lønindeholdelse???

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88871
    AnonymForfatter

    hvordan foregår lønindeholdelse helt præcist? jeg har forstået at skat tager et beløb af ens løn udfra nogle vurderinger… men hvis man skylder sølle 950 kr (pga uoverenstemmelser med DR )og får et brev om at de har vurderet en lønindeholdelse på 9 % udfra min nettoløn på ca 130.000 ( Lærling ). har de så tænkt sig at tage 9 % af min årsløn?????
    Mhv Jacob

    #127486
    AnonymForfatter

    Det var da en meget fin lærlingeløn du får Jacob, det er vel brutto du mener. Det er nok mig der ikke følger med mere, men mange ufaglærte får ingengang 11.000 kr. mdl.

    Skat har vel så bedt din arbejdsgiver om at trække 9% af din fremtidige løn indtil gælden er ude af verden.

    Op med humøret – du skal ikke være “sortseer" – det skal nok gå alt sammen.

    #127492
    AnonymForfatter

    Lyder da mærkeligt de vil trække 9% på et beløb af 950,-

    Hvis det kun er de 950, er det så ikke bedre bare få dem betalt, personligt ville jeg da syntes det var pinligt ens arbejdsgiver sgu blandes ind i det 🙂

    Mon ikke de trækker 9% før skat ??

    #127498
    AnonymForfatter

    Allan, jeg tror heller ikke du følger med i de ufaglærtes løn, som vel typisk ligger på 16.000 – 18.000 kr.

    #127500
    AnonymForfatter

    Jo Prier, jeg syntes egnetlig at jeg følger ganske godt med og er da godt klar at hvis man f.eks er portør i lufthavnen kan du sikkert godt have 16.000 kr. netto mdl. med tillæg m.v., men hvis du er ansat på et af Nettos varelagre ved jeg jeg at man kun har 5 kr. mere end mindstelønnen, og så giver det efter pensionsbidrag m.v. vel kun mellem 10.OOO – 11.000 kr. om måneden netto.

    Jeg ved godt at mange ufaglærte har gode overenskomster, men mange har det ikke, og det er faktisk det jeg skrev.

    Hvis du er bedre orienteret end mig, så oplys mig venligst hvilke lærlinge, der har udbetalt 130.000 kr. netto eller 10833 kr. netto om måneden. Er bare nysgerrig.

    #127502
    AnonymForfatter

    Efter nærmere eftertanke er jeg kommet frem til, at enten må Jacob være voksenlærling eller have haft uendelig mange overarbejdstimer eller måske dobbeltarbejde
    Hvilket måske er grunden til at licensen ikke er blevet betalt til tiden – for det skulle vel ikke være et af de der fingerede spørgsmål som bliver stillet for at få en lille diskussion igang.

    Jeg syntes nemlig jeg har set Jacob spørge på samme lidt uhjælpelige måde tidligere – ja undskyld udtrykket, men skal ikke opfattes nedladende. Kun at jeg ved at veluddannede og velformulerede også herinde prøver at virke ubehjælpelige for at skjule deres sande identitet.

    Hav en god dag – jeg har ikke tid til at skrive mere – jeg skal ind og se om mine aktier er faldet i dag efter nedturen i Østen i nat…

    #127510
    AnonymForfatter

    Udtrykket “Før Skat" betyder normalt at beregningsgrundlaget for skat (og dermed selve skatten) bliver mindre. Sådan er det ikke her.

    Der *beregnes* fx 9% af lønnen efter diverse tillæg og fradrag (som fx ATP). Derefter beregnes skatten og først til sidst trækkes selve indeholdelsen fra. Skatten bliver altså ikke mindre af den grund. Selvfølgelig trækkes der højst så meget som nødvendigt for at nå op på den samlede sum.

    Ja – man ku lisså godt betale det selv når lønnen kom. Men ofte kan det ikke nås. I sin tid da jeg sad som programmør på lønsystemer var der da flere henvendelser der bad om at vi så bort fra det offentlige krav ‘for det er nu betalt’. Det kunne vi bare ikke.

    #127520
    AnonymForfatter

    Tak for diverse indlæg. Mit spørgsmål gik på om skat, siden de oplyser at de udfra en nettoløn på 130k vil indeholde mig med 9 % af det, har tænkt sig at hæve 9 % af en årsløn, altså knap 12k kr… skåret helt ned; skal jeg betale 12k kr i licens? 😉 eller vil de tage 9 % af min løn hver måned indtil min gæld er ude af verden?

    Jeg har ikke skrevet herinde før, ( der var en der mente at jeg havde stilt klodsede spørgsmål herinde før ), jeg fandt siden med google fordi jeg, af åbenlyse årsager, pludselig fik brug for at vide lidt mere om begrebet lønindeholdelse 🙂
    ps. jeg er voksenlærling, 98 kr i timen ( mindsteløn inden for branchen ) så jeg har ca 11k udbetalt pr måned.

    #127522
    AnonymForfatter

    Det er godt med dig Jacob, men du er blevet meget bedre til at formulere dig siden i aftes.

    Prøv og google lidt mere, så har du sikkert svaret eller svarene på dit spørgsmål Jeg forstår ihvert fald ikke hvad du mener med 12 kr. i licens – jeg tror heller ingen andre herinde gør.

    I øvrigtmå det da stå på den meddelelse du har fået fra Skat. Ellers kontakt dog din arbejdsgiver, han kan nok forklare dig hvad der bliver trukket.

    Og husk så at betale din licens i fremtiden, så du ikke opleve sådan noget engang til

    #127526
    AnonymForfatter

    Jacob, hvor meget tjener så dine kolleger, der ikke er voksenlærlinge?

    Din gode gamle ven “generalen mente" jo tidligere på dagen, at de også tjente 132.000 k kr. pr. år.

    Men du kan være ganske rolig – du bliver sikkert ikke trukket mere end du skylder – og da du nu tilsynelandende har pænt check på tingene, såholder du selvfølgelig godt øje med at dette ikke sker, ikke?

    #127532
    AnonymForfatter

    Jacob, nu skal jeg naturligvis ikke opfordre direkte til snyd, men jeg vil tillade at konstatere følgende.

    Du kan til enhver tid afmelde DR-Licens. Du skal blot skrive et brev hvoraf det fremgår at du ikke længere har opstillet noget licenspligtigt apparat, som kan gengive billede og lyd i henhold til licensbekendtgørelsen, herunder indbefattet: radio, tv, computer med en internetopkobling på eller over 256 kbit, samt mobiltelefon med netadgang etc.

    I følge lovgivningen:
    – Kan du til enhver tid nægte DR’s licensinspektører adgang til din bopæl uden nogen begrundelse.
    – Dit kabeltv selskab indberetter ikke abonnementer til DR-licens, da dette er i strid med registerloven.
    – Dit internetselskab indberetter ikke noget til DR-Licens, da dette ligeledes er i strid med registerloven.
    – Hvis du køber et licenspligtigt apparat, herunder TV, video m. tuner eller computer med internetadgang hos en forhandler, så indberetter forhandleren købet til DR-Licens. Dog er det naturligvis ikke ulovligt at tage en licensbetalende kammerat / familiemedlem med ned i butikken, og købe apparatet i hans/hendes navn. Du kan også bare oplyse kammeratens navn, hvis denne har givet sit samtykke.

    Så igen, uden at opfordre til snyd kan jeg nøgternt konstatere, at det i dagens danmark er ufatteligt nemt at slippe for at betale medielicens.

    #127540
    AnonymForfatter

    Der er nok en, der er godt inde i sagerne om Licensbetaling, Prier. Du har vist også skrevet om det før herinde, såvidt jeg husker. Men det hjælper jo ikke for den tid har har været tilmeldt og dermed de 900 kr. han skylder.

    Skal man så sidde bag nedrullede gardiner, når man skal se fjernsyn og være på internettet af frygt for at der bliver ringet på døren?

    Jeg spørger bare – det var vist et lidt malplaceret svar at ridse reglerne om licenspligt op, når sagen er sendt til arbejdsgiverende grundet manglende betaling.

    Så hvis man har en dårlig økonomi, så ville du først starte med at afmelde licencen uagtet at man har et fjernsyn eller hvad? Jeg ikke forstå.

    #127550
    AnonymForfatter

    Der er sikkert meget Allan B ikke forstår. Som fx at ‘k’ af nogen benyttes som ‘tusind’.

    Men det burde vel være klart nu at der trækkes 9% af lønnen før skat. Trækket sker ‘efter skat’ og vil derfor ikke reducere skattebetalingen. Der trækkes dog højst den samlede skyld.

    jacob333 – der er ingen der har nævnt ‘af en årsløn’ (eller af en 5-årsløn) noget sted. Hvordan kommer du dog på den idé?

    #127552
    AnonymForfatter

    Uanset om man har god eller dårlig økonomi er jeg personligt stærkt modstander af at have en statskanal, som ikke skal konkurrere på lige fod med TV2, Viasat og Canal Digital mv.

    #127560
    AnonymForfatter

    Ja – k49 – der er meget jeg ikke forstår, det er defor jeg er herinde for få fin hjælp af sådan en klog mand som dig. Jeg mener det faktisk, det er ikke nedladende, for sådan er jeg ikke. Jeg læser altid med glæde dine gode svar.

    Jeg forstår bare ikke, at Jacob ikke kan forstå at han selvfølgelig kun bliver trukket 9% af hans nettoløn indtil hans gæld er afbedraget. Forstår ikke at han kan tro at de vil beregne 9% af årslønnen på 132.000 kr. eller ialt 11.880 kr. Det er nok mig der er for dum til at forså det, men der skal være plads til alle her i samfundet.

    Jeg er i hvertfald glad for at du så kan hjælpe mig lidt med dine altid gode indlæg. Tak for det endnu engang, mange tak……

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.