Kapitalpension – udbetaling

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88997
    AnonymForfatter

    Jeg så noget i TV i går om at nogen var utilfredse med at kapitalpensionen skulle udbetales senest ved det fyldte 70. år. Jeg så ikke hele indslaget på TV2-finans, så jeg ved ikke rigtig hvad det gik ud på.

    Måske noget med at nogen vil havde pengene udbetalt senere eller i rater? Hvad kan der ligge bag et ønske om at nogen vil gerne vil vente med at få sin opsparede pension udbetalt?

    #129296
    AnonymForfatter

    Hey!!

    Så ikke udsendelsen MEN det kunne være:

    1) Hvis man ikke har behov for en sum penge her og nu, kunne man evt. lave det om til en ratepension – har betaler man jo også “kun" indkomstskat – på kapitalpension er der skat på 40% ved udbetaling – hvis man har en meget lille pensionsindkomst, kan man så lave kapitalpensionen om til en ratepension og nøjes med at betale bundskat.

    #129298
    AnonymForfatter

    Hej Allan

    Der er flere aspekter i det. Blandt andet er der den mere lempelige beskatning af dit afkast. Så længe pengene står investeret på Kapitalpensionen beskattes alt afkast kun med 15%.

    Derudover har du mulighed for fortsat at indbetale til Kapitalpensionen, hvilket modregner i indkomstgrundlaget for pensionstillægget – det viser sig at mange kan hive et pænt pensionstillæg ud et par år i træk ved at indskyde på kapitalpensionen. Prøv eventuelt selv at lege lidt inde på http://www.borger.dk

    /Michael

    #129300
    AnonymForfatter

    Det folk var utilfredse med, var det det var lovpligtigt at få deres pension udbetalt når de blev 70. Problemet stod i at nogle havde hele deres pension i aktier, og de er styrtdykket her på det sidste, de ville gerne udskyde udbetalingen i nogle år i håb om at aktierne rettede sig igen, og de derved fik en større pension.
    Nogle var selv skyld i problemet, da de var blevet rådet til at komme af med aktierne og købe obligationer efterhånden som pensionsalderen nærmede sig, men alligevel var blevet i aktier for lige at få det sidste med.
    Andre var blevet rådet til at blive i aktier af deres bankrådgiver, hvilket jeg finder meget kritisabelt.

    #129354
    AnonymForfatter

    Ja – nu er jeg med, de snakkede godt nok noget om aktier, ligesom man havde et interview med den gamle analytiker fra Unibank Peter Wendt, som vist også selv havde taget for store risici og ikke var kommet tidsnok ud af aktierne inden han fyldte 70 år.

    Til sidst blev er også sagt, at skatteministeren tidligere var blevet forelagt problemet, men ikke ville ændre på det. Han vil jo sikkert gerne have de 40% i afgift så hurtigt som muligt – og så sidenhen evt. arve/boafgifter – ned i sin kasse.

    I princippet kan jeg godt forstå hans indstilling, da bankerne jo nu også ivrigt er begyndt med at rådgive om den gamle fidus med at man først skal pantsætte sin ejendom til op over skorstenen før man får sine pensionsudbetalinger udbetalt.

    Hvad med ratepensionen, den kan man vel vente med at få udbetalt til man bliver 75, da den vist senest skal udløbe inden den fyldte 85. år.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.