Fordeling af aktiebeskatning ved medkontohaver

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • fk2001Forfatter
    Indlæg
  • #88947
    fk2001Forfatter

    Dette er måske lidt uden for hvad dette forum er for, men spørgsmålet går på hvordan man skal/kan fordele fortjenesten ved salg af aktier på selvangivelsen, når konen er medkontohaver på kontoen?

    #128386
    AnonymForfatter

    Det fordeles efter ejerforholdet.

    #129182
    fk2001Forfatter

    Jeg har netop fået svar fra skat vedr. dette, og kan oplyse at Henriks svar er lodret forkert.

    Forholdet er uden betydning. Skat overføre automatisk de forskellige marginer mellem ægtefæller nøjagtigt som med bundskat og mellemskat.

    Jeg fik endvidere bekræftet det på skats website, hvor det er muligt at beregne sin skat.

    #129200
    AnonymForfatter

    Det lyder meget interessant! Måske har SKAT opfattet spørgsmålet forkert og derfor givet et korrekt svar på det forkerte spørgsmål 🙂

    Aktieavance (både tab og gevinst) skal selvangives hos den person som har haft tabet. Det kan eksempliceres således:

    Ejer person nr. 1 50% af aktien som sælges så skal vedkommende selvangive 50% af aktieavancen.
    Ejer person nr. 2 30% af aktien som sælges så skal vedkommende selvangive 30% af aktieavancen.
    Ejer person nr. 3 20% af aktien som sælges så skal vedkommende selvangive 20% af aktieavancen.

    #129272
    fk2001Forfatter

    Ok, mit org. spørgsmål er vist heller ikke helt formuleret som det burde have været. Det er nok rigtigt at man angiver den procentvise del som man ejer.

    Hvad jeg oprindelig var interesseret i var, hvordan man sætter aktiekontoen op så man slipper billigst i skat – når man er gift.

    Og her gælder, at det umiddelbart ikke er af nogen betydning jf. hvad jeg skrev ovenfor.

    Så konklusionen er, at hvis man er gift er det ligegyldigt, rent skattemæssigt, hvem der ejer aktierne, og dermed hvem der angiver aktieindkomsterne på skattebilletten.

    Og så lige en undskylding til Henrik for det mindre pæne svar ovenfor.

    #129276
    NultopskatForfatter

    Når du er gift, er det reelle ejerforhold totalt uden betydning, du bliver beskattet af konene særeje, såfremt du betaler topskat og hun kun bundskat…

    Ikke efter skattereglerne, for der står kun “ejerforholdet fordeles efter skøn" men således er praksis at skønnet altid er bibleks, den der har, skal mere gives…

    #129332
    fk2001Forfatter

    Hej NulTopskat,

    Kunne du forklare dette lidt nærmere? Det forholder sig sådan at jeg betaler topskat, og hun kun betaler bundskat (studerende)

    #129334
    NultopskatForfatter

    Nemt..
    Den korte udlægning er, at skattemæssigt set ejer du alle Jeres værdier.

    Eks din kone var hendes rige onkels yndlingsniece, så onkelen bestemmer at arven efter ham er hendes særeje…

    Da konen er studerende og derfor ikke har nogen særlig indkomst udover kapitalindkomst af den store arv…Afgør skatteuvæsenet at kapital indkomst af denne arv, som jo er hendes særeje, bliver beskattet hos dig, med topskat.

    Mht. aktier er det lidt mere lempeligt, da er grænserne bare næsten det dobbelte af enkelt personer…

    #129350
    AnonymForfatter

    Hej Topskat

    Jeg er enig i konklusionen men vil lige tilføje lidt

    1)Hvem skal selvangive
    Skattemæssigt så er det fortsat den person som ejer værdipapirerne der også skattemæssigt ejer dem. Derfor skal den person som har en renteindtægt, en aktieavance eller øvrige avancer som indgår i enten kapitalindkomsten eller aktieindkomsten fortsat selv selvangive disse på deres egen selvangivelse.

    2) Skatteberegning for ægtefæller
    Positiv kapitalindkomst hos personen med arven beskattes hos person med topskat – ligesom du beskrive.

    #129362
    fk2001Forfatter

    Jeg mener ikke at når vi taler om aktiegevinster at der bliver tale om topskat. Så vidt jeg kunne se på skats tastselv side, så rykker det ikke ved min topskat, hvis jeg indberetter 40.000, 80.000, eller 180.000 som kursgevinst. Den samlede skat stiger med 28% for de første 93.400 og med 43% for det restende beløb over 93.400. Det betyder at skat overføre indkomstgrænsen fra ægtefællen. Det må derfor være ligegyldig hvem der indberetter kursgevinsten.

    #129376
    NultopskatForfatter

    Nu er du så ovre i deffinitions spørgsmål. Om 43% skat af allerede beskattet indkomst er topskat eller ej…

    Men ellers Ja, aktieindkomst påvirker ikke anden kapitalindkomst, udover særlige tilfælde hovedaktionær etc..

    #129378
    AnonymForfatter

    Aktieindkomst beskattes ikke efter de samme regler som kapitalindkomst som for eksempel renteindtægter. Oplysninger findes på SKATs webportal under
    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=393182&vId=0
    hvor der står:

    “Skatten af aktieindkomst er 28 pct. af de første 45.500 kr. (beløbsgrænse for 2007), og 43 pct. af resten.
    Ægtefæller har hver sin beløbsgrænse. Hvis den ene ægtefælle ikke har benyttet sit beløb under beløbsgrænsen, kan det uudnyttede beløb overføres til ægtefællen, hvis ægtefællerne var gift og samlevende ved indkomstårets udløb. Ægtefællers samlede aktieindkomst skal således for 2007 overstige i alt 91.000 kr. før der skal betales 43 pct. af det overskydende beløb."

    Satserne for 2008 er ændret, så der skal betales 28% af de første 46.700, 43% op til 102.600, og derefter 45% af resten.

    #129478
    fk2001Forfatter

    Dette er næsten ordret med hvad jeg blev fortalt da jeg ringede til skat.

    Jeg søgte naturligvis på skats website før jeg spurgte her, men fandt ikke dette link inden min tålmodighed udløb, så tak for svaret.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.