Er vi på vej til at brænde nallerne?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88865
    AnonymForfatter

    Jeg laver et nyt indlæg med denne, der også er tilknyttet et andet debatindlæg:

    Jeg er ved at købe et husmandssted på – ja Lars Tyndskids marker – Det er vores drømmehus, der endelig er her foran os. Det koster 2 mil, men Sydbank vil ikke låne os uden nogen stiller 500.000 kaution!!
    BRF vil låne os til det hele uden kaution, men det er et rentetilpasningslån. Vi kan godt få et fastforrentet lån til 10% – DYRT!
    Kan man ikke tage et rentetilpasningslån på de der 5% og låse renten i 2 – 3 år (F3 lån) til det hele er stilnet af?
    Er vi ved at bevæge os ud på tynd is?
    PS vi bor PT til leje til en horrible husleje på 10 kilo/mdr.

    #127356
    KrisserForfatter

    Hvis Sydbank ikke vil låne jer pengene, så spørg jer selv hvorfor. Hvis det er fordi Sydbank mener økonomien ikke hænger sammen, så er der nok noget om det. Det kan godt være det er drømmehuset, men det er ikke en særlig fed drøm hvis den brister om et par år, fordi I ikke har råd.

    I øvrigt kan jeg ikke forstå hvorfor BRFKredit vil sælge jer et 10 %-obligationslån. Det er der slet ikke noget der hedder i dag – det er umuligt at tegne, da 10 %-obligationer ligger langt over kurs 100. Hvis der er tale om restfinansieringen, giver det god mening (men jeg vil dog stadig mene at I kan få et pantebrevslån til en billigere rente).

    #127360
    AnonymForfatter

    Når du gennem BRF-Bank kan få det hele financieret, så behøver du jo slet ikke Sydbank mere.

    Jeg går ud fra dit ønskehus, så står udbudt hos en EDC-mægler, og de kan da så ordne det hele for dig gennem BRF-Banken og deres realkredit.

    Nemmere kan det da ikke være – ned til mægleren i morgen tidlig og få papirarbejdet ordnet – for eller risikerer du nemt at dit drømmehus er solgt til en anden liebhaver. Og der ikke noget der ville være mere ærgerligt, men det ved du jo nok alt om selv.

    #127362
    AnonymForfatter

    Tak for hurtigt svar.
    ja vi er klar over, at Sydbank kan have ret i deres bekymringer. Deres forslag er et totalkredit obligationslån på 1.614.000 til 7% og et banklån på 364.841 med pålydende rente 7,25% – forudsat en udbetaling på 100.000 og en kaution på de 500.000.
    Iflg finansieringsoversigten kommer vi til at have et rådighedsbeløb på godt 8000 kr./mdr.
    Ved siden af ligger BRF’s forslag med et rentetilpasningslån på 1.744.000 til 4% og et kreditlån på 473.910 kr. til 8,45%.
    Vi vil afdrage fast på begge lån.
    Her har vi rådighedsbeløb på 10.737 kr/mdr.
    Vi kan låne mere. Skal ikke stille kaution. Har mere i overskud, som kan bruges til at betale mere af på det dyre lån.
    Men er det et pandekagehus vi begynder at tage bidder af?

    #127364
    KrisserForfatter

    Et rådighedsbeløb på 8000 kroner er godt nok ikke meget til to personer. Rentetilpasningslånetskal ganske vist stige en del for at komme op i nærheden af det fastforrentede lån, men I kommer alligevel til at sidde hårdt. I skal nok forvente at bruge noget der ligner 15 000-20 000 kroner om måneden på huset i alt. Et overslag, uden at have set ejendommen:
    Kreditforeningslån: 7000 (ved rentetilpasningslånet)
    Boliglån: 3500
    Ejendomsskat og renovation: 1500
    Ejendomsværdiskat: 1000
    Varme: 1500
    Elektricitet: 500
    Vandafledning: 500
    Vedligeholdelse: 1000
    I alt: 16 500

    Hvis disse tal passer nogenlunde, så skal I altså kunne reducere jeres nuværende forbrug med 6500 kroner om måneden, svarende til (med de tal du angiver) omkring 40 %. Dertil kommer forventede øgede transportomkostninger hvis I flytter langt ud på landet.

    Gå jeres kontoudtog igennem for de sidste 6-12 måneder. Sæt mærke ved alle de udgifter I mener I kan spare væk. Tæl dem sammen. Passer det med 7000 kroner om måneden? Hvis ikke, så har I et problem. Hvis det passer, så gør op med jer selv hvor fedt I vil have det med alle de ting I skal undvære.

    Bare lidt at tænke over.

    #127366
    AnonymForfatter

    Vi gør næsten ikke andet end at tænke:-) Men det er fedt netop at få denne feedback, så vi ikke jerne ud i økonomisk krise.
    Vi kan spare en del hist og her bla. på varme (træflis fyr, hvor vi kan skaffe billig træflis) og transport da jeg får kørselsgodtgørelse i mit job, men det er korrekt, at budgettet ikke levner meget plads til begejstring ud fra bankens udregninger.
    Mangler at sige, at rådighedsbeløbet bla. også er så lavt pga. et bil/flytteudgifts lån over 5 år på 100.000 til 7,25%.
    Men jeg fisker vist også lidt efter en spådom om de andre lånemuligheder. Ingen kan selvfølgelig sige noget med sikkerhed, men kunne en rente f.eks. springe 2 – 3% i et hop?
    Vil en låst rente i et par år være en ide?
    Kan et lån med renteloft være ideen?

    – Det Sydbank lån med kaution, hvor vi skal til svigerforældrene med hatten i hånden, og svigerfamilien skal “pantsætte" 500.000 kr værd af ejendom for at gennemføre lånet, er noget af en kamel at sluge for alle parter.
    Men vi er ved at gå totalt død i lorte lejemål og storbykaos. Vi savner luft og vores EGET. Lars Tyndskid skal ha’ sine marker.
    Dog kan panik og impuls være roden til meget ondt.

    #127370
    AnonymForfatter

    Hermed 2 råd:

    1)Hold jer fra kautionen – der er alt for mange tragedier hæftet til dem, især hvor det er dine svigerforældre, der skal/vil kautionere. Hvad hvis I ikke kan betale eller hvis jeres forhold går i stykker? Vil I have deres ånde i nakken og misbilligende blikke, hvis I køber en is for meget? De er for tæt på jer! Og hvad hvis I ikke kan betale og svigerfamilien skal – kan du leve med det?

    Var du alene om købet og enebarn og dine forældre (som er stinkende rige) ville kautionere for dig – så er det ok.

    2)Hvad med om I begge tog et job ved siden af, f.eks. nogle timer lørdag eller søndag eller aften og efter et halvt år, kunne I så regne på, om I kan klare jer uden ekstraindtægten.

    Undskyld – jeg lyder som en damebrevkasse, men jeg har set for mange mislykkede kautioner via mit job og kr. 500.000 er mange penge!

    #127376
    thsvForfatter

    Når du nu er så bekymret for renten, så er den optimale finansiering vel:
    F3 eller F5-lån på 80 % afdragsfrit, rente ca. 5,3% + bidrag.
    Boliglån på resten til de 8,45%, som I skal have afdraget hurtigst muligt, da renten jo her er meget højere end de 5,8% på Flex-lånet.
    Når I så har fået afdraget det boliglån, kan der optages en boligkredit, da ejendommen så formentlig har en højere vurdering end nu.
    Prøv at tale med BRF-bank om denne mulighed, da de så hurtigere for deres gæld dækket som realkreditlån.
    De 8,45% på boliglånet slipper I nok ikke for, da sikkerheden på denne gæld er ret tvivlsom i det nuværende marked.
    Men da I køber bolig for at bo der, og ikke som investering, så ville jeg vove springet og få den daglige friske luft.
    Hvis økonomien bliver stram, kunne du jo gå med morgenaviser ved siden af dit normale job, kender flere af mine kolleger, der har sparet op til udbetalingen på 1. ejerbolig på den måde.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.