ikke

    #129042
    Morten F.Forfatter

    Hej Allan B.

    Du har ret i, at Danske proritet er en kassekredit med sikkerhed i huset, dvs. et pantebrevslån. Det er ikke et kreditforeningslån.
    Nu skrev jeg også, at jeg ikke var sikker på om jeg var på rette spor, men troede måske at det var at sammenligne med at kreditforeningslån. Jvf. det med at pantebrevsbeløb skal være lig med restgæld.
    Men det er klart, hvis banken har lavet en fejl ved at skrive det ned, så kommer de også til at betale for det. Den ene eller den anden vej 🙂
    Jeg skal bare have det sort på hvidt!!

    Morten

    #129046
    AnonymForfatter

    Det er som sagt ikke en fejl.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.