Prioritet eller ekstra realkreditlån

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88938
    AnonymForfatter

    Mig og min kone har for ca 2 år siden købt hus. I den forbindelse optod vi et fastforretnet realkreditlån (5%) på de tilladte 80% af husets værdi og tog et prioritetslån på det resterende beløb. Pt. ligger det på 8.3 %.

    Prioritetslånet var på 270.000 og vi har pt. 130.00 stående her. Derfor betaler vi selvfølgelig mere i rente end vi får og da renten er variable, så vokser det beløb den forkerte vej 🙁

    For et stykke tid siden fik vi vurderet vores hus, i håb om det var steget så meget at vi kunne få de sidste 270.000 ind under realkreditten. Trods alle odds var vores hus steget så meget i værdi, at vi kan få 190.000 mere ind under realkreditten. Så har vi kun 80.000 tilbage på det dyre prioritetslån.

    Tilbudet vi har fået fra vores bank er, at indfri det gamle 5% lån og optage et nyt på 7%. Det er jeg selvfølgelig ked af, da de månedelige omkostninger vil stige med et 7% lån.

    Men kan man ikke bare optage et nyt realkreditslån på 7% til de resterende 190.000, så man beholder sit gode gamle lån?

    Eller er der andre muligheder I kan anbefale, så vi kommer af med så meget af det variable lån som muligt.

    #128238
    thsvForfatter

    Jeg ville vælge et tillægslån til jeres eksisterende belåning.

    Jeg ville optage det som en boligprioritet indenfor de 80%, f.eks. i Danske bank eller Nordea, hvor renten vist p.t. er ca. 6-6,5%, men da beløbet er lavt, er det ikke så vigtigt. Hvad der er vigtigt er derimod at der betales samme rente af indestående, og at man kan hæve pengene når man har brug for dem.

    Alternativt kan der jo optages et Flekslån på det overskydende beløb indenfor 80, evt. fastlåst i 3 år.

    Jeg ville ikke indfri det 5% lån i det nuværende marked.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.