Fra sikker havn til dyb usikker gæld!

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88973
    AnonymForfatter

    hej – er der nogen forslag/input til optimal finansiering af følgende situation –
    vi (læs: min søde kæreste) er blevet forelsket i en vidunderlig ejendom – som vi af forskellige omstændigheder er nødt til at straksovertage (oprindelige udbudt til 3,5m men vi har indgået købsaftale til 2,5m mod omg. overtagelse)
    Problemet er bare at vi har en ejendom i forvejen – som er vurderet omsættelig (hvis markedet var normalt) til 1.8m. Gæld i hus nr. 1 udgør 980000. nom. men finansieret med 4% fast til nuværende kurs 83,25. Vi er nok nødt til at indfri lånet i hus 1 og hente kursgevinsten, eller er vi? Banken har godkendt hele setup’et og overført udbetaling og stillet garanti – i sidste uge fik jeg indikeret 6,1& og i går så 6,25% med det hele på en f2- Jeg regner selvsagt med at kurssikre. Er det her helt ude i hampen? (ikke selve beslutningen/spørgsmålet om at gå fra gældshimmel til dittohelvede) -det er selve finansieringen jeg er meget usikker på

    #128728
    thsvForfatter

    Selvfølgeligt usikkert med at eje 2 ejendomme i disse tider!

    Men I skal ikke indfri det eksisterende lån, da det er klart billigst pr. lånt netto-krone.
    En evt. køber af jeres ejendom vil måske ligefrem overtage det indestående lån til kursværdi (jeg ville ihvertfald).

    Mht. til det nye flex-lån, så skal det vel bare låses til 31/12-2009, da renten må forventes at falde i løbet af 2009, så låne-markedet bliver mere stabilt om et år end nu.
    Og forhåbentlig er finanskrisen overstået til den tid.

    Jeg tror egentlig at jeg ville vælge fastforrentet uden afdrag i jeres sted, selvom det er dyrere end flex-lånet.

    #128738
    AnonymForfatter

    takker for dit svar – jeg er dog stadig lidt i tvivl om hvad du mener.
    Er helt med på at det er logisk at holde fast i den gode sikre 4%ff.
    Men er det ikke helt galt at forære kursgevindsten til køber af ejendom 1 når(hvis!) den sælges? Køber får et attraktivt fast lån og scorer samtig evt. kursgevindst mv.? Skal man som sælger/overdrager af lånet ikke tage sig betalt for det? vi kan pt. barbere 147000 af restgælden i ejendom 1 ved indfrielse/omlægning

    #128740
    thsvForfatter

    Ikke forstået!

    Når I sælger beregnes kontantværdien af lånet.
    Og jeres ejendom købes jo til en kontantværdi.
    Og dermed får I jeres 147.000 mere udaf handlen, lånet modregnes ikke som niminel restværdi.

    Så kun, hvis du tror at kursen på jeres 4% obligationer stiger, kan det betale at indfri det lån nu!
    Der er jo osse omkostninger ved låneomlægning, og en ny indfrielse ved salg.

    #128742
    AnonymForfatter

    Hej debt

    Blot til orientering – din køber scorer ikke en brik med hensyn til dit fastforrentede lån. Når mægleren udfærdiger en salgsopstilling, bliver ejendommens salgspris omgjort til en KONTANTPRIS og her går dit lån ind med den lave kurs, hvorfor der bliver suppleret op til kurs 100. DU FÅR GEVINSTEN.

    Som markedet er nu, er det helt ufatteligt, at du der allerede har 1 ejendom – med en så ringe viden om ejendomshandel – tør købe en ny. Den million du sparer ved købet, kan blive den dyreste million, du nogensinde har mødt. Og måske skulle du spørge sælger – hvorfor han vil forære dig en million?????

    Man burde indføre et “kørekort i ejendomsshandel", før man overhovedet får lov til at købe.

    #128750
    AnonymForfatter

    Tja, jeg ved godt det er “all in" Hannibal – spørgsmålet handler ikke om det er klogt eller ej at købe ejendom 2 – det ved vi det ikke er!
    Jeg regner med(som så mange andre) at renten skal ned over de næste måneder. Kursen på 4% obl.med afdrag skal alt andet lige derfor op – Så derfor tror jeg løsningen bliver indfrielse og “barbering" af restgæld og overflytning af stempel til samlet 6,25% X2 afdragsfrit lån i begge ejendomme. Frem til salg af ejendom 1 sidder vi her og nu så billig som muligt

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.