FIH indlån

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88985
    AnonymForfatter

    Er der nogen, der kan give et svar på, hvorfor FIH ligger noget højere i renteindtægt end andre pengeinstitutter? Kan det have noget at gøre med, at FIH er sat til salg?
    FIH er blevet en del af “Det Private Beredskab". Betyder det, at uanset hvad der sker med salget af FIH, vil indlån under alle omstændigheder være sikre det næste års tid?
    Jeg er lidt nervøs ved at sætte penge i FIH på grund af fremtiden. Behøver jeg være det?

    #128784
    AnonymForfatter

    Hej Regnskabsmaden,

    Du kan nok godt regne med, at der er en god grund til, at et pengeinstitut vil betale mere for indlån, end andre banker.

    Om du skal være nervøs for at sætte penge i FIH, kommer an på, hvad du mener hermed…

    Du burde ikke kunne tae dine penge, idet Det Private Beredskab og Nationalbanken/Den Danske Stat nu garanterer ubegrænset i 2 år.

    Hvis du er nervøs for, at du vil få bøvl med at få dine penge igen, eller miste rente, hvis FIH går falit, så er det da værd at tænke over.

    Jeg mener ikke, at der nogen steder er oplyst, om Det Private Beredskab alene garanterer indeståender, eller om de også påtager sig at overtage forpligtelserne til at betale renter på indlån, såfrem de skal træde til.

    Mit gæt er, at de ikke overtager forpligtelsen til at betale dig renter.

    FIH er en del af islandsk bank. Juridisk kan der måske blive et problem, hvis en islandsk bank går “nedenom og hjem" – eller Island går nedenom og hjem. Men det må FIH jo kunne svare på!

    AFSLUTTENDE BEMÆRKNING:
    Måske du burde overveje, om den sidste halve procent i rente er det værd!

    Du har lavet et indlæg, som jeg tolker derhend, at du ikke er tryg ved at flytte penge til f.eks. FIH.

    Er det værd at “ligge vågen om natten" for måske en halv procent mere i rente?

    Hvis du vil være helt sikker på dine penge, uden at binde dem og uden at risikere at miste rente, så overvej at købe en kortløbende obligation – f.eks. en 2 % realkredit til 2. januar 2009 eller 2010.

    Denne obliagtion kan du få meget høj rente på efter skat – specielt hvis du betaler mellem- eller topskat. Og du kan altid helt eller delvist sælge af obligationen.

    Få din nuværende bank til at fortælle mere omkring kø af obligation, hvis du ikke kender så meget til det område.

    OG SÅ HUSK AT “LYTTE TIL DIN MAVE"!

    #128800
    AnonymForfatter

    Hej.
    Grunden til at FIH vil betale så høj rente, er at det er en billigere rente end den de kan låne til ude i markedet. dvs at hvis da kan lån ei markedet til 7 % vil de jo gerne låne penge af dig til 6,75%… Grunden til at andre ikke vil betale den rente er at de kan låne billigere i markedet. f.eks kan de måske låne til 6 % og vil derfor kun tilbyde dig 5,75 % hos dem.

    Hvor meget bankerne kan låne for afgøres af det risikotillæg som långiver vil have. det vil sige hvor stor risiko de mener der er ved udlånet.
    MEd de rentesatser det er nu, mener udlåner at der er større risiko ved at låne pengene til FIH end til f.eks Danske Bank, Nordea, Jyske Bank osv.

    Det har imgen betydning at FIH er ejet af et Islandsk selskab. FIH er med i den pakke som garanterer dit indskud.
    Med hensyn til rente på dit indlån. du vil få rente fra valør dagen ved indsættelse af pengene. skulle banken gå konkurs, vil du få renter til den dag konkursbegæringen træder i kraft. Det kan så være at der måske går et par måneder før du får dine penge igen, i de 2 måneder får du ikke tilskrevet renter.

    Så gevinsten ved en halv % højere rente kan hurtigt forsvinde hvis du får 0% i rente i 2 måneder.

    Personligt tror jeg ikke FIH går konkurs. Banken er meget attraktiv pga den lave pris, samt at de har 5.000 erhvervskunder. Et marked som flere banker gerne vil ind på.

    Håber svaret kan hjælpe.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.