Provision fra investeringsforeninger

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86926
    AnonymForfatter

    Iflg forbrugerrået betalte hver eneste investor sidste år 1000 kr mere end året før til investeringsforeningerne. Hvor går de penge hen? Jo, en del går til at øge bankernes indtjening idet de får provision hver gang de har held med at rådgive deres kunder til at købe bankens ‘egne’ investeringsbeviser.

    Min gamle far har fortrisvis investeret i ‘Uniinvest’ fordi (har han fået at vide) dem kan han have gratis i depot i sin bank (gæt hvilken). Faktum er at kunden aldrig betaler depotgebyr for opbevaring af aktier og investeringsbeviser. For nogle år siden spurgte jeg min privatkunde-investeringsrådgiver hvorfor hun fortrinsvis pegede på Bankinvest. Svar: “Fordi Bankinvest’s produkter har jeg et rigtigt godt kendskab til". Siden er jeg dog begyndt at bruge erhvervsafdelingen som er mere (lidt mere) seriøs.

    I bekendtgørelse nr 1046 af 27/10/2004 om god skik for finansielle virksomheder hedder det i § 9 stk. 2: “Modtager den finansielle virksomhed provision eller andet vederlag som følge af formidlingen af produkter eller ydelser, skal kunden gøres opmærksom herpå."

    Der er snart generalforsamling i din bank. Har du aktier, så mød op og stil følgende spørgsmål:
    o Hvor meget får banken i provision ved salg af investeringsbeviser fra xxxinvest?
    o Hvorledes sikrer banken sig at kunden inden han/hun følger bankens råd er bekendt med art og omfang af bankens interesse?

    Bliver disse spørgsmål stillet ofte nok er der en god chance for at vi bankkunder får en lidt mere loyal og lidt mere reel rådgivning.

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.